Recomandări Înapoi

Christian McBride; Joey Alexander - Jazzy Hour, 21 decembrie

Publicat: miercuri, 13 Decembrie 2017 , ora 14.52
Când vezi un muzician activ, prezent în atât de multe proiecte complexe, toate cronofage şi solicitante în plan artistic, profesional, singura întrebare pe care ţi-o poţi pune este legată de timpul fizic pe care artistul îl organizează. Spre exemplu, mă întreb când are timp Christian McBride să facă tot ce face, de la cursuri de predare a instrumentului pînă la partituri pentru big band? Asta explică motivul pentru care compozitorul, liderul, educatorul, figura publică, omul de radio, DJ-ul şi directorul artistic al festivalului de jazz de la Newport, Christian McBride, indiscutabil unul dintre cei mai buni basişti din istorie, a avut nevoie de şase ani pentru a pune la punct "Bringin' It", o super producţie care s-a dezvoltat în studio la foc mic, cu pauze, dar cu un rezultat final fabulous, în continuarea succesului cu Grammy din 2011, "The Good Feeling". Programul este la fel de bine închegat şi de savuros, propulsat de un bas şi de o minte sclipitoare, pline de bun gust, puls, umor, inteligenţă şi putere, toate foarte clare, în pofida dimensiunii ansamblului şi a complexităţii orchestraţiei. Stilurile şi reglajele variază de la un moment la altul, de la o piesă la alta, dar consistenţa remarcabilă se menţine permanent. Nu cred că în acest moment există o dovadă mai clară ca "Bringin' It" că jazz-ul de big band poate fi atractiv fără compromisuri şi elemente diluante. Fie că îşi adaugă un nou set de culori, cu reverenţă spre mentori şi precursori sau se inspiră de la clasici, Christian Mc Bride îşi manifestă personalitatea magnetică prin inventivitate sub orice formă, previzibil dealtfel pentru un artist care de la început transformă în material preţios tot ce atinge.

Există nenumărate exemple de "copii-minune", de la Mozart încoace, care au şocat realmente lumea muzicală prin sclipire precoce şi un nivel uimitor de exprimare muzicală, de profunzime a abordării fenomenului, explicabile doar printr-un talent imens şi un mediu perfect în care să se dezvolte. Însă poveştile cu marea problemă a acestor copii care ajung la maturitate şi nu mai au ce spune, cel puţin la aceeaşi intensitate a geniului juvenil, sunt le fel de multe, confirmând o regulă cu câteva excepţii clare. Joey Alexander apărea pe scenă la 11 ani alături de mari şi mature nume ale jazz-ului mondial, improvizând dezinvolt cu mintea unui muzician bine calibrat. Încă nu a ajuns la vârsta la care să ne punem problema mai sus expusă, dimpotrivă, modul în care evoluează ne trimite la ideea că vom mai auzi de el şi de ascensiunea lui multă vreme de-acum încolo. În acelaşi timp, Thelonious Monk este unul dintre cei mai influenţi creatori ai jazz-ului modern, fiind abordat în zilele noastre sub multiple forme, ajunse la un nivel copleşitor de tehnică şi diversitate. Adolescentul Joey Alexander, inspirat de această atmosferă, sfidează regulile de marketing şi lansează fără prea mult promo un album în concert, "Joey.Monk.Live", ca o surpriză plăcută într-o lume cu mecanisme destul de previzibile. Temele clasice ale lui Monk sunt disecate şi reasamblate de un trio condus cu o maturitate neverosimilă şi cu o muzicalitate senin expusă, frapantă doar la vederea pianistului, mult sub vîrsta medie a maestrului tipic. O imensă moştenire este pe deplin onorată de dezinvoltura şi de geniul unui puşti căruia nu-i pasă de cum se raportează alţii la vârsta artei depline, la momentul potrivit pentru ca un artist să ajungă la maturitate. Dacă cineva se mai îndoieşte de seriozitatea acestui copil, să asculte "Joey.Monk.Live!". Datorită acestor muzicieni putem spune că o piesă standard nu-şi epuizează niciodată sursa de inspiraţie.

Jazzy Hour, 21 decembrie 2017, ora 19.00

Berti Barbera