Înapoi

Interviu cu violoncelistul Jian Wang

Publicat: miercuri, 26 Septembrie 2012 , ora 16.19

În 26 septembrie 2012, solist al Orchestrei Filarmonice Radio France dirijată de Ion Marin este violoncelistul Jian Wang. Cariera sa internațională a început în 1979, când violonistul Isaac Stern a făcut o vizită în China. Cum l-a descoperit pe foarte tânărul Jian Wang?

Eram elev la școala primară a Conservatorului din Shanghai în 1979. În perioada revoluției culturale muzica nu era deloc încurajată în China, dar din 1978 școlile de muzică se redeschiseseră, așa că am dat examen pentru a intra la Conservator și am fost admis. Un an mai târziu, domnul Isaac Stern a venit în China dând curs unei invitații oficiale din partea ministrului chinez al Culturii. Acel 1979 a fost de altfel un an al schimbării, al reformei.

Eu eram, așadar, unul din elevii Conservatorului, iar profesorul meu mă punea să cânt pentru mulți din cei care vizitau instituția noastră de învățământ: șefi de stat, politicieni, de multe ori muzicieni. Domnul Isaac Stern auzise de mine de la un prieten al său care venise la școala noastră, așa că atunci când a sosit în China a cerut să mă audă. Am susținut un mic recital pentru el și, la câteva minute după ce începusem, domnul Stern a cerut echipei de filmare care se afla cu el să mă înregistreze. Bineînțeles că nu m-am oprit din cântat, ci am mers mai departe, așa că au imprimat mare parte din recitalul meu. A apărut, de fapt, chiar și un film. Nu cred că au pornit cu intenția de a organiza în acest fel ceea ce captaseră pe peliculă, dar aveau foarte multe cadre bune pe care au considerat că merită să le asambleze și au făcut din ele un documentar. A fost - se vede - unul foarte reușit, pentru că un an mai târziu a câștigat Oscarul pentru cel mai bun film documentar. Cred că a fost singura dată când o astfel de peliculă, anume având ca subiect muzica, a obținut acest premiu.


Jian Wang, acum sunteți un muzician renumit, iar colaborările dumneavoastră nu sunt doar cu orchestre și dirijori celebri, ci și cu alți soliști de renume. Ați format un excelent trio împreună cu pianista Maria Joao Pires și violonistul Augustin Dumay, ați imprimat cu chitaristul Goran Sollscher. Este muzica de cameră un mod de a vă relaxa după presiunea la care sunteți supus apărând în fața unei orchestre? Sau este ea de fapt la fel de dificil de interpretat?

Este dificil într-un alt mod. Trebuie să spun că în majoritatea concertelor mele sunt în ipostaza de solist. Fac muzică de cameră mai rar, doar în festivaluri sau cu prietenii. Cred că am folosit cuvântul cheie. Când cânți într-un grup mai mic, atmosfera este mult mai intimă, mai prietenească, te poți bucura că te afli alături de oamenii de care te leagă o bună amiciție. Pentru asta, sigur, este nevoie să cânți realmente împreună cu persoane pe care le placi, tocmai pentru că ești într-un cadru restrâns. Și repertoriul cameral este foarte interesant. Este deosebit de agreabil să cânți muzică de cameră, dar cel mai des apar pe scenă ca solist de orchestră sau în recitaluri.


Veniți la București cu o partitură concertantă, cu muzica lui Dvorak și concertul său pentru violoncel. Compozitorul nu și-a dorit să scrie pentru acest instrument, considerându-l nesatisfăcător ca instrument solist din mai multe puncte de vedere. Gândindu-vă la această rezervă, ați spune Jian Wang că rezultatul este un succes? I-a reușit lui Dvorak încercarea de a scrie pentru violoncel?

