Recomandări Înapoi
Aurelian Octav Popa și clarinetul său - Întâlniri sub semnul capodoperelor, 2 martie
Sunt decenii de când melomanii români și de pe alte meridiane admiră performanțele, farmecul interpretativ al lui Aurelian Octav Popa, a cărui spontaneitate pe scenă o regăsiți și în "culoarea" specială a dialogului său. Prin cucvinte sau prin sunete, Maestrul pare "să se joace" cu imaginile și nuanțele, dezvăluind o întreagă lume expresivă prin metafore și aforisme, poezie sau sarcasm, prin virtuozitate și fantezie. Clarinetul a fost doar penelul prin care Aurelian Octav Popa ne oferă, de conturează... Muzica ! Nu este un limbaj, ci o materie pe care o modelează cu știința "meșteșugului" și - mai ales - cu harul ispirației. Ca și cel care îi dă viață atunci când îl face să cânte, clarinetul lui Aurelian Octav Popa este un...Personaj unic, plămădit dintr-o multitudine de fațete. L-am rugat pe amfitrionul acestor două ediții de "Intâlniri sub semnul capodoperelor" să-mi permită să fotografiez un poster pe care l-a primit în dar de la un jurnalist (așa cum a afirmat el); mi s-a părut extrem de sugestivă varietatea portretelor expresive surprinse în clipele unui singur concert...Tot așa se transformă și sonoritățile plămădite de Aurelian Octav Popa în nenumărate fațete...
Apărut mai târziu în istoria muzicii, clarinetul a vrăjit compozitorii prin sunetul și posibilitățile sale expresive, fiind atât de rapid cooptat în orchestra epocii clasice dar și în ipostaze camerale sau în roluri solistice. Teoria instrumentelor muzicale te poate face să afli multe dintre particularitățile acestui instrument de suflat din lemn dar doar ascultându-i "glasul" poți descoperi cu adevărat potențialul său artistic, reflectat literatura clasică, romantică, modernă sau contemporană. Dar Aurelian Octav Popa a găsit nenumărate resurse de a "inculpa" clarinetul în piese dintre cele mai diferite, efectuând transcrieri, adaptări, reformulări... Nu s-a dezmințit nici cu prilejul acestei prime Intâlniri în care mi-a propus alăturarea a două părți din cele două Sonate op.120 scrise de Johannes Brahms pentru clarinet (sau violă) și pian. Este viziunea sa asupra unui alt "întreg" expresiv Brahmsian, cea oferită adesea și în recitalurile sale din ultima perioadă.
Din repertoriul său uriaș, muzicianul Aurelian Octav Popa - recent onorat de Guvernul francez cu Medalia și diploma în grad de Cavaler al Ordinului Artelor și Literelor - a ales pentru această primă invitație adresată ascultătorilor pagini de Mozart, Brahms și Tiberiu Olah. Joi 2 martie, de la ora 20 (în reluare sâmbătă 4 martie de la 13,05), la Radio România Muzical.