Interviuri
Înapoi
Jordi Savall și ansamblul Hespèrion XXI în Festivalul de Muzică Veche din București
Un nou concert Jordi Savall a avut loc în data de 27 noiembrie, la Sala Radio din București, sub genericul "The Garden of the Hesperides: Encuentros de Folías, Dances & Glosados - from the Old World to the East and the New World".
Grădina Hesperidelor în mitologia greacă era locul miraculos situat posibil în Arcadia, în care sălășluiau trei nimfe păstrând merele de aur, cele care ofereau nemurirea. Miraculoasă este și întâlnirea cu o nemuritoare artă muzicală a secolelor XV - XVIII, în acest scenariu sonor imaginat de unul dintre cei mai renumiți maeștri, specialist fără egal în cercetarea și interpretarea vechilor manuscrise muzicale ale întregii lumi - Jordi Savall, cu a sa violă da gamba cu 7 corzi, instrument datat 1690 sub semnătura lui Barak Norman, însoțit de Xavier Díaz-Latorre - chitară și teorbă, Chiara Granata - harpă dublă, Xavier Puertas - violone și David Mayoral - percuție, pe scurt… legendarul ansamblu Hesperion XXI.
"Avem nevoie să ne folosim de muzică pentru a înțelege istoria" este credo-ul artistului spaniol a cărui prezență ne-a evocat profilul unui înțelept eremit, calm, interiorizat, cunoscând secretele universului.
La finalul interviului pe care a avut amabilitatea să ni-l acorde, cu un firesc dezarmant, a declarat că iubește România, de aceea revine aici.
Am avut privilegiul de a asista la un nou concert Jordi Savall pe scena Sălii Radio. Vă mulțumim pentru că sunteti aici din nou, pentru cea de-a 20-a ediție a Festivalului de Muzică Veche din București. Am înțeles dintr-un interviu mai vechi faptul că nu apreciați cuvântul "vechi" în ceea ce privește muzica medievală, renascentistă și barocă.
Muzica datează din diferite perioade. Dar muzica există doar atunci când o interpretăm. Ca atare, întotdeauna muzica este actuală, este din prezent, întrucât chiar dacă interpretăm un cântec al trubadurilor sau unul medieval, devine din timpul nostru, ca o biserică medievală din oraș, este parte a orașului. Diferența este aceasta - o pictură este dintr-o altă epocă, este "veche", dar muzica este creată de fiecare dată cu emoție artistică din pasiunea muzicienilor. De aceea este mereu din timpul nostru.
Am călătorit în această seară, în Spania, dar și în alte regiuni ale Europei, în Peru și Mexic prin intermediul muzicii. Care a fost ideea principală potrivit căreia ați alcătuit programul concertului dumneavoastră ?
Trebuie să spun că muzica este un limbaj creat în diferite regiuni - Spania, Italia în cazul nostru, pentru că piesele Folias au fost create în Spania, la Napoli. De aici vedem influențele preluate în Franța, Anglia, America de Sud. Aceasta este ideea programului nostru - a prezenta evoluția acestor ostino și a artei improvizației.
A existat o întrebare în spațiul public de aici, cu câțiva ani în urmă - de ce am asculta în zilele noastre muzică renascentistă ?
Pentru același motiv pentru care este important să citim Dante, Shakespeare, să privim tablourile lui Boticelli, Leonardo da Vinci. Pentru că această muzică are un mesaj de spiritualitate și frumusețe unic și a fost creată în această perioadă (a Renașterii) și dacă vrem să înțelegem care a fost caracterul oamenilor, care a fost profilul lor spiritual, energia lor, trebuie să ascultăm această muzică. Și vom descoperi nenumărate lucruri care nu există în alte muzici. În perioade diferite, emoția și frumusețea sunt exprimate în stiluri diverse. Aceste lucruri le putem înțelege.
Ansamblul Hesperion XX - XXI numără peste 50 de ani de existență. Cum ați descrie această călătorie fantastică?
Am început cu 50 de ani în urmă cu mult entuziasm în ideea de a recupera sursele muzicii, modul de a interpreta această muzică cu o autenticitate specială. Dar pentru mine, autenticitatea nu se rezumă doar la a interpreta respectând stilul epocii respective, de a cerceta manuscrisele. Autenticitatea înseamnă atunci când un cântăreț sau un instrumentist înțelege ceea ce interpretează, este cu totul dedicat muzicii. Autenticitatea este atunci când suntem una cu muzica și exprimăm toată frumusețea ei cu sufletul nostru, cu inima noastră, cu emoțiile noastre.
