Agenda de concert Înapoi

În prag de 1 noiembrie, Recviemului lui Mozart la filarmonica clujeană

Publicat: luni, 28 Octombrie 2024 , ora 10.31
Joi, 31 octombrie 2024, ora 19, Abonament 2

Colegiul Academic

Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat ,,Transilvania''

Clelia Cafiero dirijoare

Diana Țugui soprană

Cristina Damian mezzosoprană

Andrei Fermeșanu tenor

Cristian Hodrea bas-bariton

Cornel Groza dirijorul corului

Wolfgang Amadeus Mozart

Recviem (finalizat de Franz Xaver Süssmayr)

Joi, 31 octombrie 2024, cu începere de la orele 19.00 vă invităm la Colegiul Academic pentru a audia o lucrare celebră din creația lui Wolfgang Amadeus Mozart (finalizată de Franz Xaver Süssmayr) - Recviem, în interpretarea Corului și a Orchestrei Filarmonicii de Stat ,,Transilvania'', alături de Diana Țugui - soprană, Cristina Damian - mezzosoprană, Andrei Fermeșanu - tenor și Cristian Hodrea bas-bariton, sub bagheta dirijoarei Clelia Cafiero (Cornel Groza - dirijorul corului).

Despre lucrare

Recviemul în re minor, K. 626, este una dintre cele mai fascinante lucrări din istoria muzicii, nu doar datorită frumuseții sale muzicale, ci și din cauza enigmelor care o înconjoară. Marele compozitor, Wolfgang Amadeus Mozart a început să lucreze la această creație în ultimele luni ale vieții sale, lăsând-o neterminată. Lucrarea a avut numeroase încercări de revizuire și completare iar în data de 31 octombrie 2024 vom asculta varianta finalizată de Franz Xaver Süssmayr , cea mai cunoscută și cântată de-a lungul timpului.

Recviemul lui Mozart a fost interpretat în contexte cu profundă încărcătură emoțională, istorică și simbolică, evocând teme de pierdere și reflecție asupra vieții și morții; s-a cântat la înmormântările unor mari personalități care au cerut explicit ca această lucrare să fie interpretată la ceremoniile lor funerare (Frédéric Chopin, Igor Stravinski, Victor Hugo, Albert Einstein, Karlheinz Böhm ș.a.).

Lucrarea se încheie cu un simbol puternic al eternității, transpus într-o cvintă deschisă, pe notele re și la, ce pare să plutească într-un final suspendat și ambiguu. Fără o tonalitate clară care să îl ancoreze, acest interval sonor deschide parcă o "ușă" spre un tărâm necunoscut, invitând ascultătorul la o reflecție profundă. Este un moment ce lasă loc fiecăruia să își imagineze propria versiune a eternității, fie în lumină, fie în întuneric - un final în care muzica devine o contemplare asupra Vieții de Apoi și a misterului care ne așteaptă dincolo.

Despre dirijoare

Clelia Cafiero

Bine-cunoscută melomanilor clujeni din luna iunie a.c., când a dirijat la Filarmonica clujeană un concert vocal-simfonic dedicat unei "cântărețe" a nopții - privighetoarea, Clelia Cafiero revine la pupitrul dirijoral al Orchestrei Filarmonicii de Stat "Transilvania" pentru a dirija Recviemul de Mozart în pragul unei zile cu o semnificație deosebită - 1 noiembrie.

Dirijoarea napolitană Clelia Cafiero este în prezent Dirijor Principal Invitat la Opéra de Tours, atrăgând pentru prima dată atenția internațională în vara anului 2023, când a debutat la Chorégies d'Orange, unde a condus Orchestre National de Lyon în Opera Carmen.

Sezonul 2024/25 marchează mai multe debuturi importante pentru Cafiero, inclusiv la Londra, unde va dirija La bohème pentru English National Opera, la Opéra Royal de Wallonie din Liège cu La Périchole și o producție a operei Così fan tutte pentru Nikikai Opera Foundation, care va marca debutul său în Japonia. Angajamentele sale simfonice din acest sezon includ concerte cu Orchestra Națională din Lyon și concerte speciale cu Orchestra Națională Irlandeză. De asemenea, concerte simfonice și o producție a operei Die Zauberflöte la Tours.

Sezonul 2023/24 a adus-o pe Cafiero la Opéra de Marseille pentru La Traviata, la Angers-Nantes Opéra și Opéra de Rennes pentru Tosca, la Opéra de Tours pentru Il Barbiere di Siviglia și în concert cu Orchestra dell'Accademia della Scala. Cafiero s-a întors la Orange în vara lui 2024 pentru a conduce Orchestre Philharmonique de Nice, într-o reprezentație a operei Tosca, cu Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna și Bryn Terfel. A debutat la Festivalul Radio France, dirijând Orchestra Națională de Montpellier în Stabat Mater de Rossini.

