Evenimentele săptămânii Înapoi

Dirijorul Adam Fischer - invitat al Poveștilor de succes ale muzicii

Publicat: joi, 29 Octombrie 2020 , ora 7.59

Continuând tradiția distincțiilor Echo Klassik, conferite de critica muzicală germană până în 2018 pentru cele mai apreciate realizări din zona industriei discografice, Gala Premiilor Opus Klassik din 18 octombrie 2020, desfășurată la Konzerthaus din Berlin, le-a adus maestrului Adam Fischer și Orchestrei de Cameră Daneze un nou premiu deosebit de important, la categoria Cea mai bună înregistrare simfonică a repertoriului de secol 19, pentru integrala Simfoniilor de Beethoven. „Sunt mândru și fericit de premiul pentru ciclul nostru Beethoven cu Orchestra de cameră daneză, declara maestrul Fischer la ceremonia amintită. Sunt deosebit de recunoscător față de colegii și prietenii mei din orchestră, care de-a lungul anilor în care am lucrat la proiectul nostru m-au convins cu entuziasmul lor de-a dreptul fanatic să păstrez chiar și cele mai radicale și neobișnuite idei muzicale ale mele. E minunat că au avut dreptate!”. Nu a fost singurul moment din Gala Premiilor Opus Klassik când numele maestrului Adam Fischer a fost rostit. CD-ul câștigător la categoria Clasic fără granițe a cuprins înregistrări ale tenorului Jonas Kaufmann, acompaniat de Orchestra Filarmonicii din Viena condusă de același dirijor – Adam Fischer.

Fișa sa biografică menționează data nașterii sale, la Budapesta: 9 septembrie 1949. Dirijorul septagenar a studiat la Academia Franz Liszt și apoi s-a specializat în arta conducerii Orchestrei la Viena, cu legendarul Hans Swarowsky. De-a lungul carierei sale a a dirijat în marile teatre de operă din Europa și SUA, însă colaborarea cea mai apropiată a avut-o, încă din anul 1973, cu Opera de Stat din Viena, unde a condus premierele multor spectacole. La mijlocul anilor 1980 a debutat la Opera din Paris, cu Cavalerul rozelor de Strauss și la Scala din Milano, cu Flautul fermecat al lui Mozart. Au urmat Opera Metropolitan din New York, Teatrul din Mannheim, dar și debutul pe scena Festivalului Wagner de la Bayreuth,, cu Inelul Nibelungului. Toate aceste colaborări au însemnat tot atâtea succese, recunoscute de Revista germană Opernwelt, prin acordarea titlului de Dirijor al anului 2002.

În ceea ce privește scena de concert, Adam Fischer a numărat multe colaborări cu ansambluri de prestigiu. Amintim doar London Philharmonic, Tonhalle din Zurich, Orchestra Simfonică din Boston, Filarmonica Regală din Londra și Filarmonica vieneză. În anul 1987, maestrul Fischer a fondat Filarmonica austro-ungară Haydn, care a devenit orchestră în rezidență a Festivalului Haydn de la Eisenstadt, depășind nu doar limitele impuse de Cortina de Fier, ci și șabloanele muzicale în care erau încadrate cele 104 simfonii ale lui Haydn, pe care le-a înregistrat, cu mare succes, pentru Casa de discuri Nimbus, în sala Haydn a Palatului Esterhazy din Eisenstadt. Un proiect deosebit de amplu și de ambițios, care s-a întins pe o perioadă de 14 ani. A urmat etapa Mozart, odată cu preluarea poziției de dirijor principal al Orchestrei Naționale de Cameră Daneze din Copenhaga, în anul 1998. Pe lângă înregistrarea integralei simfonice a compozitorului salzburghez, maestrul Fischer a realizat și versiuni foarte apreciate ale operelor Mitridate, Lucio Silla, Regele păstor și Idomeneo. Înregistrarea simfoniilor mozartiene, produsă de Da Capo Records, i-a adus dirijorului maghiar primul premiu în Gala ICMA – International Classical Music Awards -, cel de-al doilea fiindu-i decernat în 2020, pentru integrala simfoniilor de Beethoven, apărută la Casa Naxos.

Am avut ocazia să atingem câteva dintre aceste subiecte în dialogul pe care l-am purtat cu maestrul Adam Fischer, telefonic, concentrându-ne însă pe cel mai recent proiect al său – cel al simfoniilor Beethoven. Sub titulatura Poveștilor de succes ale muzicii, vă vom oferi săptămânal – timp de trei ediții consecutive – episoadele acestui dialog, pe care sper să îl ascultați cu interes și plăcere. 
Monica Isăcescu