Cântăreți români peste hotare Înapoi

Cântăreți români peste hotare - soprana Anita Hartig

Publicat: joi, 6 Iunie 2013 , ora 9.47
Nume de referință la Opera de Stat din Viena, Anita Hartiga a cucerit deja aprecierile cronicarilor și melomanilor de la Teatrul Scala din Milano și Opera Covent Garden din Londra. „Are o voce splendidă…” se spune adesea despre Anita Hartig – soprana cu origini bistrițene. La Opera de Stat a cărei solistă este din 2009, Anita Hartig a fost admirată în roluri precum: Zerlina și Donna Elvira din "Don Giovanni", Pamina din "Flautul fermecat", Despina din "Cosi fan tutte", Susanna din "Nunta lui Figaro" de Mozart, Gretel din "Hansel și Gretel" de Humperdinck, Marcellina din "Fidelio" de Beethoven, Frasquita și Micaela din "Carmen" de Bizet. Într-o perioadă frumoasă, plină de împliniri dar și foarte aglomerată, Anita Hartig a găsit răgazul să ne împărtășească din proiectele sale:

Ascultătorii și cititorii site-ului Radio România Muzical vor fi bucuroși să afle ce mai face soprana Anita Hartig într-un sezon cu multe apariții scenice.

Mă bucur să v-aud din nou și îmi pare bine să v-aud din ce în ce mai des … așa mă simt puțin acasă. Multe lucruri importante au venit înspre mine, multe emoții au trecut și-or să mai vină, printre care Londra, Covent Garden, Hamburg, Viena - pentru că este a doua mea casă, Tokyo, Scala, Milano, urmează Munchen, Paris, Berlin, New York și multe, multe altele, și de-abia aștept.


„Boema”– de la Opera de Stat din Viena la Metropolitan din New York


În ultima perioadă ați evoluat mai mult în opera Boema. Ați cântat Mimi și Musetta.

Da, da. Asta se pare că mă urmărește pe mine de la începutul carierei.


Da, este opera cu care ați debutat la Cluj.

Asta am vrut să zic și eu, opera cu care am terminat studiile. Ce să spun, mă bucur, pentru că se pare că e un rol care mi se potrivește atât vocal, ca și personaj, e aproape de sufletul meu și se dezvoltă din ce în ce mai bine. E minunat să pot cânta acest rol peste tot în lume.


Mimi
din Boema v-a adus debuturile la Scala și Covent Gared, două teatre lirice importante. Cum v-ați simțit în aceste debuturi?

Emoționată, nervoasă, bucuroasă… iarăși emoționată. La Londra am cântat cu un alt român, cu Teodor Ilincăi, ceea ce a fost, un pic un ajutor, pentru emoțiile mele, pentru că e altfel când poți să te uiți la celălalt și vorbești aceeași limbă, ești pe aceeași undă și ai același temperament. Scala a fost o nebunie, pentru că de emoții, nu am putut să mă odihnesc, nu am putut să dorm. M-am bucurat de susținerea orchestrei, publicul m-a apreciat, deși eram o necunoscută, numele meu nu e așa de rezonant, deocamdată, ca cel al lui Netrebko sau Gheorghiu, dar au fost foarte entuziaști și m-au primit cu mare drag și căldură. M-au emoționat aplauzele și acceptanța lor… m-a emoționat și m-a tușat.


La Scala cine a fost interpretul lui Rodolfo
?

Rodolfo a fost Piotr Beczala, un tenor polonez cu care am cântat și la Viena, atât Mimi, cât și Musetta, e un tenor deosebit, un partener foarte experimentat, cald și stăpân pe el, ceea ce mi-a dat și mie mare încredere. Piotr Beczala e foarte cald ca om și ca și interpret pe scenă și asta face cuplul Mimi-Rodolfo cu atât mai credibil.


Ați cântat
Boema în mai multe producții. În care dintre ele v-ați simțit cel mai bine? Care v-a plăcut cel mai mult?

Am avut norocul ca, asemenea celei de la Viena, să fie cea clasică, scenată de maestrul Zefirelli - cea de la Scala, iar cea de la Londra să fie, cred, cea mai veche care a fost pusă în scenă de asistentul său – John Copley. Acesta a venit și a lucrat cu noi, cu Teodor și cu mine fiind un îndrăgostit de cântăreți. Fiecare gest, fiecare mișcare are o logică și respectă, atât de mult, libretul și muzica. A fost o experiență deosebită să lucrezi cu un regizor care a înscenat opera acum 40 de ani și prin mâinile lui au trecut mari soprane, precum Ileana Cotrubaș, Mirella Freni și Angela Gheorghiu. A fost tare mândru și bucuros avându-ne pe noi – Teodor și pe mine – în rolurile principale spunând: „da, din nou se vede cât sunt de receptivi și talentați românii și cât de mult iubesc opera.” Cred că Londra a fost o experiență mai deosebită.


Și pentru că suntem la capitolul montări, vă rog să ne spuneți dacă agreați montările clasice sau pe cele moderne
?