Nu-mi dau seama dacă însuși Dvorak a spus aceste cuvinte despre violoncel, cert este că unii critici au spus-o și este adevărat că el nu a început să fie folosit solo decât de puțină vreme încoace. Poate și pentru că avea inițial coardele fabricate din intestine și deci se putea considera că sunetul era prea slab și nu răzbătea sonor peste o orchestră. Dar instrumentele au beneficiat și ele de progresul tehnologiei din punct de vedere al felului în care sunt construite. Sunetul violoncelului a devenit din ce în ce mai amplu și instrumentul din ce în ce mai cunoscut.

Cred că pe Dvorak l-a surprins cât de minunat i-a ieșit această lucrare, acum privită ca fiind poate cel mai bun concert pentru violoncel, poate chiar unul din cele mai bune concerte în general. Când Brahms a auzit piesa lui Dvorak a spus: "Acum am înțeles că am desconsiderat violoncelul. Dacă aș fi știut că un concert pentru acest instrument poate suna așa, aș fi scris unul eu însumi." Și el făcea parte din cei care credeau că violoncelul nu este suficient de bun ca solist. Dvorak le-a dovedit tuturor cât de mult se înșală. De aceea sunt de părere că acest concert este cel mai bun scris vreodată.


Ați interpretat primele audiții ale unor lucrări contemporane semnate de Philippe Hersant sau de compozitorul american de origine chineză Huang Ruo. Ce vă atrage la muzica nouă?

Indicatorul meu, să-l numesc așa, care mă ghidează când vine vorba de muzica prezentului este emoția. Ascult această muzică și, dacă simt că mă emoționează, atunci devin interesat să aflu mai multe despre ea. Nu pot spune că toată muzica scrisă recent mă atrage; sunt chiar lucrări care mi se par îngrozitoare, dar sunt și creații care mă mișcă. Deci, absolut totul depinde de reacția pe care o am atunci când ascult o anumită lucrare. Ca interpret asculți, reacționezi, apoi încerci să proiectezi această reacție, sentimentele pe care ți le provoacă muzica și speri ca și publicul să simtă aceeași emoție, să răspundă în același fel.


Ați colaborat cu doi dirijori români - Cristian Mandeal și Ion Marin. Care este așadar legătura dumneavoastră cu muzicienii din România?

Aceștia sunt, într-adevăr, cei doi șefi de orchestră cu care am lucrat de curând. Am auzit și de regretata Mihaela Ursuleasa - o pianistă extraordinară, de fapt chiar am ascultat-o cântând pentru că am primit amândoi odată un premiu din partea aceleiași instituții, iar în cadrul ceremoniei de gală am avut amândoi câte un moment pe scenă. Cu Ion am cântat destul de des, în diferite orașe, cu diferite orchestre; este un dirijor fantastic, un om cu care poți colabora minunat. Ultima dată m-am întâlnit cu Ion Marin în Hong Kong, iar cu maestrul Mandeal am avut un concert în Anglia, cred că acum doi ani.


Cântați cu mulți dirijori de diverse naționalități, cu numeroase orchestre pe câteva continente. Care credeți că sunt detaliile care construiesc o echipă perfectă de muzicieni?

Cred că în primul rând este nevoie ca interpretarea să fie de un anumit nivel. Adică trebuie să avem cu toții o tehnică bună, un sunet bun, o bună stăpânire a instrumentului. Sigur că acestea sunt lucruri la care te aștepți în mod firesc atunci când cânți cu o orchestră de o calitate înaltă. Ce vine după toate acestea este mai greu de prevăzut. Un concert live este foarte interesant tocmai pentru că interpretarea depinde de foarte mulți factori: cum se simte interpretul în ziua respectivă, cum și dacă gusturile, ideile muzicale ale fiecărui artist în parte se îmbină - ține și de public, ca și de sală. Muzica live are, deci, o doză de imprevizibil, dar tocmai de aceea este atât de palpitant să o cânți. Momentele când ceva apare cu totul spontan, pe neașteptate sunt extraordinare, iar rezultatul este mult mai bun decât ar putea fi vreodată o înregistrare de studio.

Interviu realizat de Maria Monica Bojin