ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Evenimentele săptămânii Înapoi

LIVE. Mirga GraŸinytė-Tyla dirijează prima oară Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Bavareze

Publicat: luni, 22 Martie 2021 , ora 12.45


Vineri, 26 martie, ora 21.30 vă invit să ascultați transmisiunea directă de la "Herkulessaal" din München din rațiuni ce țin atât de protagoniști, cât și de programul concertului susținut de Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Bavareze, de pe acum numită "orchestra lui Sir Simon Rattle".


Primul argument e dat de tânăra lituaniană Mirga GraŸinytė-Tyla, una dintre cele mai de succes dirijoare ale momentului, energică și fabuloasă, iubită de muzicieni, de public, ca și de critica de specialitate. Opus Klassik a desemnat-o dirijoarea anului 2020, a fost nominalizată la premiile Grammy, a obținut și un premiu Grammophone... După ce a debutat ȋn ianuarie cu Orchestra Simfonică din Basel și ȋn februarie cu Orchestra Filarmonicii Regale din Stockholm, Mirga GraŸinytė-Tyla se reȋntoarce la München după 8 ani: ȋn 2013 ea a dirijat Corul Radiodifuziunii Bavareze, iar acum va debuta ȋn fruntea Orchestrei Simfonice a instituției. Ȋn această perioadă a cunoscut o ascensiune fulminantă, ȋncepând de la poziția de dirijor asistent la Filarmonica din Los Angeles și până la funcția de director muzical al Orchestrei Simfonice din Birmingham, din 2016, funcție care, se spune, că a primit-o după prima repetiție.


Mirga GraŸinytė-Tyla dirijează ȋn deschiderea de la München Simfonia a II-a op. 30 pentru orchestră de coarde de Mieczysław Weinberg, compozitor evreu născut ȋn Varșovia, cu rădăcini ȋn Chișinău și care a fost singurul supraviețuitor din familie al holocaustului nazist. S-a refugiat ȋn URSS trăind dincolo de cortină până ȋn 1996, când s-a stinsdin viață. Ȋn Uniunea Sovietică, Weinberg s-a bucuratde un succes considerabil, mai ales ȋn anii `60 -`70 când interpreți de talia lui Emil Gilels, Mstislav Rostropovici, Kiril Kondrashin, Cvartetul Borotin și Leonid Kogan ȋi ȋnregistreză și promovează partiturile. Și Weinberg nu a scris puțin, opera sa de autor are peste 150 de lucrări, cântate și apreciate ȋn spațiul sovietic și … numai acolo!Doar după căderea cortinei de fier, lucrările sale au fost redate circuitului internațional și mulți critici ȋl așează astăzi printre figurile proeminente ale muzicii ruse, alături de Prokofiev și Șostakovici. Cu acesta din urmă, Weinberg a fost un bun prieten.


Un ultim argument pentru audiția transmisiunii de la München este prezența pianistului elvețian Francesco Piemontesi - "un Alfred Brendel al zilelor noastre" după cum ȋl descriu britanicii, arta sa interpretativă fiind "o combinație ȋntre meticulozitatea siguranței tehnice remarcabile și introspecția cu adâncimi filozofice a expresiei". Anul trecut l-am urmărit ȋnr-o excepțională integrală Beethoven, acum va interpreta Concertul nr. 27 KV 595 în Si bemol major de Wolfgang Amadeus Mozart.


Monica Cengher