Evenimentele săptămânii Înapoi
De neratat: deschiderea Stagiunii 2022-2023 la Scala din Milano - ÎN TRANSMISIUNE DIRECTĂ!
" Noi nu facem apologia guvernului rus (…) Noi suntem prietenii Ukrainei și am demonstrat-o (…) Dictatorii nu au sfârșit deloc bine în această operă. Ies din parabolă (…)" - a fost răspunsul dat de Dominique Meyer (Directorul General al Teatrului Scala din Milano) tuturor celor care au formulat critici cu privire la hotărârea ca noua stagiune scaligeră să se deschidă cu opera lui Modest Mussorgski, Boris Godunov. Operă rusă!
Boris Godunov, în fapt, o capodoperă a repertoriului operistic universal și… "o povestire dramatică a adevăratei calamități ce s-a abătut asupra Moscovei din partea Țarului Boris și a lui Grișka Otrepiev în anul 1598" - specifică Mussorgski în autobiografia sa - abordând acea perioadă a istoriei poporului rus, derulată între moartea Țarului Ivan cel Groaznic și alegerea lui Mihail Romanov, bântuită de o puzderie de evenimente dramatice în cursul cărora au fost sacrificate numeroase vieți omenești. O operă "vorbind" - în esență, despre vinovăția și singurătatea puterii… pe care, sper - la rândul meu, nimeni dintre dumneavoastră nu se gândește s-o repudieze din pricina politicii de agresiune pe care o duce actualul Președinte al Rusiei: un președinte care este, totuși, vremelnic, în timp ce valorile marii culturi ruse sunt și vor rămâne, eterne…
"Boris Godunov" - premiere și versiuni scaligere
Opera "Boris Godunov" s-a cântat pentru întâia oară la Teatro alla Scala, în 1909: cu Feodor Șaliapin - în rolul titular și sub conducerea muzicală a lui Eduardo Vitale. Iar de atunci, a avut o prezență constantă în stagiunile scaligere grație -în primul rând, lui Arturo Toscanini - care a dirijat-o timp de 4 stagiuni consecutive (1922-1926) - dar și datorită dirijorilor ce i-au urmat lui Toscanini: Antonio Guarnieri, Antonino Votto și Gianandrea Gavazzeni, toți trei reluând-o cu devotament.
A fost cea de-a II-a operă non italiana din istoria Scalei - după "Fidelio" de Beethoven (1974) - programată să inaugureze o nouă stagiune. Evenimentul a avut loc pe 7 decembrie 1979 și a reprezentat un adevărat triumf pentru Mussorgski: determinat de bagheta lui Claudio Abbado și inspirata punere în scenă a regizorului rus Yuri Ljubimov. Riccardo Chailly era la vremea respectivă asistentul lui Abbado. Și tocmai debutase la pupitrul prestigioasei orchestre scaligere, înlocuidu-l - precipitat, dar cu succes!- pe Gavazzeni.
Prin urmare, actualul dirijor al lui "Boris", Riccardo Chailly, a avut formidabila șansă de a descifra partitura lui Mussorgski, urmărind în tinerețea sa indicațiile "de geniu" ale lui Abbado și toate argumentele artistice ale unui spectacol de excepție. Și, la fel ca și Abbado - în 1979, Chailly a optat să deschidă stagiunea 2022-2023 cu prima versiune a operei "Boris Godunov": cea terminată în decembrie 1869 de compozitor și preferată de muzicologi, cu toate minusurile ei dramaturgice. Prin ce anume a fascinat, mereu, această primă versiune? Iată ce scria, de pildă, Nicolai Rimski-Korsakov - cel care a reorchestrat-o în 1896: "Ador și în același timp detest Boris. Îl ador pentru originalitatea, forța, îndrăzneala, distincția și frumusețea muzicii, și îl detest pentru lipsa de șlefuire, asprimea armoniilor, iar în anumite locuri, pentru penibilul total al muzicii"…
Este rândul lui Riccardo Chailly, așadar, să se măsoare acum cu capodopera lui Mussogski. Și dacă, în 1979, Abbado l-a ales pentru rolul titular pe Nicolai Ghiaurov, Riccardo Chailly a optat în 2022, pentru Ildar Abdrazakov (46 de ani): Ildar Abdrazakov - devenit, după două decenii de la debutul său scaliger, se pare, cel mai apreciat cântăreț rus în Italia - mai apreciat chiar și decât… Anna Netrebko! Și, la nivel international, cu siguranță, cel mai important bas al momentului…