Interviuri Înapoi
Florian Mitrea – câștigătorul Concursului Internațional de Pian de la Viena
Florian Mitrea este un tânăr pianist născut la București în anul 1989. După ce a studiat la Liceul de Muzică „George Enescu”, perioadă în care a câștigat premii importante la Olimpiada Națională de Muzică, Concursul Național de Pian „Ada Ulubeanu” și Concursul Internațional „Jeunesses Musicales”, Florian Mitrea a fost acceptat – în anul 2007 – cu bursă de studii la Academia Regală din Londra, unde studiază din septembrie 2008.
In primavara lui 2010, la recomandarea profesorului Cristopher Elton, pianistul român a interpretat premiera absolută a versiunii completate de Timothy Jones (doctor în muzicologie) a Concertului pentru pian, vioară și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart, împreună cu violonista Yuka Ishizuka și Orchestra Simfonică a Academiei Regale.
Florian Mitrea este, de asemenea, un foarte activ muzician de cameră, susținând adesea concerte alături de ansamblul „Mitrea Piano Quartet”, cu care a câștigat premiul “Harold Craxton” pentru muzică de cameră, oferit de academia londoneză.
Săptămâna trecută, Florian Mitrea a câștigat Marele Premiu la Concursul Internațional de Pian Viena, ediția a X-a, organizat de Fundația Panmusica Austria și Universitatea de Muzică din Viena.
Despre această performanță, dar și alte informații ne-a oferit pianistul Florian Mitrea, în interviul ce urmează:
Domnule Florian Mitrea, sunteți câștigătorul Concursului
Internațional de Pian de la Viena. Cum apreciați importanța acestui premiu
pentru cariera dumneavoastră?
Este un premiu important, aș spune eu, la o competiție
internațională unde au participat concurenți din diferite țări, între care
Austria, Ucraina, Cipru, Japonia, Coreea și, bineînțeles, România. Este un
premiu care pentru mine înseamnă foarte mult, mai ales pentru că îmi deschide
și calea unor recitaluri în capitala Austriei. Am fost deja invitat să susțin
un recital în Stagiunea de vară 2011 la Palatul Lobkowitz și se pare că
invitațiile nu se vor opri numai aici. Premiul este important și pentru că
deschide calea competițiilor mari.
Deci veți continua activitatea competițională?
Sigur că da. Este o parte foarte importantă din preocuparea
mea, este și unul din modurile prin care orice tânăr muzician își poate începe
o carieră concertistică.
În prezent sunteți student la Academia Regală din Londra. Ce gen de activități desfășurați acolo?
Am început studiile universitare la Academia Regală cu bursă
de studii și sunt în anul al III-lea la clasa profesoarei Diana Ketler. De când
mă aflu aici am susținut recitaluri solo, am câștigat un premiu la o competiție
londoneză și aceasta mi-a adus un recital la Catedrala St. James Piccadilly. De asemenea, fac și
foarte multă muzică de cameră; sunt membru în „Mitrea Piano Quartet”, care este
ansamblul oficial al Academiei Regale de Muzică și în numele căreia concertăm
nu numai în Londra, dar și în afara capitalei. Iar cu violonista Raluca Matei
de la Trinity College of Music din cartierul Greenwich susțin recitaluri de
sonate pentru duo de pian și vioară atât în România, cât și în Regatul Unit.
Abordarea repertoriului românesc reprezintă o preocupare pentru dumneavoastră?
Da. Am cântat muzică românească de când eram elev și am
promovat-o de fiecare dată când am avut ocazia – la Sala mică a Ateneului sau
în cadrul stagiunilor de la Arcuș transmise chiar de Radio România. Am cântat
muzică de Enescu, Toduță, Paul Constantinescu și plănuiesc să fac acest lucru
și în continuare. Chiar am fost desemnat câștigătorul bursei Societății Enescu
a Institutului Cultural Român din Londra și în virtutea acestui fapt voi
susține recitaluri în Londra și voi programa în principal muzică de Enescu, dar
și de alți compozitori români.
Cum este percepută muzica românească acolo, în Marea Britanie?
Aș putea spune că părerile sunt împărțite. Sunt muzicieni
care cunosc foarte bine muzica lui Enescu, chiar profesori de compoziție din
facultate care afișează un mare interes pentru opera „Oedipe”. În schimb, nu
prea este cunoscută muzica pentru pian a compozitorului român. Sigur, datorită
activității neobositului promotor al muzicii lui Enescu – prof. Remus Azoiței –
lumea cunoaște sonatele pentru vioară și pian, însă sonatele sau suitele pentru
pian solo nu sunt atât de cunoscute. Mi-aș dori să pot să fac ceva în acest
sens și voi încerca să le cânt pe unde voi avea ocazia.
Când vă va putea asculta din nou publicul din România?
Mă voi întoarce în luna noiembrie a acestui an în cadrul Festivalului Internațional de Muzică de Cameră „SoNoRo”. Voi interpreta împreună cu profesoara mea și cu alți muzicieni pe scena Ateneului Român „Carnavalul animalelor” de Saint-Saëns. De asemenea, plănuiesc și un recital la Filarmonica „George Enescu”.