Agenda de concert Înapoi

Filarmonica de Stat Oradea deschide stagiunea 2022-2023

Publicat: vineri, 9 Septembrie 2022 , ora 11.49

Joi, 15 septembrie 2022, ora 19.00

Cetatea Oradea - Curtea interioară

CONCERT VOCAL - SIMFONIC

Carmina Burana

Dirijor: Cristian Spătaru

Soliști: Antonia Beteag (soprană)

Nicolae Bejan (tenor)

Mihai Damian (bariton)

Scenografie și light design: Magdy Hawash

Dirijor cor: Lászlóffy Zsolt

Dirijor cor copii: Nicoleta Țâmpu

În program: Carl Orff - Carmina Burana

Biletele pentru concert s-au pus în vânzare la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat din Oradea și pe platforma bilete.ro, aici: https://www.bilete.ro/carmina-burana-deschiderea-stagiunii/carmina-burana-deschiderea-stagiunii-2022-2023-15-sept-2022

Urmăriți-ne pe:

www.facebook.com/filarmonicaoradea

https://www.instagram.com/filarmonicaoradea

Noua stagiune a Filarmonicii de Stat Oradea se pregătește de un nou parcurs muzical pe 15 septembrie. Sub titlul Via Vita, această stagiune își propune să inițieze melomanii orădeni într-un drum al cunoașterii muzicale. Concerte simfonice, concerte vocal-simfonice concerte educative, opere în concert, evenimente importante ce vor marca diverse activități din lumea muzicală, dar și activități locale cu însemnătate națională și internațională.

Deschiderea stagiunii aduce corul și orchestra filarmonicii alături de soliști și invitați speciali, într-o producție extraordinară. Mai exact vorbim de Carl Orff, compozitor, dirijor, muzicolog și pedagog german, considerat un inovator al genului liric. Inspirându-se adesea din muzica medievală, acesta a compus cantate scenice (Carmina Burana, Catulli Carmina, Triumful Afroditei), câteva opere (Luna), muzică de scenă, poeme simfonice, muzică de cameră, lucrări corale. Este autorul unui sistem original de educație muzicală, expus în lucrarea Schulwerk (1933). Cantata CARMINA BURANA, purtând subtitlul Cantiones profanae cantaribus et choris cantoridae comitantibuss instrumentis atque imaginibus magicis, a fost compusă de Carl Orff între 1935-1936, pe baza unor texte și melodii medievale din sec. XII-XIII, descoperite în anul 1803 într-o mănăstire benedictină din Alpii bavarezi și publicate în anul 1847. În cadrul a trei părți (cu peste 20 de numere), subiectele textelor (în latină, germană și franceză) se referă într-un mod naiv la natură, dans, viață și dragoste. O mare parte din structura compozițională se bazează pe ceea ce semnifică Roata Norocului (Rorta Fortunae). Desenul roții găsite pe prima pagină a Codexului Burana cuprinde patru fraze în jurul roții: Regnabo, Regno, Regnavi, Sum Regno sine. (voi domni, domnesc, am domnit, sunt fără de tărâm). În cadrul fiecărei scene, Roata Norocului se transformă de la bucurie la amărăciune. "O Fortuna", primul poem, formează un cadru compozițional al lucrării, fiind atât mișcare de deschidere cât și de închidere a piesei. Muzical, compozitorul folosește ostinato-ul ritmic, o melodică simplă, primitivă (modală și pentatonică), frecvente unisonuri și mersuri armonice paralele, alături de o orchestrație modernă ce potențează, în special, expresivitatea instrumentelor de percuție.

CARMINA BURANA

Cantiones profanae cantaribus et choris cantoridae comitantibuss instrumentis atque imaginibus magicis

FORTUNA IMPERATRIX MUNDI SOARTA STĂPÂNA LUMII

1. O, Fortuna 1. Ah, soartă

2. Fortune plango vulnera 2. Deplâng rănile soartei

I.

PRIMO VERE ÎNCEPUT DE PRIMĂVARĂ

3. Veris leta facies 3. Frumosul chip al primăverii

4. Omnia sol temperat 4. Soarele le liniștește pe toate

5. Ecce gratum 5. Iată plăcuta

UF DEM ANGER PE PAJIȘTE

6. Tanz 6. Dans

7. Floret silva 7. Înflorește pădurea

8. Chramer, gip die varwe mir 8. Măi băcane, dă-mi vopsele

9. Reie 9. Horă

10. Were diu werit alle min 10. De-ar fi lumea-ntreagă-a mea

II.

