Cronici Înapoi
Festivalul Mozart surprinde în continuare
După cele două zile de concurs pentru cvartete, un interludiu competițional, luni, 10 decembrie, un nucleu al Cameratei Salzburg ne-a ridicat la ceruri, cântând altfel niște divertismente pe care credeam că le știm. De fapt nu au cântat, ci au vorbit, cu eleganța saloanelor secolului al XVIII-lea, dar fără prețiozitate. Nu pot prinde în câteva cuvinte arta acestor instrumentiști, trebuie să mă opresc la elementul cel mai frapant și acela a fost complexul agogică-dinamică, o așezare imperceptibilă a unui final de frază, un acord mai reliefat, un auftakt, ușor tras înapoi, niște nimicuri esențiale, care înseamnă satisfacție. Opt muzicieni remarcabili, cvintetul de coarde, un oboi și doi corni și trei divertismente cu numere de catalog 138, 251 și 334 ne-au zugrăvit un Mozart în urcare miraculoasă, ca năzdrăvanii care cresc într-o zi, cât alții într-un an.
A doua zi, marți dimineață, mai precis, artiștii, coborâți din nou printre oameni au vorbit cu enormă modestie celor prezenți despre mentorul lor cel mai iubit, Sandor Vegh, muzicianul sub a cărui veghere eterică se desfășoară festivalul din acest an. Le-au mai vorbit despre munca lor, despre dăruire în fond, fiindcă acest fel de ființe nu mai trăiesc demult pentru ele. Adriana Bera, președintele Societății Române Mozart a moderat întâlnirea:
Considerați că Orchestra Camerata are o sonoritate specifică ce se datorează concepției lui Sandor Vegh?
Violoncelista Dana Micicoi: Atunci când a trăit, da. Acum, bineînțeles sub influența dirijorilor care vin, am avut după Sandor Vegh pe Roger Norrington, care este antipodul, fără vibrato, altă tradiție. Dar cred că a fost complementar și tu poți ca un muzician să alegi ce vrei să faci. Nu ești sclavul unei direcții, unei concepții unice.
Prima violonistă Diane Pascal: Doamna spune că fiecare are percepția lui în privința sonorității și fiecare a înțeles în felul său ceea ce Sandor Vegh le-a cerut, dar ea dacă ar putea să sintetizeze, ar fi un sunet care are un sâmbure, care un potențial în sine. Una din trăsăturile sonorității era diversitatea coloristică și modul în care se schimba culoarea, deci aceste jocuri de lumini și umbre, contrastele specifice lui Mozart. Dar nu numai atât, el explica și cum se realizează aceste lucruri.