Agenda de concert Înapoi

L'elisir d'amore de Gaetano Donizetti la Filarmonica de Stat din Oradea

Publicat: marți, 21 Iunie 2022 , ora 10.03
Sâmbătă, 25 iunie 2022, ora 20 / 2022. június 25, szombat, 20 óra
Sala de concerte "Enescu - Bartókˮ / Enescu - Bartók hangversenyterem
L'elisir d'amore
de Gaetano Donizetti

Dirijor / Vezényel: David Crescenzi
Dirijor cor/Karigazgató: Lászlóffy Zsolt
Participă Corul Filarmonicii de Stat Oradea
În program / Mûsoron: L'Elisir d'amore

Solist / Közremûködik:
Eusebiu Huțan - tenor/tenor(Nemorino)
Rasha Talaat - soprană/szoprán (Adina)
Florin Estefan - bariton/bariton (Belcore)
Cristian Hodrea - bariton/bariton (Dulcamara)
Oana Trîmbițaș - soprană/szoprán (Gianetta)
În cadrul stagiunii de vară INITIO 2022, Filarmonica de Stat Oradea oferă melomanilor șansa de a gusta din "Elixirul dragostei". Spectacolul va avea loc sâmbătă, 25 iunie, ora 20.00 la Sala Enescu-Bartok. La pupitru se va afla maestrul David Crescenzi, corul va fi pregătit de Lászlóffy Zsolt, iar distribuția este alcătuită preponderent din artiști ai Operei Române Cluj. În rolurile principale se află soprana Rasha Talaat și tenorul Eusebiu Huțan, iar distribuția este completată de baritonul Florin Estefan, bas-baritonul Cristian Hodrea și soprana Oana Trîmbițaș.
Dulce, amețitor și plăcut, Elixirul dragostei nu este doar o licoare fermecată, ci și o operă compusă de Gaetano Donizetti. Operă comică în două acte, L'elisir d'amore a fost compusă în doar șase săptămâni, având apoi premiera la Teatro della Canobbiana din Milano, la 12 mai 1832. Timp de un deceniu, între 1838-1848 a fost opera care s-a pus în scenă cel mai mult în Italia. De atunci, titlul a rămas în repertoriul internațional și se cântă și astăzi. Povestea de dragoste, învăluită de sinceritate și chiar timiditate, se reflectă mai ales în punctul culminant al lucrării: Aria Una furtiva lagrima, interpretată de Nemorino. Subiectul operei este influențat și de către o experiență personală a compozitorului: Serviciul militar pe care trebuia să îl facă Donizetti, a fost "cumpărat" de către o damă bogată, o poveste asemănătoare având loc și în piesă.
Tenorul Eusebiu Huțan va interpreta rolul Nemorino. Tânărul s-a apropiat de arta muzicală mai mult în perioada adolescenței. A urmat apoi cursurile Academiei clujene de cânt, la clasa profesorului Marius Vlad Budoiu. În perioada studenției și-a îmbogățit formarea sa artistică, luând parte la cursuri de măiestrie susținute de personalități precum mezzosoprana Viorica Cortez și tenorul Teodor Ilincăi. Primele roluri abordate au făcut parte din repertoriul mozartian, urmând apoi să debuteze pe scena Operei Naționale Române Cluj cu Pong din opera Turandot de Giacomo Puccini. Astăzi, din repertoriul său fac parte și rolurile Nemorino (Elixirul dragostei-Gaetano Donizetti) și Alfredo (Traviata-Giuseppe Verdi).
Rolul Adinei îi este atribuit sopranei Rasha Talaat. Născută în Egipt, soprana a absolvit Conservatorul din Cairo în anul 2002. La scurt timp a fost angajată la Opera din capitala Egiptului, debutând în opera Flautul fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart, în rolul Reginei Nopții. Repertoriul său s-a îmbogățit cu roluri precum Berenice din L'Occasione fa il ladro de Gioachino Rossini, Musetta din Boema de Giacomo Puccini sau Gilda din Rigoletto de Giuseppe Verdi. De asemenea, artista a colaborat cu compania Walt Disney, împrumuntându-și vocea în desenul animat Frumoasa din pădurea adormită. În prezent, Rasha Talaat colaborează frecvent cu teatre din Italia, Franța și România.