IN TABERNA ÎN CÂRCIUMĂ

11. Estuans interius 11. Aprins de mânie

12. Olim lacus colueram 12. Odinioară îndrăgeam lacul

13. Ego sum abbas 13. Eu sunt stăpânul

14. In taberna 14. În cârciumă

III.

COURS D'AMOURS CÂNTECE DE DRAGOSTE

15. Amor voland undique 15. Amor zboară pretutindeni

16. Dies, nox et omnia 16. Ziua, noaptea și toate

17. Stetit puella 17. Stătea fetița

18. Circa mea pectora 18. În sufletul meu

19. Si puer cum puelulla 19. Dacă un băiat și-o fată

20. Veni, veni, venias 20. Vino, vino, să vii

21. In trutina 21. În cumpănă

22. Tempus est iocundum 22. Vremea e plăcută

23. Dulcissime 23. Tu cel iubit

BLANZIFLOR ET HELENA BLANCHEFLEUR ȘI HELENA

24. Ave formosissima 24. Slavă ție cea mai frumoasă

FORTUNA IMPERATRIX MUNDI SOARTA STĂPÂNA LUMII

1. O, Fortuna (reprise) 1. Ah, soartă (repriză)

Dirijorul, Cristian Spătaru s-a născut în anul 1993 la Chișinău, în Republica Moldova. A început să studieze muzica la vârsta de 8 ani, când a luat primele lecții de pian și teorie muzicală și a cântat în cor. În 2008 și-a început studiile la Colegiul de Muzică. Cristian a câștigat de trei ori la rând premiul I în cadrul Concursului Național de Compoziție din Moldova. A lucrat cu Orchestra Națională de Tineret pentru care a compus numeroase lucrări și peste 100 de orchestrații. În 2013 și-a început studiile la Academia de Muzică din Chișinău, unde a studiat compoziția sub îndrumarea lui Pavel Rivilis.

La 21 de ani și-a început studiile universitare în Compoziție la Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena, unde se află în ultimul an de studiu sub îndrumarea lui Michael Jarrell. În 2016 își începe studiile de Dirijat orchestral cu Mark Stringer și Dirijat coral cu Alois Glassner la aceeași universitate. În luna iunie 2021 absolvește Dirijatul orchestral cu excelență dirijând o piesă de George Enescu în sala mare din Musikverein, Viena. A compus aproape 100 de lucrări de diverse tipuri care au fost interpretate în Joseph-Haydn-Saal MDW Viena, Vivaldi-Saal, Alte Schmiede Viena, Kursalon Viena, Laxenburger Schloss Upper Austria, Alte Rathaus Vienna, Arnold Schönberg Center Viena, Karlskirche, Konzerthaus Viena și Musikverein. Printre realizările sale se numără Premiul pentru "Cel mai bun Dirijor român" obținut de două ori la al ediția a 10-a și a 11-a a Concursului Internațional de Dirijat "Jeunesses Musicales" în 2019 și 2021. A participat și la Cursuri de măiestrie cu dirijori precum Andres Orozco-Estrada - 2021, Marin Alsop - 2021, Cristian Măcelaru - 2020 and 2021, Sian Edwards - 2017, Christian Ehwald und Sigmund Thorp - 2021, Nicolás Pasquet - 2021. Ca moment culminant al anului 2021, a fost selectat pentru Academia Italiană de Operă Riccardo Muti din Milano, unde a avut ocazia să preia de la Maestru două concerte cu opera Nabucco la Rimini și Ravenna. Experiența sa profesională cuprinde funcția de dirijor asistent al lui Gabriel Bebeșelea la Festivalurile "Musica Ricercata" (2020), "George Enescu" (2019), "Toamna Muzicală Clujeană" (2018), "Young Euro Classic" (2017) dar și dirijor invitat la concertele susținute cu Orchestra Națională de Tineret din Moldova, Filarmonica Recreio de Santa Barbara, Filarmonica "Transilvania" din Cluj-Napoca, Filarmonica din Sibiu, Filarmonica "Paul Constantinescu" din Ploiești, Filarmonica Banatul din Timișoara, Filarmonica De Stat Dinu Lipatti din Satu Mare, Filarmonica de Stat Oradea, precum și în cadrul Festivalurilor "Art Space" din Seul, Coreea, "ARC musical-historique" din Chișinău, Ploiești Jazz Festival, "Wild Beauty Art Festival" în Montenegro, "Opera Apert" în Cluj-Napoca.

