Interviuri Înapoi

AUDIO. Seria Beethoven 250 - la Sala Radio

Publicat: joi, 23 Ianuarie 2020 , ora 14.40

Orchestrele și Corurile Radio România susțin în 2020 o serie de evenimente dedicate aniversării Anului Internațional Beethoven, sărbătorit oficial în întreaga lume, la împlinirea a 250 de ani de la nașterea marelui compozitor. Despre această suită de concerte a vorbit miercuri, 22 ianuarie, Liliana Staicu, managerul Orchestrelor și Corurilor Radio România și Invitatul Săptămânii în Perpetuum mobile, într-un interviu acordat lui Lucian Haralambie:

Bun găsit!

Bună seara! Mulțumesc pentru invitație!


Vorbim despre Anul Beethoven pentru că, la Sala Radio, le propunem ascultătorilor noștri un proiect nou, un proiect care a debutat săptămâna trecută cu un concert al Orchestrei de Cameră Radio dirijat de Tiberiu Soare. Să vorbim mai întâi despre câteva reacții după acel concert. Am fost în sală, prezenți amândoi... zic eu, o seară reușită.

O seară foarte reușită! Sunt foarte bucuroasă că a debutat atât de bine Anul Beethoven. Așa cum toți ascultătorii știu cu siguranță, anul acesta se împlinesc 250 de ani de la nașterea lui Beethoven. Peste tot în lume se întâmplă evenimente relaționate cu această aniversare și bineînțeles că nici noi, la Sala Radio, nu puteam să omitem un proiect pe care l-am gândit începând din 15 ianuarie. Așa cum ai spus, este vorba de un concert care a avut loc cu Tiberiu Soare la pupitru și Adela Liculescu - solistă, un program excepțional, poate unul dintre cele mai frumoase programe Beethoven, cu Uvertura Coriolan, Imperialul și Simfonia Eroica... O sală plină, o sală arhiplină, cu un public minunat care a reacționat la această versiune camerală beethoveniană - pentru că, de fapt, acesta era tipul de orchestră pentru care Beethoven scria, o orchestră mai mică din punct de vedere al dimensiunii. Un concert cu un public special, oaspeți de seamă și neașteptați în sală, un concert care a făcut parte din proiectul Uniunii Europene de Radio Beethoven - 250; concertul a fost transmis în rețeaua Uniunii Europene de Radio și preluat de multe radiodifuziuni publice membre. Așadar, un eveniment care cred că a deschis așa cum trebuie un astfel de proiect.


Și, concret, cum va continua proiectul Beethoven - 250 la Sala Radio?

Pe parcursul întregului an, deci și în stagiunea în care ne aflăm acum, dar și din octombrie până în decembrie, în stagiunea 2020-2021, se vor auzi multe, foarte multe lucrări beethoveniene. Aș putea să spun, chiar o integrală a lucrărilor beethoveniene - concerte și simfonii. Mai concret, așa cum spuneai, vor fi până la sfârșitul stagiunii patru programe integral beethoveniene, dar și în multe alte concerte - și ale Orchestrei Naționale, și ale Orchestrei de Cameră - vor putea fi auzite simfonii beethoveniene într-un alt context. Pe 13 martie este următorul program integral Beethoven, un concert care a suscitat un extraordinar interes, așa că, din păcate, bilete pentru acest eveniment nu mai sunt...


...Dar concertul va fi difuzat la Radio România Muzical.

Da, la Radio România Muzical și Radio România Cultural. Este vorba de Triplul concert de Beethoven, cu violonistul Alexandru Tomescu, violoncelistul Răzvan Suma și pianista Sînziana Mircea, alături de Simfonia a VI-a Pastorala, într-un program dirijat de tânărul austriac Patrick Hahn. Apoi în aprilie, un alt program Beethoven, cu Cristian Mandeal și Mihai Ritivoiu de această dată - Concertul 3 pentru pian și Simfonia a V-a. Și vom încheia stagiunea în iunie - 17 și 19 iunie - cu Orchestra de Cameră care-l va avea ca invitat pe David Grimal. El va fi solist și dirijor al concertului; va interpreta evident Concertul pentru vioară și orchestră și îl va și dirija bineînțeles alături de Simfonia a VII-a. Iar pe 19 iunie, un final apoteotic al acestei stagiuni, cu Missa solemnis sub bagheta lui Sascha Goetzel.


Aș vrea să vorbim acum despre partea a doua a acestui an, începutul de stagiune 2020-2021. Programul, e drept, încă se lucrează la el în parte...

Dar pot să vă spun câteva detalii legate bineînțeles de proiectul Beethoven - 250. Dacă încheiem stagiunea cu două concerte Beethoven, o vom deschide la fel. În octombrie, pe 2 și 7, două concerte ale celor două ansambluri - Orchestra de Cameră și Orchestra Națională Radio, dar și Corul Academic. La Orchestra de Cameră, concertul vă va prilejui o surpriză pentru că vom prezenta într-o altă interpretare, într-o formulă de orchestră de cameră, din nou Triplul concert de Beethoven. Iar Orchestra Națională va deschide stagiunea cu Simfonia a IX-a sub bagheta dirijorului Duncan Ward. Și, bineînțeles, nu putem să nu încheiem Anul Beethoven în chiar ziua în care se împlinesc 250 de ani de la nașterea titanului de la Bonn, mai precis 17 decembrie. Este o zi de joi și concertul Orchestrei Naționale Radio va avea loc în mod excepțional în acea zi; un program din care va face parte și fantezia pentru pian, cor și orchestră.


Așadar, un an plin, concerte Beethoven... dar aș vrea să revenim la stagiunea curentă, 2019-2020. Următorul concert al Orchestrei Naționale Radio va avea loc, din nou, într-o dată neobișnuită, de joi, mâine. Care este programul acestui concert?

Un concert care prilejuiește câteva întâlniri inedite. Va fi dirijat de Jozsef Horvath. După Uvertura Rosamunde de Schubert, va fi un concert pentru orgă și orchestră. Iată, orga de la Sala Radio, care este cea mai mare din sud-estul Europei, va putea fi auzită mâine seară cu un concert de Handel interpretat de organistul Dan Racoveanu. Iar în partea a doua, este o lucrare care este pentru prima dată interpretată la București; este vorba despre Prima noapte a Walpurgiei op.60 de Felix Mendelsohn, o lucrare pentru soliști, cor și orchestră - Corul Academic Radio condus de Ciprian Țuțu și soliști Sorana Negrea, Liviu Indricău, Daniel Filipescu și Filip Panait.


Este un concert care începe la ora 19,00 și care va fi difuzat, ca de fiecare dată, live de Radio România Muzical. Doamnă Liliana Staicu, vă mulțumesc pentru prezența în Perpetuum mobile!

Și eu vă mulțumesc foarte mult și îi invit pe toți ascultătorii să ne asculte la Radio sau, dacă pot, să fie prezenți și în sala de concerte din când în când.