Interviuri Înapoi

Festivalul 'Zilele Muzicii Contemporane-Liviu Dănceanu' de la Bacău, ediția 36

Publicat: marți, 11 Octombrie 2022 , ora 15.33

Un dialog cu noul director al Filarmonicii "Mihail Jora", domnul Mihai Badiu


Domnule Mihai Badiu, aș vrea să-mi spuneți mai întâi, pentru ascultătorii noștri, când ați preluat funcția de director, de manager al Filarmonicii "Mihail Jora" și cum vă simțiți în postura de a continua o tradiție de zeci de ani, care implică niște proiecte culturale intrate deja în conștiinta publicului din Bacău?

O să vă răspund mai întâi la a doua parte a întrebării d-voastră, mă simt onorat și responsabilizat, pentru că această tranziție de la scaunul de instrumentist la cel de manager, nu presupune doar urcarea unor scări și desfășurarea programului într-un alt birou, ci pur și simplu înseamnă o preluare de responsabilități și o privire de ansamblu care nu era specifică postului de instrumentist. Deci cred că "responsabilitate" este primul termen care îmi vine în minte atunci când mă refer la această tranziție.


La ce instrument cântați?

Eu am fost și sunt fagotist în continuare, am ocupat postul de fagotist în Orchestra Filarmonicii "Mihail Jora" din Bacău în ultimii 19 ani, iar în urma retragerii Domnului Pavel Ionescu la finalul anului precedent din funcția de manager, am devenit manager interimar, începând cu 1 ianuarie în acest an, a urmat concursul organizat de către Consiliul Județean în luna aprilie, și am fost desemnat pentru următorii trei ani în această funcție.


Una dintre tradițiile Filarmonicii "Mihail Jora" este și Festivalul "Zilele Muzicii Contemporane-Liviu Dănceanu" ajuns iată acum la a 36-a ediție și plasat întotdeauna în debutul stagiunii. Cum ați structurat în acest an Festivalul, cele 4 zile de muzică nouă?

Festivalul Zilele Muzicii Contemporane, pe care am avut plăcerea să-l deschidem aseară, este într-adevăr o tradiție și un punct forte al instituției noastre, nu doar prin prisma celor 36 de ani, o vârstă respectabilă dacă e să ne raportăm la cât de dinamică este această zonă a muzicii românești, ci și prin faptul că a fost primul festival de acest gen din România. Desigur acest festival deschide stagiunea dar practic noi încheiem astfel un tur de forță aici la Filarmonică, început la finalul lunii august cu "Serile Băcăuane" și continuat cu "Enescu-Orfeul moldav" de la începutul lunii septembrie.


Deci încheie practic stagiunea estivală, evenimentele din timpul verii..

Noi practic am deschis în 22 septembrie stagiunea în mod oficial, iar acest festival care promovează creația contemporană, se înscrie în ideea de diversitate și în efortul nostru de a acoperi un spectru cât mai larg de gusturi, de idei, de lucrări, ca un specific al stagiunii noastre.


Aveți patru zile, patru concerte de muzică contemporană..

Da, primul concert care a avut loc aseară, joi 6 octombrie, este singurul în care este implicată și orchestra simfonică și coincide cu ziua de stagiune, joia. Practic am preluat această tradiție, să asociem ziua de debut al festivalului cu ziua de concert, familiară publicului nostru obișnuit, o idee care exista și în edițiile precedente, tocmai pentru a promova acest gen care din păcate, nu este suficient de apreciat și de urmărit de către publicul larg, în nici un caz la nivelul la care ar merita.

Și chiar am reușit! Aseară a fost un public mulțumitor pentru acest gen de muzică. Ne dorim ca și în următoarele trei zile de festival, trei zile care sunt dedicate creațiilor camerale, să avem același public larg și dispus să descopere noul, să se bucure de toate ideile care înconjoară acest gen de muzică.


Ce urmează după Festivalul de Muzică Contemporană? Ce concerte veți oferi publicului toamna și iarna?

Așa cum vă spuneam, ne dorim să continuăm pe bazele puse de managementul anterior.

