ACUM:
20.00
Jazzy hour cu Berti Barbera
Berti Barbera vă aduce albumul săptămânii.
Urmează: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.
Apoi: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Ștefan Ignat, managerul Operei Naționale București, despre deschiderea noii stagiuni

Publicat: marți, 6 Octombrie 2020 , ora 10.07

Primul spectacol pe care îl oferă Opera Națională București și artiștii, bineînțeles, în noua stagiune 2020-2021, este Tosca de Puccini. Având în vedere contextul mondial actual, ce modificări s-au operat în partitură și în privința regiei pentru a se respecta regulile în vigoare?

Într-adevăr, conform normelor oficiale în vigoare trebuie să menținem o anumită distanțare, un anumit protocol, în intrarea publicului în sală, în aranjarea pe locurile de spectacol, adică un loc da, două nu, un rând da, unul nu. Suntem dispuși să facem toate aceste reguli conform normelor și publicul înțelege acest lucru și noi îl respectăm. Publicul vrea să aibă spectacole, noi le oferim doar spectacole, de maxim două ore. Adică spectacolele inițiale care durează trei ore, trei ore și jumătate, le-am redus la o oră și 50 de minute sau maximum două ore, fără pauză. Este un lucru foarte important pe care publicul trebuie să-l știe, fără pauză, pentru că nu avem voie să dăm pauză.


La ce capacitate funcționează sala operei?

Capacitatea normală este de 960 de locuri, iar în prezent, prin aceste norme, noi avem scoase la vânzare 130 de locuri. Ce pot spune este că în lojile noastre am scos câte trei locuri pentru familie. Au prioritate, pentru că o familie alcătuită din doi soți și un copil își pot lua bilete în acea lojă. Am separat toate lojile prin panouri. De altfel și la orchestră, suflătorii sunt separați de ceilalți membri ai orchestrei prin panouri de plexiglas și văd că sunt mulțumiți, iar toți ceilalți membri ai orchestrei poartă mască pe tot parcursul spectacolului și, bineînțeles, înainte și după. A trebuit să luăm aceste măsuri, pentru că este în avantajul artiștilor, de care ne îngrijim permanent prin nebulizarea încăperilor. Am asigurat măști, mănuși și tot ce au nevoie. Programul instituției este strict pe studiul individual a câte 50 de minute sau 45 de minute, cu o pauză obligatorie între repetiții, de 20-25 de minute, tocmai pentru a fi nebulizată încăperea, aerisită, a se face dezinfecția și tot ce ni se cere prin regulamente și ordine. De aceea, stagiunea o să înceapă propriu-zis, pentru că noi am mai avut spectacole, după cum bine știți, în extra stagiune, pentru că am stat atâtea luni fără să avem activitate și am început activitatea într-un mod gradual, cu spectacole de mici dimensiuni, cu concerte camerale. Acum se deschide stagiunea, așa cum ați spus cu Tosca de Giacomo Puccini. O să fie, de asemenea, un model nou de prezentare a spectacolului, în aceste două ore, vor fi scoase anumite pasaje din operă, din desfășurarea normală a regiei, și, bineînțeles, că regizorii noștri asistenți au adus, nu au modificat nimic din regie, dar au restrâns desfășurarea dramatică prin anumite momente, care nu sunt neapărat necesare sau se impun mai mult, tăierea acelor momente și bineînțeles, au rămas cele mai frumoase arii, duete, ansambluri din operă.

Cum stau lucrurile pentru compartimentul de balet, pentru că al doilea spectacol de acum, din octombrie de la operă este o gală de balet?

Așa este. Gala de balet, în care, de asemenea, prim balerinii, soliștii și ansamblul de balet își prezintă forța companiei. Vor fi momente coregrafice din Frumoasa din pădurea adormită, din Corsarul și Don Quijote. Toate acestea vor încânta prin diversitate, energie, grație, culoare, repertoriul clasic, dar avem și momente coregrafice moderne sub îndrumarea Corinei Dumitrescu, regizoarea acestui spectacol. Au adaptat, au făcut un colaj din toate aceste opere și coregrafie modernă, pentru a prezenta publicului iubitor de balet - avem nevoie de aceste prezentări - să nu creadă că am dispărut total. Avem, tot în această săptămână, Traviata de Giuseppe Verdi, maestrul dirijor, Ciprian Teodorașcu. Această operă, după cum bine știm, este una dintre cele mai cântate opere din lume. A fost compusă la puțin timp după ce Giuseppe Verdi a văzut Parisul și piesa după care a fost adaptată, Dama cu camelii. Aș ruga publicul, aș ruga pe toți cei care iubesc opera, să vină într-un număr cât mai mare, adică până în 130 de locuri la fiecare spectacol, dar să se conformeze normelor oficiale în vigoare pentru oprirea răspândirii virusului COVID 19.


De pe site-ul instituției am ce anume putem urmări până la jumătatea lunii noiembrie. Ce se întâmplă după aceea? Până în ce punct ați reușit sau vi s-a permis să mergeți cu planificările?

Noi putem pune și acum până la 31 decembrie, numai că situația pandemică nu ne permite să dăm bilete pe un termen lung, tocmai din această cauză, ca să nu fim nevoiți la un anumit moment să returnăm biletele, publicul să facă o agitație, pentru că ei au plătit biletele și vor banii înapoi și am hotărât, prin Consiliu de administrație, să nu dăm mai mult de o săptămână, două, trei maxim sau o lună, să nu dăm bilete la vânzare, pentru că nu știm ce se întâmplă de la o zi la alta. Așa că, rog publicul spectator să aibă înțelegere și să umărească site-ul, pentru că la fiecare început de săptămână sau la sfârșitul săptămânii, pentru săptămâna următoare se vor pune biletele în vânzare pentru următoarea săptămână. Acestea sunt condițiile, ne adaptăm cu toții și trebuie să avem grijă de noi.



Interviu realizat de Irina Cristina Vasilescu