Înapoi

Două dintre cele mai importante nume pe scena internațională a muzicii clasice - Andrey Boreyko (dirijor) și Nikolay Lugansky (pian) într-un concert extraordinar la Filarmonica clujeană

Publicat: marți, 9 Decembrie 2025 , ora 10.48

Luna decembrie, o lună dedicată eminamente aniversării a 70 de ani de existență ai Filarmonicii de Stat "Transilvania", continuă vineri, 12 decembrie 2025 (ora 19.00 / Colegiul Academic) cu un concert eveniment care va aduce pe scena sălii Auditorium Maximum două nume sonore ale muzicii clasice mondiale - Andrey Boreyko - dirijor și Nikolay Lugansky - pianist. Din programul serii vor face parte lucrări semnate de Maurice Ravel, Frédéric Chopin și Modest Mussorgski.

Despre lucrări

Pavane pour une infante défunte, un titlu misterios, cu o poveste surprinzătoare

La prima vedere, Pavane pour une infante défunte pare să anunțe o lucrare funerară, dar sensul său este mult mai subtil. Infantele, fiicele regilor Spaniei, alăturate termenului défunte nu desemnează totuși o tragedie; pentru Ravel, titlul este un joc metaforic. El însuși mărturisea: "L-am ales pentru plăcerea sonorității". Compozitorul s-a lăsat sedus de aliterația "pavane - infante - défunte", fascinat de felul în care aceste cuvinte sună împreună, de ritmul lor, de repetiția consoanelor și de fluiditatea cu care trec dintr-una într-alta.

(…) Ravel ne invită să respirăm delicatețea unei eleganțe dispărute, considerând că în acest "spațiu încetinit", mintea ascultătorului începe firesc să creeze imagini și să contureze propriile scenarii, bucurându-se de libertatea de a da muzicii propriul sens. Iar în momentul în care ascultătorul interpretează muzica după propria sensibilitate, lucrarea încetează să fie doar "a compozitorului" devenind a lui însuși.

Frédéric Chopin - Concertul nr. 1 în mi minor, op. 11

"Dacă Mozart s-ar mai naște o dată, ar scrie concerte ca Chopin", spunea Robert Schumann, surprinzând într-o singură frază esența Concertului nr. 1 în mi minor. În multe privințe, această lucrare este un autoportret al unui artist aflat la începutul unei revelații: un pianist îndrăgostit de instrumentul său și un compozitor care îndrăznește să își urmeze vocea interioară, chiar dacă aceasta nu se supune pe deplin convențiilor timpului. (...) Este cu adevărat uimitor că o muzică atât de matură și plină de poezie a fost scrisă de un tânăr abia ieșit din adolescență. (…) Îndrăgostit de belcanto-ul italian, Chopin lasă pianul să respire ca o voce umană, desenând fraze lungi, luminoase, ca și cum muzica ar fi fost cândva o arie care și-a pierdut cuvintele, dar nu și emoția.

Tablouri dintr-o expoziție

În anul 1874, Mussorgski primește una dintre cele mai triste vești ale vieții sale: prietenul lui apropiat, arhitectul și pictorul Viktor Hartmann, moare pe neașteptate. Cei care l-au cunoscut (Borodin, Rimski-Korsakov și Mussorgski însuși) decid să nu lase tăcerea să pună stăpânire pe opera lui. Organizează o expoziție mare, cu desenele, acuarelele și proiectele lui Hartmann.

În timpul vizitei printre tablouri, compozitorul simte că, dincolo de hârtie, fiecare imagine pare să îi vorbească. Așa se nasc "Tablourile dintr-o expoziție", o călătorie prin lumea pe care Hartmann a lăsat-o în urmă. (…) În timpul vieții lui Mussorgski, suita era cunoscută doar în versiunea pentru pian. Orchestrația lui Ravel (1922) i-a dat însă corp, culoare și o forță expresivă care a impus-o definitiv în repertoriul simfonic. (sursă text Oana Bălan-Budoiu)

Andrey Boreyko

Andrey Boreyko este considerat unul dintre cei mai mari dirijori contemporani datorită combinației dintre inteligența muzicală, rafinamentul estetic, experiența vastă, autoritatea artistică și respectul profund al lumii muzicale internaționale. Este un dirijor al cărui impact se bazează pe valoarea autentică și pe constanță la cel mai înalt nivel.

În sezonul 2025/26, Andrey Boreyko revine la Chicago Symphony și Boston Symphony alături de Evgeny Kissin, precum și la Vienna Radio Symphony. De asemenea, dirijează Orchestra Mozarteum la Grosses Festspielhaus din Salzburg. Alte repere ale sezonului includ Orchestra Radiodifuziunii Spaniole din Madrid, Orchestra Centrului Național de Arte din Ottawa, Filarmonica din Stuttgart, Sydney Symphony, Adelaide Symphony, Orchestra Teatrului Comunale din Bologna, Filarmonica Arturo Toscanini și Orchestra Filarmonicii "George Enescu".

În urma mandatului său de succes ca Director Muzical și Artistic al Filarmonicii și Corului din Varșovia, Boreyko colaborează din nou cu această instituție în acest sezon: astfel, ei au revenit la Concursul Internațional de Pian Chopin, cântând în concertul de deschidere, în etapele finale și în concertele Laureaților ediției a 19-a a competiției.