A realizat și două înregistrări, una cu arii de Gluck, Mozart și alți compozitori, cu orchestra Filarmonicii din Marseille și tenorul Nathan Granner, și cu piese din repertoriul francez și spaniol împreună cu soprana Serena Sáenz la Filarmonica de Stat din Transilvania. În sezoanele anterioare, Clelia Cafiero a avut un debut de succes în Canada la Opéra de Quebec cu Madama Butterfly, apoi cu Carmen la Opéra de Marseille și a condus concerte simfonice cu Orchestra Gulbenkian din Lisabona, Orchestra Națională Radio Poloneză din Katowice și Orchestra Națională din Lorraine. Printre angajamentele sale anterioare se numără Festivalul Musiques Interdites din Franța, Festivalul de Muzică Contemporană Lutoslawski și cel de-al 26-lea Festival Beethoven de la Varșovia. De asemenea, a dirijat Cameristi della Scala în turnee în Italia, Republica Cehă și China.

Clelia Cafiero și-a început cariera muzicală ca pianistă concertistă, evoluând pe scene prestigioase precum Concertgebouw, Carnegie Hall, Royal Albert Hall și Philharmonie de Paris ș.a. A fost pianist acompaniator la Teatro alla Scala între 2013 și 2019. Ea a studiat pianul și dirijatul la conservatoarele din Napoli și Milano, precum și la Mozarteum din Salzburg. Deține și o diplomă de master în filosofie de la Universitatea din Napoli-Federico II.

Despre soliști

Diana Țugui - soprană

Soprana Diana Țugui a absolvit Universitatea de Muzică "George Enescu" din București și este doctor al Academiei Naționale de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca. Este o artistă plurivalentă care, pe lângă rolurile din operă, care au consacrat-o, abordează cu mult succes și genul vocal simfonic, opereta, liedul și chiar musicalul. A colaborat cu toate filarmonicile și teatrele de operă din țară, iar în ultimii ani a avut numeroase apariții pe scene importante ale Europei. Este laureată a numeroase concursuri internaționale precum "Jaume Aragall", "Wilhem Stenhammar", "Vox Artis", "Elena Teodorini". În anul 2015 a fost încununată ca "Cea mai bună soprană" la Gala Operelor Naționale, iar în 2018 a primit premiul "Lya Hubic" pentru cea mai bună soprană.

Repertoriul Dianei Țugui, în ceea ce privește spectacolele de operă, cuprinde peste douăzeci de roluri ale unor eroine îndrăgite, printre care se numără Violeta în "Traviata", Lucia în "Lucia di Lammermoor", Mimi și Musetta în "Boema", Elvira în "Puritanii" și Adina în "Elixirul dragostei".

În prezent, Diana Țugui este solistă a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și, în paralel cu activitatea de pe principala scenă lirică a Transilvaniei, soprana continuă aceeași frumoasă carieră și pe scenele europene. De asemenea, dorința de a transmite mai departe experiența în arta cântului o determină să urmeze și o carieră universitară în cadrul Academiei Naționale de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca.

Cristina Damian - mezzosoprană

Născută la Alba-Iulia, mezzosoprana Cristina Damian și-a început studiile muzicale la Liceul de Muzică și Arte din orașul natal, continuându-le apoi la Academia de Muzica "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, la clasa maestrului Gheorghe Roșu. A debutat în anul 2001 la Opera Națională Română din Cluj, interpretând rolul Dorabella din opera Cosi fan tutte de Wolfgang Amadeus Mozart. Începând cu același an, a fost angajată a operei mai sus amintite, cântând roluri precum Carmen, Maddalena în Rigoletto sau Fenena în Nabucco de Giuseppe Verdi, Suzuki în Madama Butterfly de Giacomo Puccini, Hanna Glavary în Die Lustige Witwe de Franz Lehar.

Începând din anul 2008, până în anul 2015, a fost solistă a Operei de Stat Hamburg, pe a cărei scenă a avut ocazia să își diversifice repertoriul, abordând atât roluri în opere germane (Komponist în Ariadne auf Naxos de Richard Strauss, Octavian în Rosenkavalier de Richard Strauss, Waltraute în Walküre de Richard Wagner, Brigitta în Die Tote Stadt de E. W. Korngold), cât și roluri din repertoriul italian (Rosina în Il Barbiere di Siviglia de Gioacchino Rossini, Maffio Orsini în Lucrezia Borgia de Gaetano Donizetti, Maddalena în Rigoletto de Giuseppe Verdi, etc.).

În anul 2010 a fost distinsă cu Premiul Operei de Stat din Hamburg Dr. Wilhelm Oberdörffer Preis, Stiftung zur Förderung der Hamburgischen Staatsoper, pentru merite deosebite.

