Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Evelino Pido - despre producția cu "Adriana Lecouvreur" de Cilea

Publicat: vineri, 21 Februarie 2014 , ora 12.51

Apreciat pentru interpretările operelor lui Bellini și Donizetti, Evelino Pido este invitat să dirijeze la operele din Londra, Lyon, Paris și Geneva. A debutat în 1993 la opera din Santa Fe, au urmat apariții în compania ansamblului din Los Angeles, apoi la Festivalul Aix en Provence din Franța. Debutul la opera din Stat din Viena l-a realizat în 2011 cu o nouă producție - Anna Bolena -având-o ca protagonistă pe Anna Netrebko,a participat și la realizarea operelor Roberto Devereux și Simon Bocanegra.


Domnule Evelino Pido, după producția cu Adriana Lecouvreur la Opera din Viena, ce va urma în agenda dumneavoastră?

Debutul meu la Viena a avut loc cu trei ani în urmă, cu opera Anna Bolena. În distribuție au fost Anna Netrebko și Elina Garanca. A fost un succes deosebit și de atunci vin în fiecare an la invitația directorului general al operei, domnul Dominique Meyer. Vin să realizez noi producții sau reluări ale unor montări. Adriana Lecouvreur este o nouă producție. După cum știți, nu este ușor pentru un dirijor invitat într-un teatru să participe la o nouă montare. Sunt foarte mândru de aceasta și, apoi, colaborez cu o orchestră foarte bună în fosă - Filarmonica vieneză. Este ca și cum ai conduce un Ferrari. Corul este și el fantastic, dar pentru această operă Francesco Cilea nu a utilizat corul prea mult.


După 22 februarie, când seria spectacolelor cu Adriana Lecouvreur se va încheia, ce va urma?

În agenda mea personală vor urma mai multe angajamente până la sfârșitul anului. Va urma Bruxelles, cu opera Guillaume Tell în versiunea de concert, versiunea franceză a lui Rossini; apoi, o nouă producție cu La Wally la Teatrul mare din Geneva, unde voi poposi două luni - avem 35 de zile de repetiții. Pentru vară nu am programat nimic deoarece doresc să mă opresc, să mă bucur de familie, de hobby-urile mele. Voi reîncepe la Barcelona cu o producție nouă La Traviata la teatru în septembrie. În octombrie - Tosca la Paris, apoi Semiramida la Lyon și Paris.


În cariera dumneavoastră, domnule Evelino Pido, v-ați propus să alternați opera cu concertele simfonice?

Când eram mai tânăr am cântat la fagot în orchestra teatrului La Scala din Milano, în perioada Abbado - perioada de aur a Scalei. Am cântat nu numai la fagot, dar și la pian, am studiat compoziția. Aici, la Viena am studiat un an cu Karl Oestreicher dirijatul, la universitate. M-am preocupat și de repertoriul german. Am avut și câteva concerte, dar atunci când ești cunoscut în lumea muzicală ca dirijor de operă, directorii de teatru te invită numai pentru operă. Pentru mine este ridicol; anul acesta nu am nici un concert. Anul trecut am avut și voi avea și în 2015 la Londra și, poate, Paris. Vom vedea! Dar, în general, dirijez operă 75% dintre aparițiile mele.


Domnule Pido, sunteți interesat de creația contempoană?

Da. Dar există întotdeauna un "dar" în viață. M-aș bucura să realizez comanda unui teatru împreună cu compozitorul și libretistul. În calitate de interpret trebuie să cunosc bine stilul creatorului pentru a putea transmite orchestrei și publicului mesajul adevărat al opusului. Altfel nu este posibil. Când eram tânăr am dirijat câteva opusuri contemporane, dar în ultimii ani nu am mai interpretat creații noi. Aș face-o oricând, dar în condițiile expuse.


Se pare că bagheta v-a răpit condeiul. Aveți timp să mai compuneți?

Nu. Am studiat compoziția, dar nu am timp nici măcar să cânt la pian. Atunci când ai o nouă producție precum cea de la Viena, sunt din prima zi. Cred că dirijorul într-o operă este numărul unu; este răspunzător de tot spectacolul, de toată producția. Pentru mine este important, dar, astăzi, mai tinerii mei colegi călătoresc foarte mult, sunt mereu în avion - două zile aici, două zile la Bruxelles, patru zile la New York ș.a.m.d. Eu provin din vechea școală. Ca dirijor trebuie să urmăresc realizarea producției de la început până la sfârșit.


Domnule Evelino Pido, există o piesă, o operă pe care v-ați dori să o realizați, sau poate chiar un opus al dumneavoastră?

În ceea ce privește concertele simfonice îmi place Schubert. Aș dori să realizez integrala simfoniilor sale. Îmi place și Mendelsohn. Acești doi creatori îmi sunt foarte apropiați. Atunci când eram student la Viena am cercetat mult acest repertoriu cu profesorul meu. În domeniul teatrului liric aș dori să realizez Mozart - Flautul fermecat, Puccini - Turandot și Manon Lescaut, ultima fiind, după mine, cea mai bună creație pucciniană; Werther de Masenet și poate, într-o zi, Peleas și Melisande de Claude Debussy.


Cum pregătiți un spectacol de operă? Care sunt etapele?

În primul rând discut cu directorul general asupra titlului - poate fi o reluare sau o nouă producție; și atunci studies partitura sau reiau una cunoscută. Restudiez, deoarece coordonatele se schimbă, noi înșine ne schimbăm de la o clipă la alta. Și apoi, pentru mine personal, doresc să recitesc fiecare partitură pe care am mai interpretat-o. Desigur, dedic mai mult timp unei noi opere, precum Adriana - o lună m-am ocupat în exclusivitate de aceasta, nu numai muzical, dar și istoric. Am citit cărți despre perioadă, despre compozitor, despre mișcările sociale ale acelor ani. Este important să te informezi.


După ce descifrați toate tainele unei partituri, urmează întâlnirea cu soliștii, cu orchestra.

După cum știți, opera este ca un mozaic. Prepar separat cântăreții, corul, orchestra. Particip la repetițiile pe scenă cu pian. Este ca și cum ai fi căpitan de vas. Sunt ultimul care părăsesc teatrul.


Considerați că un spectacol este unic?

Da, este unic. Sunt dirijor și trebuie să am un intens dialog cu soliștii, cu orchestra. Trebuie să-i urmăresc și să le anticip emoțiile, reacțiile fiecăruia.


Domnule Pido, vă mulțumim că ne-ați acordat acest interviu. Doriți să transmiteți publicului din România câteva gânduri?

Mesajul meu este să se bucure de această operă deoarece are o muzică frumoasă, cu momente incredibile și vă promit că împreună cu toată echipa vă vom oferi tot ceea ce este mai bun.

Interviu realizat de Irina Hasnaș