Evenimentele săptămânii Înapoi

Don Giovanni de Mozart în direct de la Salzburg

Publicat: joi, 22 Iulie 2021 , ora 12.56

Luni, 26 iulie 2021, are loc premiera unei noi producții cu opera Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart, în Festivalul de la Salzburg - un spectacol pe care vi-l oferim în direct de la ora 19.00, la Scena europeană.

Capodopera mozartiană, realizată în colaborare cu extraordinarul libretist Lorenzo da Ponte, a fost prima operă prezentată în festivalul din orașul austriac, în anul 1922; la pupitrul dirijoral al Orchestrei Filarmonicii din Viena (ansamblul legat istoric de eveniment, la care participă în fiecare ediție) se afla atunci Richard Strauss. 2021 este primul an în care Don Giovanni nu va fi cântat de Filarmonica din Viena, ci de orchestra foarte apreciatului dirijor Teodor Currentzis, MusicAeterna, care a mai fost invitată în festivalul de la Salzburg și cu ocazia altor producții - La Clemenza di Tito și Idomeneo, ale aceluiași Mozart. De altfel, așa cum cei mai mulți dintre voi știți deja, marele compozitor s-a născut la Salzburg, în 1756.

"Am în minte un sunet foarte specific atunci când vine vorba de Don Giovanni" - declara Currentzis recent întru-un interviu citat de The New York Times - "un sunet ce își are rădăcinile în muzica bisericească din Salzburg." Currentzis, renumit, între altele, și pentru strictețe în abordarea partiturilor, le-a cerut instrumentiștilor să se acordeze cu un sfert de ton mai jos (spunând că acesta era acordajul tradițional în timpul vieții lui Mozart), un lucru pe care îl apreciază și cântăreții. Baritonul Davide Luciano, interpretul rolului titular, declara că poate pronunța mai bine cuvintele cântând un pic mai jos.

Noua producție de la Salzburg este mult așteptată și deoarece reprezintă prima colaborare dintre dirijorul Teodor Currentzis și regizorul Romeo Castellucci, acesta din urmă venind din lumea teatrului experimental.

Currentzis se referă la Don Giovanni ca la o "operă polistilistică", menționând combinația de elemente seria cu buffa, suprapuse peste orchestrații ce amintesc de muzica religioasă. Această alăturare de tragic și comic se regăsește și în viziunea regizorală a lui Castellucci, care e de părere că "cel mai stupid și superficial lucru pe care l-ai putea face ar fi să îl transformi pe Don Giovanni într-un fel de Latin lover." Castellucci crede că Don Giovanni nu caută mai multe femei, ci femeia, acel ideal ce reunește toate formele incompatibile : mamă, amantă, prostituată. Căutând cu disperare această persoană utopică, el ajunge să-i distrugă pe cei din jur, tratându-i ca pe niște obiecte. De aceea regizorul a ales ca celebra arie a catalogului - cântată de Leporello, servitorul lui Don Giovanni, în care acesta enumeră cuceririle stăpânului său - să fie tratată altfel decât de obicei, adică într-o manieră comică. Castellucci crede că momentul este cât se poate de serios - un exemplu în care oamenii sunt doar numere - "1003 doar în Spania". De aceea în timpul ariei regizorul aduce pe scenă 150 de femei (care nu sunt actrițe sau dansatoare), pentru ca noi să fim conștienți că în spatele numerelor, al cifrelor, se afă persoane în carne și oase.

Se anunță a fi o seară excepțională, atât în plan scenic (cu imagini extreme - biserici care se prăbușesc, piane și mașini care cad din cer, un șobolan viu alergând liber) cât și muzical. Împreună cu Davide Luciano cântă :

Mika Kares - Comandorul

Nadezhda Pavlova - Donna Anna

Michael Spyres - Don Ottavio

Federica Lombardi - Donna Elvira

Vito Priante - Leporello

David Steffens - Masetto

Anna Lucia Richter - Zerlina

Corul și Orchestra MusicAeterna.

Vă aștept, cu alte informații, să ascultăm împreună această nouă versiune a operei Don Giovanni.




Irina Cristina Vasilescu