Ideea principală se referă la diversitate, pastrând bineînțeles nivelul înalt al unei instituții de cultură și direcțiile stabilite deja. Încercăm să atragem un public cât mai divers, cred că este de datoria noastră nu doar să ne gândim la publicul deja existent ci și să atragem o generație nouă de melomani, de iubitori ai muzicii clasice. Vom avea de exemplu peste două săptămâni, Opera "Bărbierul din Sevilla", va fi o operă în concert desfășurată chiar aici la Sala Ateneu. Vom avea concerte cu programe alcătuite din coloanele sonore ale unor filme bine-cunoscute, vom avea în luna noiembrie, un concert în care Orchestra Simfonică va interpreta lucrări ale formației Abba, vom avea de asemenea concerte în care vom colabora cu artisti pop, vom avea concerte foarte diverse, foarte interesante și care cred că vor contribui la topirea distanței dintre noi și publicul care nu este direct interesat în acest moment de activitatea unei filarmonici. Îmi doresc foarte mult și cred că sunt o oglindă a dorinței tuturor colegilor mei defapt, ca imaginea Filarmonicii să nu mai fie asociată cu ceva rigid, cu ceva specific unei anumite categorii de vârstă, sau specific unei anumite categorii sociale. Îmi doresc ca toată lumea să aibă posibilitatea, să oferim această posibilitate, ca publicul să înțeleagă că sunt lucruri minunate într-o stagiune simfonică și misiunea noastră este de a oferi aceste servicii culturale unei categorii cât mai largi de ascultători.


Aveți o viziune nouă și foarte îndrăzneață! Știu că Filarmonica "Mihail Jora" a colaborat permanent și cu alte instituții importante din Bacău, cu Centrul Cultural "George Apostu", cu liceul de artă.. Veți continua aceste colaborări?

Cu siguranță.. și un merit foarte mare în aceste colaborări, așa cum am mai menționat, aparține conducerii anterioare, în special D-lui Pavel Ionescu și maestrului Ovidiu Bălan care au inițiat și au dezvoltat această idee de colaborare între toate instituțiile care susțin cultura din judetul Bacău. Centrul Apostu este un partener vechi al nostru și foarte apropiat. Chiar în această seară, recitalul Ansamblului Archaeus va fi găzduit de cătreCentrul Cultural "George Apostu" iar liceul, la fel, va colabora cu noi prin formația corală de care dispune, pentru opera "Bărbierul din Sevilla". Suntem datori, pentru că luptăm pe același front, să mergem în aceeași direcție și avem în primul rând datoria morală de a ne susține. Ideea de colaborare este practic colacul nostru de salavare în aceste vremuri în care certitudinile sunt din ce în ce mai puține.


Pe lângă concertele simfonice pe care Filarmonica le susține, există și o stagiune camerală?

Da! O stagiune camerală care a fost susținută în mod tradițional de către instituția noastră și dorim să continuăm toate lucrurile pozitive, foarte multe de altfel, pe care eu le-am găsit aici ca nou manager. În această linie se înscrie și stagiunea camerală, cel puțin în această toamnă vom avea ca invitați niște nume foarte cunoscute melomanilor din Bacău, cum ar fi Alexandru Tomescu, Sânziana Mircea, Răzvan Stoica, Vlad Dimulescu, Ștefan Cazacu și alții care sunt o garanție a calității și a unui nivel pe care ni-l dorim cât mai ridicat, inclusiv pe această zonă camerală. Și sperăm să continuăm pe această linie și în partea a doua a stagiunii, începând cu luna ianuarie.


Aș dori câteva cuvinte și despre formațiile camerale ale Filarmonicii "Mihail Jora"..

Această zonă a fost bine reprezentată de muzicienii din orchestra noastră, sunt și eu la rândul meu, de mulți ani, membru al Cvartetulului "Fagotissimo".


Vă mai rămâne timp de studiu de când ați preluat această funcție de manager?

Este o întrebare interesantă și chiar vă mulțumesc că ați avut amabilitatea să mi-o adresați. Răspunsul este "nu" dar și "da" în același timp.. pentru că îmi doresc foarte mult să păstrez și această dimensiune a instrumentistului, atât prin interesul acordat instrumentului, fagotului, dar și prin participarea, cât de des se poate, în concerte, participarea efectivă în orchestră. Îmi doresc foarte mult să nu pierd această perspectivă a instrumentistului pentru că o consider o componentă rară și foarte prețioasă a mea, pentru a putea avea o viziune manageriala completă. Cel putin așa cred în acest moment. Sper ca peste câțiva ani, dacă vom mai avea ocazia să discutăm, să rămân la aceeași părere.


Ideea ca instrumentiștii din orchestră să cânte ca soliști, îmbunătățește până la urmă calitatea orchestrei. Sau să cânte în formații camerale.

Acest lucru se practică de mai mult timp aici la noi, și îl susțin necondiționat, fiind convins că este unul dintre principalele resorturi, principalele mijloace pe care un manager le are la dispoziție pentru această creștere profesională.. Știu că este un termen foarte general dar își poate găsi referințe specifice în acest caz. Cu siguranță că activitatea camerală, activitatea individualizată a colegilor mei din orchestră este un lucru extrem de important și pe care încercăm să-l încurajăm în limitele premise de către legislația actuală. Să-l încurajăm și să oferim o motivație serioasă pentru toți colegii noștri.

Interviu realizat de Laura Ana Mânzat