Deci acestea ar fi secretele unui muzician autentic…
Dacă asculți un cântăreț de muzică populară din România, din Istanbul - ei cântă cu această autenticitate. De aceea este minunat să asculți orice fel de muzică, pentru că oamenii care o trăiesc în inimile lor transmit această emoție cu sensibilitate, cu iubire - acestea sunt elementele fundamentale.
Cum se naște o nouă idee, având în vedere orizontul atât de larg al căutărilor dumneavoastră - de la muzica bizantină la Simfoniile necunoscute de Schumann și Bruckner ?
Totul este legat de curiozitate, de căutările mele în istoria muzicii, în istoria umanității. Câteodată îmi face plăcere să învăț lucruri noi despre ortodoxie, despre Constantinopol, sau despre Istanbul, câteodată despre Dimitrie Cantemir, alteori despre muzica scoțiană, muzica engleză, și altădată despre Schumann sau Brukner. De ce nu? Dar de fiecare dată îmi fac timp. Secretul meu este acela că întotdeauna îmi acord mult timp pentru a studia, pentru a învăța, pentru a înțelege și, de asemenea, pentru a face repetițiile. Câteodată repetăm și 12 zile, câte șase ore pentru a avea un rezultat convingător.
Spuneti-ne, vă rog, câteva cuvinte despre muzicienii dumneavoastră. Care sunt așteptările dumneavoastră atunci când îi selecționați, cum relaționați cu ei?
Vă spun de această dată un lucru special pe care îl fac din 2019, în acest proiect legat de orchestre și ansambluri vocale. Invit în fiecare an, în trei sau patru academii, foarte mulți muzicieni tineri. Toate proiectele mele combină muzicieni profesioniști, experimentați, cu muzicieni tineri. Cred că în zilele noastre trebuie să fim conștienți că tinerii muzicieni au nevoie de sprijin, de asemenea femeile trebuie să poată participa în mod egal cu bărbații. Pentru mine este la fel de important ca și faptul de a face o muzică de calitate, de a oferi publicului o bună interpretare într-un concert.
Care este secretul unui concert reușit?
Concertul este valoros atunci când lăsăm muzica să exprime ceea ce are de spus, atunci când uităm problemele care țin de tehnică, atunci când lăsăm muzica să vorbească. Acest lucru este posibil atunci când ne oferim timp să înțelegem muzica. Este ca în iubire. Secretul unei relații bune între două persoane care se iubesc este să își facă timp să învețe unul de la celălalt. Este singura cale.
Legat de calitatea muzicii de a vindeca și a educa, ce ar trebui să facem pentru ca lumea să devină mai bună, mai sensibilă, mai iubitoare de pace?
Este foarte simplu. Umanitatea poate învăța foarte ușor și foarte repede în primii 10 ani ai vieții. Un bebeluș care ascultă muzică interpretată cu dragoste în primii ani, va învăța limbajul muzicii. Acesta va deveni la fel de natural ca limba familiei sale. Apoi avem nevoie de educația care dezvoltă aceste calități într-un mod plăcut. Dar dacă muzica există în familia ta în primii ani ai vieții tale, ai posibilitatea să devii o persoană bună care înțelege muzica. Este atât de simplu. De ce muzica populară este atât de frumos cântată? Pentru că muzicienii o învață odată cu limbajul vorbit. Este ca o expresie naturală de a cânta. În schimb, a învăța muzica atunci când ai 12 sau 14 ani, fără această primă perioadă… poți învăța, dar nu va fi la fel de autentic, va fi mai greu.
Care este cel mai prețios lucru pe care l-ați împărtăși publicului după experiența uriașă pe care ați dobândit-o studiind istoria, nu doar a muzicii, ci și a lumii de la Vest la Orientul îndepărtat?
Lucru cel mai prețios pentru umanitate este să fie deschisă, să-i asculte pe ceilalți și să fie pregătită să învețe, să înțeleagă toate felurile de a fi, să creadă în Dumnezeu. Când suntem deschiși față de alte idei, viața noastră va fi mai bogată, mai frumoasă. Dacă ne gândim că avem cea mai valoroasă cultură, suntem cea mai grozavă națiune, pierdem foarte multe lucruri. Umanitatea este foarte bogată și trebuie să apreciem orice cale, arta, credința, muzica, să ascultăm diferite stiluri. Trebuie să fim curioși și interesați să înțelem alte tradiții.
Vă mulțumim foarte mult. De această dată am primit neprețuitele mere de aur nu din grădina Hesperidelor, ci din cea a ansamblului Hesperion XXI. Așteptăm cu nerăbdare revenirea dumneavoastră în România.