Invitat frecvent al London Philharmonic Orchestra, Boreyko a dirijat în ultimii ani concerte foarte apreciate de critici, cu un repertoriu care include Șostakovici 5, Șostakovici 13 "Babi Yar" și Ceaikovski 4. Recenziile performanțelor sale au fost unanim elogioase: "Andrey Boreyko a fost prezența autoritară de la pupitru într-un trio de lucrări care au încântat și au fascinat în egală măsură… a oferit o lecție magistrală despre cum un dirijor servește intereselor compozitorilor și lucrărilor lor și despre cum să lași publicul să ceară mai mult". (Bachtrack)

"Mă îndoiesc că voi mai auzi prea curând o interpretare atât de intensă și copleșitoare. Dirijată fără teamă de Andrey Boreyko, interpretarea superlativă a LPO mi-a atras imediat atenția". (The Times)

Alte momente importante din sezoanele recente includ Orchestra Simfonică din Viena, Antwerp Symphony, Orchestra Simfonică din Praga, Aarhus Symphony, Orchestra Filarmonică de Stat din Hamburg, Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Poloneze, Vancouver Symphony și New Japan Philharmonic. A colaborat, de asemenea, cu Royal Scottish National Orchestra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Gürzenich Orchester Köln, Montreal Symphony, Orquesta Sinfónica de Galicia, Sinfonica Nazionale RAI și Orchestra Sinfonica di Milano, cu care a apărut la Teatro alla Scala și la Festivalul Mahler.

Înainte de încheierea mandatului său de succes ca Director Muzical și Artistic al Filarmonicii și Corului din Varșovia în 2024, Boreyko a fost timp de opt sezoane Director Muzical al Artis-Naples în SUA. Alte funcții anterioare includ pozițiile de Director Muzical al Hamburger Symphoniker, Berner Sinfonieorchester, Düsseldorf Symphoniker, Winnipeg Symphony și Orchestre National de Belgique.

Nikolay Lugansky

Nikolay Lugansky s-a născut în 1972 la Moscova. A studiat la Școala Centrală de Muzică a Conservatorului din Moscova cu Tatiana Kestner, iar ulterior cu profesori precum Tatiana Nikolaeva și Serghei Dorensky. Și-a continuat studiile postuniversitare sub îndrumarea lui Dorensky. Etapa inițială a carierei sale ca pianist solist i-a adus titlul de laureat al Primului Concurs Unional al tinerilor muzicieni din Tbilisi (1988), al Concursului Internațional J.S. Bach de la Leipzig (1988), al Concursului Unional S.V. Rahmaninov de la Moscova (1990), al Academiei Internaționale de Vară Mozarteum (Salzburg, 1992), precum și victoria la Concursul Ceaikovski din 1994.

În 2013, Nikolay Lugansky a primit titlul de Artist Emerit al Federației Ruse. Astăzi, în calitate de solist al Filarmonicii din Moscova și membru de onoare al Academiei Ruse de Arte, el se bucură de numeroase realizări artistice remarcabile. Acestea includ colaborări cu cele mai importante orchestre simfonice din Rusia, Franța, Germania, Japonia, Țările de Jos, SUA, ș.a. sub bagheta unor dirijori celebri precum Evgeny Svetlanov, Yuri Temirkanov, Gennady Rozhdestvensky, Valery Gergiev, Vladimir Fedoseyev, Mihail Pletnev, Vladimir Spivakov, Vladimir Jurowski, Yuri Simonov, Alexander Vedernikov, Kirill Petrenko, Kurt Masur, Charles Dutoit, Leonard Slatkin, Kent Nagano, Marek Janowski, Gianandrea Noseda și Sakari Oramo.

Printre partenerii săi în recitalurile camerale se numără pianiștii Vadim Rudenko, Yuja Wang, violoniștii Vadim Repin, Leonidas Kavakos, Isabelle Faust, Sergey Krylov, violonceliștii Aleksander Knyazev, Aleksander Rudin, Misha Maisky, clarinetistul Evgeny Petrov și soprana Anna Netrebko.

Nikolay Lugansky a fost răsplătit cu îndelungi aplauze în Sala Mare a Conservatorului din Moscova, Filarmonica din Sankt Petersburg, Sala de Concerte P.I. Ceaikovski, Concertgebouw (Amsterdam), Théâtre des Champs-Élysées (Paris), Mozarteum (Salzburg), Auditorium Parco della Musica (Roma), Sala Mare a Filarmonicii din Berlin, Carnegie Hall (New York), Suntory Hall (Tokyo), Wigmore Hall și Royal Albert Hall (Londra), Konzerthaus și Musikverein (Viena) și multe alte săli celebre ale lumii.

Lugansky este un participant constant la festivalurile din Roque-d'Anthéron, Colmar, Montpellier și Nantes (Franța), Ruhr și Schleswig-Holstein (Germania), Verbier și Gstaad (Elveția) și la "Serile de decembrie" de la Moscova.

Repertoriul pianistului cuprinde peste 50 de concerte pentru pian, lucrări din stiluri și epoci diferite, de la Bach până la muzica contemporană. Interpretările compozițiilor lui Chopin realizate de Nikolay Lugansky, comparate adesea cu cele ale marelui Alfred Cortot, au fost în mod special recunoscute.

Discografia pianistului rus include înregistrări pentru case de discuri precum Melodiya, Erato Disques, Warner Classics, Deutsche Grammophon, Naïve, Harmonia Mundi, ș.a. Albumele sale au primit numeroase premii internaționale, printre care Premiul Terence Judd, Diapason d'Or de l'Année (de trei ori), ECHO Klassik (de trei ori), Choc du Monde de la Musique, Preis der Deutschen Schallplattenkritik și BBC Music Magazine Award.

Din 1998, pianistul predă ca profesor la Conservatorul din Moscova, la catedra de pian special. În plus, Nikolay Lugansky susține anual sute de concerte în întreaga lume. (pentru informații suplimentare accesați https://nikolaylugansky.com/biography/)

___________________________________________________________________________

Biletele online se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locația acestuia, în limita locurilor disponibile.