Alături de colectivul operei hamburgheze, a interpretat roluri importante în numeroase premiere, a înregistrat CD-uri cu rolurile Waltraute și Zweite Norn, în operele Walküre, respectiv Götterdämmerung de Richard Wagner sub bagheta dirijoarei Simone Young, precum și un DVD în colaborare cu televiziunea Arte, cu premiera operei Madama Butterfly de Giacomo Puccini, rolul Suzuki (dirijor Alexander Joel).

Începând cu anul 2015 și-a continuat activitatea ca solistă invitată, colaborând cu teatre de operă precum Teatro alla Scala, Milano, Staatsoper unter den Linden-Berlin, Staatsoper Hamburg, Opera de Monte Carlo- Monaco, Teatro Comunale di Trieste, Bayerische Staatsoper-München, Orchestra Radio-București, Opera Națională Română Cluj-Napoca, Filarmonica de Stat Transilvania Cluj-Napoca, Filarmonica de Stat Târgu Mureș.

Pe parcursul carierei, mezzosoprana a colaborat cu dirijori precum: Zubin Mehta, Daniel Barenboim, Kirill Petrenko, Alfred Eschwé, Stefan Soltész, Daniele Callegari, Sir Lawrence Foster, Cristian Mandeal, Donato Renzetti, ș.a.

În prezent, pe lângă activitatea solistică, mezzosoprana Cristina Damian este lector universitar la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca.

Andrei Fermeșanu - tenor

Andrei Fermeșanu este una dintre vocile importante ale tinerei generații de artiști români, prim-solist al Operei Naționale Române din Iași începând cu anul 2012 și posesorul unui timbru aparte de tenore di grazia.

Pregătirea sa profesională include trei licențe (două la Universitatea Națională de Arte "George Enescu" din Iași, în specializările Canto clasic și Muzicologie, iar una la Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași, Facultatea de Teologie Ortodoxă "Dumitru Stăniloae", Specializarea Teologie Pastorală), completate de multiple masterclassuri de perfecționare, conduse de mari personalități ale artei lirice: Vasile Moldoveanu, Marius Vlad Budoiu, Eleonora Enăchescu, David Crescenzi, Vlad Iftinca, Cristian Oroșanu, Tiberiu Soare.

Începând cu 2021 a fost numit Director artistic al Operei din Iași, iar din 2022 a primit funcția onorantă de manager al aceleiași instituții. Repertoriul tenorului Andrei Fermeșanu include roluri principale din opere și lucrări vocal-simfonice precum: Il barbiere di Siviglia (Contele Almaviva) - Gioachino Rossini, Lʼelisir dʼamore (Nemorino) - Gaetano Donizetti, Don Pasquale (Ernesto), Gaetano Donizetti, Lucia di Lammermoor (Edgardo) - Gaetano Donizetti, Don Giovanni (Don Ottavio) - Wolfgang Amadeus Mozart, Les pêcheurs de perles (Nadir) - Georges Bizet, Evgheni Oneghin (Lensky) - Piotr Ilici Ceaikovski, Rigoletto (Ducele de Mantova) - Giuseppe Verdi, Carmina Burana - Carl Orff, Simfonia a IX-a - Ludvig van Beethoven, Requiem - Wolfgang Amadeus Mozart, Lobgesang - Franz Schubert.

A făcut parte din distribuțiile unor producții de succes precum Les indes galantes (2012), Lucia di Lammermoor (2014), Văduva veselă (2015), Don Giovanni (2022), în regia lui Andrei Șerban.

De asemenea, a fost nominalizat în 2014 și 2015 la categoria "cel mai bun solist" și "cel mai bun debut masculin" în cadrul Galei Premiilor Operelor Naționale din România.

Activitatea sa artistică include colaborări constante cu toate teatrele lirice din România, inclusiv prima scenă lirică a țării, Opera Națională București, și participări în stagiunile instituțiilor de profil sau festivaluri europene.

Cristian Hodrea - bas-bariton

Bas-baritonul Cristian Hodrea este o prezență remarcabilă și apreciată pe scenele lirice, cu o carieră de succes ce l-a consacrat în fața publicului clujean și nu numai. Se distinge printr-o bogată experiență solistică, fiind un interpret de încredere, cu o profundă înțelegere a stilisticii muzicale și o tehnică vocală impecabilă.

Talentul și profesionalismul său i-au adus recunoaștere pe plan național și internațional, fiind recompensat cu numeroase premii la concursuri prestigioase. Aceste distincții și rezultatele sale de excepție au facilitat colaborări cu dirijori de renume.

După o activitate îndelungată ca artist liric la Filarmonica de Stat "Transilvania", Cristian Hodrea a devenit solist al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. În paralel, el ocupă funcția de conferențiar universitar la catedra de Canto a Academiei Naționale de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, instituție pe care a absolvit-o la clasa maestrului Marius Vlad Budoiu.

Repertoriul său include un vast spectru de genuri, de la operă, operetă, musical și lucrări vocal-simfonice de o complexitate aparte. Interpretările sale în zeci de roluri de referință denotă o versatilitate artistică de excepție.

Biletele online se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro.