Cărți despre muzică Înapoi

Creierul nostru muzical de Daniel Levitin

Publicat: luni, 21 Noiembrie 2011 , ora 13.35

Creierul nostru muzical - Știința unui eterne obsesii se intitulează o carte apărută anul trecut în colecția "Pași peste granițe" a Editurii Humanitas. Daniel Levitin, autorul ei, are studii în domenii diverse: inginerie, muzică și psihologia cognitivă. În plus, a lucrat mult timp și ca inginer de sunet, așa putem spune că Levitin cunoaște fenomenul muzical așa cum puțini îl stăpânesc.

Creierul nostru muzical este, mărturisesc, una dintre cele mai importante cărți pe care le-am citit în ultimul timp, care mi-a adus răspunsuri și confirmări științifice pentru lucruri pe care doar le intuiam.


În fond, de ce ne place muzica?

…se întreabă Levitin. Care este resortul care a determinat ca industria muzicală să fie, cel puțin în America, una cu cifre de afaceri dintre cele mai mari, ce ne determină pe noi să mergem la un concert la care două bilete costă cât mâncarea pentru o săptămână, sau să cumpărăm un CD care costă mai mult decât abonamentul la telefon?

Dovezile științifice strânse de Levitin arată că în momentul în care ascultăm muzică, se inervează părți esențiale ale creierului nostru: cortexul auditiv, ariile frontale, sistemul mezolimbic, cerebelul și ganglionii bazali, ceea ce înseamnă creșterea dopaminei și reglarea emoțiilor - adică ascultând muzică ne îmbunătățim dispoziția, muzica având rolul unui antidepresiv. Mai mul decât atât, îl cităm pe Levitin, "muzica pare să imite unele trăsături ale limbajului și să transmită unele dintre emoțiile provocate de comunicarea verbală, dar într-un mod nereferențial și nespecific. De asemenea, ea face apel la unele dintre regiunile neurale implicate în limbaj, dar în măsură mult mai mare decât limbajul, muzica apelează la structuri cerebrale primitive implicate în motivație, recompensă și emoție. Când ne place o piesă muzicală, ea ne amintește de o altă muzică pe care am ascultat-o și activează în memorie urme ale momentelor încărcate afectiv din viața noastră." - citat închis.

Cum ajunge cineva un bun muzician? Studiile lui Levitin ne arată că buni muzicieni ajung aceia care au exersat suficient - adică 10.000 de ore de practică - și acest lucru este valabil de fapt pentru orice competență și profesie, pentru a fi considerat un expert de ordin mondial.


De ce ne place o anumită muzică?

Levitin citează studii care arată că încă de când suntem bebeluși, creierul nostru poate să distingă între intervalele consonate și cele disonante și să le prefere pe cele consonante, așa cum orice bebeluș preferă mai întâi muzica occidentală clasică, indiferent de cultura din care provine. Gustul pentru o anumită muzică se formează între 10 și 14 ani și se consolidează până la 18 - 20 ani, explicația științifică fiind legată de faptul că în această perioadă trăirile emoționale sunt cele mai intense și acum se maturizează o persoană din punct de vedere neural. Cum este vorba despre legături între sinapse, ne putem aștepta să intervină și modificări ale acestor preferințe la maturitate, însă probabilitatea ca ele să apară este sensibil mai mică decât în cazul unui creier în formare.


Cum ar trebui muzica să fie ca să placă creierului uman

Levitin scrie: "muzica - și de fapt, orice formă de artă - trebuie să găsească echilibrul potrivit între simplitate și complexitate. Simplitatea și complexitatea sunt legate de obișnuință, iar obișnuința nu e decât un sinonim pentru schemă" - iar, cu toții știm, adaug eu - creierul uman raționează pe bază de scheme.

Se pare că muzica este intim legată de evoluția genetică a omenirii. De exemplu, cel care avea avantajul muzicii sau al creativității a avut și mai mult succes la sexul opus, deci și posibilitatea de a-și impune propriile gene - este de altfel lucrul pe care-l constatăm în altă formă astăzi când vedem un rocker celebru asaltat de fanele sale. Muzica este importantă în evoluția omenirii și pentru că a pregătit dezvoltarea limbajului și structurile mentale pentru folosirea limbajului - toți le-am cântat, instinctiv, bebelușilor noștri, înainte să-i învățăm să vorbească.

Așa că, înțelegeți acum mai bine, că muzica este de fapt o parte esențială a creierului nostru și ne putem da multe răspunsuri vizavi, măcar, de ce trebuie să facem pentru educarea copiilor noștri.

Recunosc că traducerea primei părți a cărții lui Daniel Levitin, cea referitoare la teoria muzicală, nu este tocmai reușită. Dar citiți cu multă încredere partea a II-a - o lectură fascinantă despre "Creierul nostru muzical".

Cristina Comandașu