ACUM:
17.00
Perpetuum mobile
Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Pianista Ramona Horvath în dialog cu Gabriel Marica la Musica Viva

Publicat: miercuri, 8 Septembrie 2021 , ora 10.48


În perioada 14-22 septembrie are loc un turneu național intitulat "Impression de Voyage en Jazz: Enescu, Ellington, Ravel". Protagonista acestui turneu este pianista Ramona Horvath, cea care se află acum alături de noi, prin telefon, de la Paris. Bună dimineața!

Bună dimineața, bun găsit și mulțumesc pentru că îmi dați ocazia să mă exprim puțin vizavi de acest turneu!

Ramona Horvath, te rog să ne spui mai multe despre acest proiect!

Întâi de toate, sunt foarte fericită să revin în România! Sunt foarte fericită să vin cu muzică, să vă cânt! Voi veni alături de partenerul meu de scenă, contrabasistul Nicolas Rageau, alături de care eu cânt de câțiva ani. Împreună noi am înregistrat mai multe discuri. Proiectul ăsta este o idee nouă; nouă pentru noi, deși are rădăcini mai vechi în educația mea muzicală. Dar ideea de a combina cumva muzică clasică din perioada impresionistă, muzică franceză impresionistă și jazz este un lucru care ne-a interesat foarte mult. Cred că sunt foarte multe paralele atât în muzica clasică impresionistă, cât și în cea de jazz, în sensul că ambele genuri s-au inspirat reciproc. Cu alte cuvinte, în muzica de jazz, reprezentați de seamă ai genului de jazz au găsit inspirație în muzica impresionistă franceză, au găsit niște culori importante în muzica franceză, pe care le-au transpus în genul jazzului. Și, la rândul lor, compozitori din sfera muzicii impresioniste - cum ar fi Ravel, Debussy și nu numai, Faure sau Satie - au găsit interesant să se apropie de ceea ce se întâmpla la momentul respectiv de cealaltă parte a oceanului; cu alte cuvinte, de muzica de jazz.

Așadar, aceste paralele pe noi ne-au interesat foarte mult și ne-au făcut să ne gândim să creăm o muzică puțin în oglindă, să jazzificăm muzică clasică și să aducem puțin în atenția oamenilor cum s-au petrecut aceste schimburi, muzicalmente vorbind.

Ați fost inspirați în acest titlu de "Impresiile din copilărie", acea lucrare enesciană, nu-i așa?

Sigur că da! George Enescu are un rol foarte important pentru că el se află, ca și stil, undeva la o răscruce între toate aceste genuri: între muzică clasică, muzică impresionistă franceză - pentru că a locuit și a creat foarte mult timp în Franța - și muzică modernă. Enescu este, așa, un far. Ne-a impresionat și ne-a inspirat, sigur, muzica lui și a dat o altă culoare acestui proiect. Sigur că va face parte și el din proiectul " Impression de Voyage en Jazz". Vom avea câteva aranjamente și pe creații semnate de George Enescu.

Vor fi concerte și conversații workshop-uri, nu, în acest proiect!

Așa este, da! În funcție de oraș și de public, bineînțeles. În special ne adresăm tinerilor. Vom face conferințele și lecțiile la Cluj, la Colegiul "Sigismund Toduță", iar la București la Colegiul "Lipatti". Este foarte emoționant pentru mine să mă întorc la acest liceu, unde am fost, în urmă cu ani și ani, elevă. Iar la Brașov și Focșani, vom face, într-adevăr, mai mult sub forma unor workshop-uri și discuții libere. Așadar, ne vom întâlni cu elevii, vom încerca să le spunem cât mai multe, vom încerca să le și cântăm, să le arătăm. Și, sigur, că avem mai multe subiecte de discuții interesante, care cred eu că pentru ei ar fi motivante: despre jazz, despre ce se întâmplă acum de cealaltă parte, cum privesc cei din occident jazz-ul venit din România, cum ne situăm noi, românii, vizavi de jazz, cum ne-am situat până în 1960, '60-'65 și după, ce direcții găsim în jazz-ul de acum - românesc și nu numai, rolul femeilor în jazz - în afara celor cântărețe, rolul instrumentistelor ș.a.m.d. Avem foarte multe teme de larg interes pe care vom încerca să le discutăm cu elevii.

Veți concluziona această călătorie cu o lucrare în primă audiție. O veți crea pe parcursul turneului?

Încercăm. Nu e o misiune ușoară, însă vom încerca. Asta este și ideea, să păstrăm totuși și o culoare ludică acestui turneu. Noi de-abia așteptăm și ne bucurăm foarte, foarte tare la ideea de a vedea mai multe orașe, de a ne întâlni cu public diferit.

Să spunem orașele. Cluj Napoca, Brașov, Focșani și București, nu?

Așa este. Trebuie neapărat să adresez mulțumirile mele și ale partenerului meu, Nicolas Rageau, organizatorilor, fără de care nimic nu s-ar fi putut întâmpla. Ei au fost minunați și ne-au sprijinit în toată această idee, și anume Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură. Și mai trebuie să spunem că este un proiect cofinanțat de AFCN. Anul acest, iată, ne simțim mândri și onorați să facem parte și din programl Festivalului "George Enescu". Acest turneu se află sub înaltul patronaj al festivalului, ceea ce pentru noi este o mare bucurie și o mare mândrie.

Interviu realizat de Gabriel Marica