La 1 aprilie 2022 a debutat ca dirijor de operă cu Evgheni Oneghin de Peter Ilici Ceaikovski în Opera Națională Română din Cluj-Napoca. A colaborat cu artiști mari precum: Simon Trpèeski, Ruxandra Donose, Rodica Vică, Răzvan Stoica, Octavian Lup, Ondin Brezeanu, Helene Dautry, Alexandru Tomescu, Eduard Kunz, Șerban Vasile, Azer Zada, Florin Estefan, Riccardo Zanellato, Gabriëlle Mouhlen.

Soprana Antonia Beteag, născută în Cluj-Napoca este studentă în anul 3 la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, secția canto clasic, profesorul ei îndrumător fiind mezzo-soprana Cristina Damian. A participat la diverse cursuri de măiestrie sub îndrumarea unor nume importante ale lumii operei precum: Anita Hartig, Diana Țugui și Veronica Anușca. A colaborat cu Filarmonica de Stat din Sibiu în cadrul festivalului de Operă, performând alături de orchestra filarmonicii, dirijată de maestrul Vlad Conta. A mai colaborat și cu maestrul Cristian Sandu în cadrul spectacolului "Young Opera Stars" în cadrul Operei Naționale Române Cluj-Napoca.

Nicolae Bejan (tenor), s-a născut în 1977, iar în anul 1996 a absolvit Liceul de Arta din Oradea, specializarea canto clasic, ăn același an a fost admis la Facultatea de Muzică și Arte din Oradea, absolvind cu succes în 2003 specializarea canto clasic. Din anul 1997 este artist liric în Corul Filarmonicii de Stat Oradea, iar din 2010 și în Corul Kodály din Debrețin. Din repertoriul său solistic fac parte operele Nunta lui Figaro (rolul Basilio) de W. A. Mozart, Il campanello di notte de G. Donizetti, Orfeo de C. Monteverdi, Oratoriul de Crăciun de C. Saint-Saëns, Missa încoronării de W. A. Mozart, Carmina Burana de C. Orff, Magnificat de J. S. Bach, precum și părți solistice dintr-o serie de lucrări a cappella. A participat la realizarea unui CD cu lucrarea Nelson Mass de J. Haydn, dirijat de Salamon Kamp.

Mihai Damian este absolvent al Academiei Naționale de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, specializarea Dirijat, iar în prezent este student în cadrul aceleași instituții, specializarea Canto, clasa lect. univ. dr. Cristian Hodrea și prof. univ. dr.habil. Iulia Suciu.

Obține rezultate deosebite dintre care amintim: Premiul 1 la Concursul Internațional de Interpretare Mozart (România), Marele Premiu și Premiul 1 de Excelență la Concursul Național de Canto Revelația Vocilor (România), Premiul 3 la Concursul Național de Interpretare și Compoziție Paul Constantinescu (România), Premiul 1 la Concursul Internațional de Interpretare Nouvelles Etoiles (Franța).

Pe parcursul perioadei de formare, participă la diverse masterclass-uri cu artiști consacrați, precum: Karola Theill (Germania), Vlad Iftinca (România), Roland Börger (Chile), Patrick Russil (Marea Britanie), Cristian Hodrea (România) și Veronica Anușca (România). Din anul 2019 își desfășoară activitatea ca bariton în cadrul Filarmonicii de Stat "Transilvania" din Cluj-Napoca, colaborând de-a lungul anilor cu dirijori de renume mondial, amintindu-i pe: Lawrence Foster (SUA), Sascha Goetzel (Austria), David Crescenzi (Italia), Mihnea Ignat (România), Ștefan Novak (România), Roland Börger (Chile) și Cornel Groza (România), atât din postura de solist cât și din cea de artist liric. Debutează cu rolul baritonului din "Carmina Burana" de Carl Orff alături de Filarmonica de Stat "Dinu Lipatti" în 26 mai 2022, având un succes răsunător. În urma acestei prestații, este invitat la Filarmonica Arad pentru a interpreta aceeași lucrare în cadrul concertului de închidere a stagiunii în 30 iulie 2022.