Îmi plac montările care respectă textul și care respectă muzica. Montările, indiferent dacă sunt clasice sau mai moderne, atâta timp cât nu merg în discrepanță și nu merg împotriva muzicii și a textului e legitim și e logic, dar… de obicei mulți regizori sau mulți asistenți de regie nu înțeleg în primul rând textul și ce să mai spunem despre muzică. O muzică de Puccini, care te copleșește, te inspiră, îți spune ceva, textul este subtextul muzicii și nu înțeleg cum unii pot să rămână atât de neimpresionați de o muzică atât de profundă și care exprimă niște trăiri atât de intense pe care nici un cuvânt și nici o frază nu le-ar putea exprima vreodată. Deci, atâta timp cât se respectă libretul și muzica sunt acolo, susțin și mă bucur să joc și în scenări noi și în scenări mai clasice.


Veți debuta în Mimi și la opera Metropolitan din New York, în 2014
?

Da. Asta este în martie anul următor. Martie-aprilie.


Iată că acest rol vă aduce și debutul la MET.

Da, așa este. Și am norocul iarăși de montarea cea clasică a lui Zefirelli așa că n-o să fie nici un fel de probleme să ne supărăm sau să mergem pe lucruri nelogice. Va putea fi urmărit în toate cinema-urile importante din lume, căci va fi o transmisie directă la unul dintre spectacole.


Proiecte


Mimi – un rol care v-a adus multe bucurii. Ce alte roluri intenționați să abordați
?

Urmează Liu, la Munchen, în ianuarie-februarie anul următor, urmează Traviata și Capuletti și Montecchi tot la Zurich și Fiordiligi, la Viena. Sunt multe roluri pe care vreau să le cânt și sper ca să fiu sănătoasă și să le fac așa cum trebuie. Asta îmi doresc, să fiu sănătoasă și să-mi dau tot sufletul și mintea și ce sunt pentru rolurile acestea.


Ați urcat pe scene importante, ați colaborat cu dirijori renumiți. De la ce dirijor ați învățat cel mai mult
?

Cel mai mult de la maestrul Carlo Rizzi, cu care am avut plăcerea să fac o premieră de La Boheme, în Cardiff, dar cu dumnealui am făcut o premieră și la Bruxelles, la teatrul La Monnaie. Dumnealui cred că m-a învățat cele mai multe lucruri. E un dirijor puccinian extraordinar, e foarte sensibil, fiind și italian altfel simte cuvintele și muzica și iubește cântăreții, ceea ce este foarte, foarte important. Respiră cu cântăreții, cânta cu noi în timpul spectacolelor. A fost o susținere și cred că cu dumnealui am avut cea mai frumoasă legătură de dirijor-cântăreț.


Atunci când vă aflați pe scenă într-un spectacol, ce apreciați cel mai mult la un partener
?

Sinceritatea. Sinceritatea și neegoismul. Este destul de greu să te uiți pe tine și să faci un personaj, să creezi, să fii personajul. E incredibil de greu. Nimeni nu poate să înțeleagă asta și e greu să te desprinzi de persoana ta, de problemele tale de zi cu zi, de problemele tehnice sau emoționale și să te transpui direct într-un personaj, să fii personajul și să crezi în povestea care se întâmplă atunci pe scenă. Trebuie mult exercițiu probabil ca să te poți detașa de persoana ta proprie și să te transpui direct în ceea ce se întâmplă pe scenă.


Ce repere vă luați când vă aflați în fața unei noi partituri
?

Prima dată iau partitura și o solfegiez. Solfegiul - așa zic eu – că e cel mai corect și așa se învață cel mai bine. Prima dată solfegiezi, cunoști muzica, adaugi cuvintele, cânți rolul, îl studiezi, îl exersezi. După un timp, după ce ai descoperit tu, după ce ai lăsat muzica să curgă prin tine, prin mintea ta și prin vocea ta, după aceea, după ce ai o idee despre personaj, poți să te uiți la o înregistrare sau alta, să te mai inspiri de la un coleg sau altul, pentru un gest, o nuanță sau un anume detaliu.


Aveți idoli în operă
?

Nu, idoli nu am. Nu, din păcate nimeni nu este perfect, dar au fost unii care au avut multe momente de perfecțiune, cum este Leontyne Price, care este una dintre cântărețele mele preferate, Ileana Cotrubaș, Luciano Pavarotti. Sunt câțiva care au avut multe, multe momente perfecte… și eu tind spre a avea cât mai multe momente perfecte, adică asta înseamnă să mă desprind de ego-ul meu și să fiu cât mai sinceră și mai dăruită artei și a ceea ce iubesc eu cel mai mult, să cânt.


Ce hobby-uri are Anita Hartig atunci când nu vă aflați pe scenă, la repetiții. Cum vă petreceți timpul liber
?

Timp liber… Întotdeauna nu știu dacă este așa mult timp liber pentru că dacă nu studiezi și exersezi ceva, îți trec prin minte anumite fraze pe care vrei să le faci data viitoare într-un alt spectacol, într-un alt fel, probleme tehnice. Vocea depinde de starea noastră fizică, mentală, emoțională și bineînțeles că nu poți să fii la același nivel de fiecare dată. Cu greu mă desprind de studiu și de gândit un rol sau un text, o frază, dar când se întâmplă mă bucur să mă văd cu prietenii, să mai stăm la o poveste despre viață, despre lucruri normale, să mă plimb, să merg la un film, să râd, să mă amuz cu prietenii la un prânz, mai citesc… lucruri ca orice alt om.


Un gând pentru ascultătorii Radio România Muzical.

Dragii mei, nu uitați să trăiți. Nu uitați să trăiți și să fiți voi. Viața e într-adevăr o luptă continuă deși e și foarte tentant să uiți de tine, dar… nu uitați de voi.



Jeanine Costache