Interviuri Înapoi

Concert de Ziua Mondială a Radioului la Bacău, 13 februarie 2020

Publicat: joi, 20 Februarie 2020 , ora 9.26

Doamnă Ozana Kalmuski-Zarea, sunteți muzicolog, critic muzical și director adjunct al Filarmonicii "Mihail Jora". D-voastră prezentați publicului concerte stagiunii, soliștii pe care îi aveti.. Azi de Ziua Mondială a Radioului ați organizat încă un concert cu sala plină. Cum reușiți să atrageți publicul aici la Bacău, care este secretul?

În primul rând mă bucur de colaborarea cu Radio România Muzical, nimic nu mi se pare întâmplător.. La Bacău, la Filarmonica "Mihail Jora" există o tradiție în a programa lucrări de muzică contemporană cum a fost și prima audiție din această seară a Concertului pentru trei violoncele și orchestră de Laura Ana Mânzat.

Avem în primul rând Festivalul "Zilele Muzicii Contemporane" din octombrie, primul festival de acest gen înființat în România, dar nu la acest festival vreau să mă refer acum ci la faptul că prin strădania noastră de ani de zile, am făcut posibil ca aici la Bacău să răsune chiar și în stagiune prime audiții de lucrări românești alături de marile lucrări ale înaintașilor. Chiar și Filarmonica noastră poartă numele "Mihail Jora" datorită intervenției regretatului muzicolog Grigore Constantinescu. Și iată că în această seară am avut trei lucrări din trei epoci diferite, Concertul pentru trei violoncele și orchestră de Laura Ana Mânzat, Concertul nr.2 pentru pian și orchestră de Dmitri Sostakovici și Suita a-4-a "Mozartiana" de Piotr Ilici Ceaikovski.


Ce puteți să îmi spuneți despre calitatea interpretărilor?

Am avut bucuria să regăsesc în Concertul pentru trei violoncele și orchestră de Laura Ana Mânzat și în interpretarea de excepție pe care ne-au oferit-o soliștii Mircea Marian, Valentin Dimitrie Simion și Sofia Blându un sentiment de "acasă", susținut desigur și de instrumentiștii din orchestra filarmonicii noastre.


Se pare că și publicul din Bacău are o deschidere aparte spre toate genurile și stilurile muzicale
..

Da, pentru că fenomenul artei contemporane este în același tempo cu viața noastră și de aceea, reacția publicului de aici a fost foarte frumoasă. Nu mă refer la mine, ca om de muzică, eu întotdeauna am luat pulsul fenomenului muzical după cei care pur și simplu iubesc muzica. La ei am găsit întotdeauna cea mai sinceră reacție.

Am apreciatv toți soliștii din această seară, pe cei trei violonceliști și desigur pe pianista Alexandra Silocea. Ea a cântat Concertul nr.2 pentru pian de Șostakovici și în Festivalul Internațional "George Enescu". Prima dată Alexandra a venit la Bacău cu mulți ani în urmă, și iată că a revenit la noi după un interval de timp mai lung, prima dată în 2019 și acum. Defapt ea a cântat aici la noi de când era elevă, a fost încurajată să cânte pe o scenă de Filarmonică. Chiar dacă Bacăul este un oraș de provincie, întotdeauna a fost aici un cult în a încuraja tinerii și este o mândrie să-i vezi peste ani artiști realizați.


Iar la pupitru ați adus un dirijor italian..

Da, am avut la pupitru un dirijor de origine italiană, Roberto Salvalaio, prezent de foarte multe ori pe scena Filarmonicii băcăuane. El are o formație muzicală amplă, este și interpret, organist, cântă la baian și la bandoneon dar nu numai atât, el are și o operă muzicologică din care aș remarca în primul rând volumul pe care i l-a dedicat lui Astor Piazzolla. El a propus pentru final Suita a-4-a "Mozartiana" de Ceaikovski, o lucrare mai puțin cunoscută dar de foarte mare succes.


Laura Ana Mânzat