Baritonul Florin Estefan din rolul Belcore, a început studiul cântului vocal la Facultatea de Muzică din Oradea. S-a perfecționat ulterior la Cardiff și Florența, lucrând cu nume mari ai artei scenice, precum Dennis O'Neill, Mariana Nicolesco, Ileana Cotrubaș și Viorica Cortez. Începând cu perioada studenției, Estefan a participat la numeroase concursuri, unde a fotst distins cu diferite premii, enumerând: Premiul I la Concursul Național "Sabin Drăgoi" Timișoara, premiul I în anul 2003 la Concursul Internațional "Hariclea Darclee" Brăila și premiul al II-lea la Concursul Internațional de Canto "Arta Florescu" București. În anul 2005, baritonul a participat la premiera mondială a Integralei Liedurilor de George Enescu din Japonia. Repertoriul baritonului cuprinde atât creații scenice, cât și lucrări vocal-simfonice. Printre rolurile abordate de acesta se numără Enrico din "Lucia di Lammermoor" de G. Donizetti, Marcello din "Boema" și Sharpless din "Madama Butterfly" din creașia pucciniană, Germont din "Traviata" de G. Verdi și altele. În prezent, Florin Estefan este solist și manager general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și cadru didactic la Academia de Muzică "Gheorghe Dima".
Rolul Dulcamara va prinde viață prin bas-baritonul Cristian Hodrea. Acesta a absolvit Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, studiind mai întâi oboiul și apoi cântul vocal, la clasa conf. univ. dr. Marius Budoiu. Timp de 11 ani, Cristian Hodrea a fost artist liric în corul Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, urmând a fi angajat apoi în calitate de solist al Operei Naționale Române Cluj, unde activează și astăzi. Activitatea sa profesională se desfășoară și în cadrul Academiei de Muzică, unde predă arta cântului vocal. Repertoriul său se extinde de la rolurile italiene de basso buffo până la creația de operă germană, franceză sau românească.
Soprana Oana Trîmbițaș, distribuită în rolul Gianettei, a absolvit Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca. Din anul 2015, aceasta a devenit solistă a Operei Naționale Române Cluj, unde a debutat cu rolul Rosinei din opera Bărbierul din Sevilla de Gioachino Rossini. Soprana a fost distinsă în anul 2017 cu Premiul Fundației Darclée în cadrul Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclée, de la Brăila. Repertoriul Oanei Trîmbițaș cuprinde roluri de operă, operetă și spectacole de copii, dar și apariții în concerte vocal-simfonice. Printre roluri abordate de aceasta se numără Oscar din Un ballo in maschera de G. Verdi, Lauretta din Gianni Schicchi de G. Puccini, Adela din Liliacul de Johan Strauss-fiul, Frasquita din Carmen de G. Bizet.
Dirijorul David Crescenzi și-a definitivat studiile la Conservatorul din Pesaro la clasele de orchestrație, pian, muzică corală și dirijat coral. În primii ani ai carierei sale s-a consacrat ca pianist acompaniator și maestru suplinitor, mai târziu activând în calitate de dirjor de orchestră și maestru de cor. Acesta a devenit dirijor invitat la Teatrul Operei din Cairo, Egipt, începând cu anul 1998. Din anul 2002 David Crescenzi a devenit o prezență permanentă în lumea muzicală din România. Astfel, a fost invitat mai întâi la Opera Română din Timișoara și ulterior la București, Cluj și Iași. În paralel, la Opera din Cairo a devenit director artistic și dirijor permanent în anul 2014, iar din 2017 se află în postura de director artistic al Operei Naționale Române din Cluj. Una dintre realizările sale cele mai importante este conducerea operei Aida de Giuseppe Verdi la Cairo. În prezent, David Crescenzi colaborează frecvent cu operele și filarmonicile din România, dar și cu instituțiile de cultură din Italia, Croația, Egipt sau Qatar.
Accesul la concert se face în baza biletului cu acces unic, în valoare de 50 de lei. Biletele pot fi achiziționate de la Agenția Filarmonicii orădene sau online la: https://www.bilete.ro/l-elisir-d-amore-gaetano-donizetti-initio22/l-elisir-d-amore-gaetano-donizetti-initio22-24-iun-2022