Interviuri Înapoi

Interviu cu compozitoarea Sabina Ulubeanu despre spectacolul "Vocile Unite ale Banatului"

Publicat: vineri, 8 Iulie 2022 , ora 8.42

Deloc întâmplător, Timișoara găzduiește din nou spectacolul "Vocile Unite ale Banatului", dat fiind caracterul cosmopolit al orașului și tema pe care v-ați propus-o în acest demers care a pornit în 2020. Cum a fost premiera de anul trecut, de la Timișoara și care sunt elementele noi, de organizare, ale spectacolului din 9 iulie?

În august 2021 am prezentat în Timișoara primele rezultate ale cercetării noatre de o lună în zona Banatului de Câmpie și Montan, într-o formulă restrânsă, implicând din exterior o singură persoană, pe prof. univ. dr Ovidiu Papană pentru un moment de improvizație contemporană. Am testat atunci formatul hibrid ce cuprinde filme documentare, idei politice despe zona Banatului și momente muzicale, urmând o structură care a devenit nucleul performance-ului din 9 iulie. În acest moment, dramaturgia s-a cristalizat în genul consacrat Musik Theater, păstrând germenii prezentării de anul trecut. Am construit practic o piesă de aproximativ 75 de minute ce cuprinde reflecțiile noastre personale în urma discuțiilor cu oamenii Banatului care ne-au împărtășit cu generozitate poveștile lor și, mai ales muzica lor. În momentele compuse, improvizate sau cele de improvizație ghidată, nu am intervenit în niciun fel în sonoritățile tradiționale, ele sunt prezentate ca atare pentru toate etniile întâlnite. Am preferat să lăsăm sunetele lor să reverbereze în noi pentru a putea crea ceva nou, folosindu-ne de toată experiența noastră adunată în anii de carieră muzicală în domeniul muzicii contemporane. Premiera acestei formule a avut la la Berlin, la finalul lunii noiembrie, am revenit în România, la București, într-un mod dramatic, căci fix atunci a început războiul, iar acum ne aflăm din nou aici la Timișoara, unde Muzeul Satului Bănățean ne găzduiește cu generozitate.


Aveț
i o echipă deja sudată în acest proiect. Cine sunt artiștii implicați?

Ideea proiectului a venit de la mezzosoprana Claudia Van Hasselt, care mi-a împărtășit-o în vara anului 2020, în pline restricții pandemice. Împreună cu colegul ei, compozitorul Amen Feizabadi, a fondat compania de teatru muzical TAN-IN și cei doi au dezvoltat anterior proiecte transnaționale. În București, proiectul este gestionat de Asociația Art&Co, care m-a delegat ca reprezentantă. Dramaturgia întregului am creat-o în trei, iar lucrările muzicale sunt compuse de mine și de Amen Feizabadi, compozitor de origine iraniană stabilit la Berlin. Ansamblul cameral este format din vioară, unde ne onorează cu participarea Conf. Univ. Dr Ladislau Csendes, care va cânta și la vioară cu goarnă, clarinete și fluiere, prin Dr. Mihai Pintenaru, vocea de jazz a Anei Dubyk, deoarece ne-am dorit mult să nu folosim doar voci operatice, ci să aducem mai multe culori pe scenă, Live electronics, prin Cercetător Dr. Cătălin Crețu, Sitar - Amen Feizabadi, iar improvizația la mai multe instrumente tradiționale este asigurată de domnul Ovidiu Papană, un colecționar și cercetător al folclorului românesc și internațional, dar de asemenea o prezență scenică fermecătoare și versatilă.


Ave
ți în vedere dezvoltarea acestui proiect sau reluarea lui în alte spații în viitor?

Proiectul nostru este în continuă dezvoltare și modificare, în funcție de spațiile în care el este produs. Nicio reprezentație nu a fost identică cu cealaltă, se adaugă permanent straturi de înțelegere a zonei și oamenilor ei. Avem deja propuneri pentru anul viitor, tot în Timișoara și ne dorim, în plus față de acestea, să accedem și la alte festivaluri importante din lume. În plus, suntem deja în discuții cu oameni fantastici din alte zone ale României pe care dorim să le explorăm în acest fel. Consider că rădăcinile noastre au fost mult abuzate în trecut, iar acum mi se pare necesară o reapropiere a publicului de așa zis muzică cultă de aceste comori, într-o manieră contemporană, non interveționistă, care doar pune lumină pe structurile intime ale conviețuirii armonioase ale diferitelor tipuri de folclor.

Interviu realizat de Monica Isăcescu