Cronici Înapoi
Luiza Borac, o tălmăcitoare inegalabilă a muzicii lui Franz Liszt
În cea de-a opta seară a lunii octombrie, iubitorii muzicii lui Franz Liszt au străbătut Bucureștiul acoperit de ploaie rece pentru a ajunge la Sala Radio și a lua parte la un recital pianistic extraordinar. Luiza Borac - unul dintre cele mai apreciate nume românești afirmate pe scenele muzicale internaționale - a prezentat în Studioul "Mihail Jora", la sediul Radio România, un program dedicat în întregime creației lui Liszt, compozitorul de la a cărui naștere se împlinesc în acest an două secole. Transmis în direct pe frecvențele postului Radio România Muzical, recitalul s-a înscris în proiectul Franz Liszt 200 al Uniunii Europene de Radio și a fost cerut de nu mai puțin de opt radiodifuziuni din Europa.
Am rugat-o pe Liliana Staicu, Redactorul-șef al postului nostru de radio să ne spună mai multe despre acest proiect, dar și despre participarea pianistei Luiza Borac în cadrul acestuia:
«Liszt 200 este un proiect inițiat de Uniunea Europeană de Radio, prin care acest organism și-a propus să îl omagieze pe Liszt și nu în orice mod, ci prin recitaluri și concerte propuse de radiodifuziunile din țările în care Liszt a concertat în cadrul turneelor sale. Era firesc ca România să nu lipsească din acest proiect, iar Radio România Muzical i-a propus pianistei Luiza Borac - recunoscută pentru pasiunea sa față de muzica lui Liszt și pentru modul unic în care interpretează această muzică - să susțină un recital.
A fost o mare bucurie faptul că ea a acceptat; recitalul va fi difuzat în "Ziua Liszt" a Uniunii Europene de Radio, pe 23 octombrie 2011, când, timp de aproximativ 12 ore, o mare parte din radiodifuziunile publice va transmite, în flux continuu, concerte și recitaluri cu muzica lui Liszt. Și Radio România Muzical va prelua o parte din acest proiect pe 23 octombrie, așa că îi invit pe toți ascultătorii noștri să fie pe recepție - noi vom intra în emisie la ora 12,00 și vom difuza, între altele și o parte din acest recital al Luizei Borac, pe care l-am transmis în direct.»
Prima parte a serii muzicale a cuprins 7 lieduri create de Franz Schubert, pe care Liszt le-a transcris pentru pian într-o manieră ce subliniază deopotrivă profunzimea sentimentului religios - în binecunoscutul opus Ave Maria - și lumea fascinantă a legendelor nordice - în pagini precum Regele ielelor sau Margareta la vârtelniță. În partea a doua a programului, pianista Luiza Borac a interpretat exclusiv lucrări semnate Franz Liszt: Veneția și Napoli din ciclul Ani de pelerinaj și Réminiscences de Don Juan.
Un portret muzical al pianistei - în viziunea compozitorului Nicolae Coman - ar fi următorul:
«Luiza Borac este o pianistă cu extraordinare calități pentru muzica lui Chopin și a lui Liszt, cu performanțe nemaipomenite în interpretarea muzicii lui Enescu și care ne-a oferit un recital cu parafraze după Schubert și o serie de piese de mare rezistență și plec muzicalizat și încântat de această foarte, foarte frumoasă seară.»
Și criticul Dumitru Avakian ne-a dezvăluit câteva impresii despre recitalul pianistei Luiza Borac:
«Bucuria de a o asculta este mare; faptul că s-a orientat către creația lui Liszt este un aspect conjunctural pe care ea îl înnobilează printr-o prezență artistică de mare consistență, printr-un spectacol pianistic scăpărător. Se adaugă lucrările lui Schubert care au fost transcrise de Liszt - unul dintre marii promotori ai contemporanilor săi, dar și ai predecesorilor săi - și ceea ce realizează Luiza Borac prezentând aceste transcripții este o sinteză între melodicitatea vocală a lui Schubert și spectacolul pianistic al lui Liszt.»
Tălmăcitoare inegalabilă a muzicii lui Liszt, Luiza Borac a impresionat prin sonoritățile diafane și melodicitatea cvasi-vocală pe care le-a evidențiat în liedurile transcrise de compozitorul maghiar din creația lui Schubert, dar și prin caracterul - uneori evocator, alteori tensionat, ilustrând zbuciumul unei lupte interioare - pe care l-a imprimat lucrărilor acestuia.
Dacă recitalul Luizei Borac ar putea fi asemuit legendei antice grecești a labirintului în care locuia Minotaurul, atunci pianista l-ar întruchipa pe eroul Tezeu, care caută ieșirea călăuzit de firul Ariadnei - muzica adevărată. Căci înainte de a fi răspuns, arta este căutare.