Cronici Înapoi
AUDIO. 'Lipatti 100' - Concert-conferință desfășurat la Muzeul Național 'George Enescu'
„Vă mulțumesc pentru prezența dumneavoastră astăzi aici pentru a ne aminti de Dinu Lipatti - unul dintre cei mai reprezentativi muzicieni români - acum, în anul centenarului nașterii sale și în preajma datei în care am comemorat 67 de ani de la trecerea sa la cele sfinte. Dinu Lipatti, un muzician complex, pianist de geniu, compozitor de mare talent, dirijor, critic, profesor și, nu în cele din urmă, fotograf. Fiecare dintre aceste ipostaze ale lui Dinu Lipatti merită a fi aprofundate.”
Este introducerea caldă prin care ne-a întâmpinat luni, 4 decembrie 2017, colega noastră, muzicologul Monica Isăcescu, la o serată aflată sub semnul centenarului nașterii lui Dinu Lipatti, găzduită de Muzeul Național "George Enescu". Am participat la un concert-conferință încărcat de substanță, de emoție profundă pentru apropiații și iubitorii artei lui Dinu Lipatti și de multe noutăți.
Astfel, doi cercetători extrem de pasionați de personalitatea muzicianului deși, poate în mod surprinzător pentru unii dintre noi, nemuzicieni, au revelat aspecte inedite legate de viața și muzica lui Lipatti. Canadianul Mark Ainley, deja recunoscut în cercurile admiratorilor lui Dinu Lipatti pentru faptul că a reușit să dubleze numărul de minute de înregistrări existente cu pianistul, ne-a prezentat câteva noi înregistrări cu Lipatti interpretând lucrări de Brahms și Scarlatti, pe care le-a găsit într-o colecție privată. Acestea vor apărea pe disc în Statele Unite ale Americii, la Casa Marston Records. Orlando Murrin, un alt cercetător cu contribuții importante în domeniul vieții lui Lipatti, ne-a dezvăluit, printr-o intervenție video, povestea modului în care a descoperit primul film în care apare și Dinu Lipatti și care a putut fi urmărit în premieră mondială pe 28 noiembrie 2017 la Londra.
Nu a lipsit nici umorul din peisajul acestei seri lipattiene. Expunerea Monicăi Isăcescu, intitulată "Lipatti și umorul muzical - Lettre valsante a adus în lumină, pe de o parte latura nebănuit de jovială a personalității muzicianului și, pe de alta, acest cântec semnat de Lipatti, descoperit de autoare în arhiva Fundației "Paul Sacher" din Basel, "Lettre valsante", pe care l-am putut asculta în primă audiție absolută, în interpretarea sopranei Irina Ionescu și a pianistei Raluca Ouatu.
Celelalte două momente muzicale ale serii ne-au fost oferite de violonista Raluca Stratulat, violoncelistul Bogdan Eugen Popa și pianista Oana Rădulescu Velcovici.
Nu în ultimul rând, jurnalistul Ștefan Costache ne-a vorbit despre publicarea în premieră a corespondenței dintre Dinu Lipatti și Clara Haskil, George Georgescu, Paul Sacher, Nikita Magaloff și Henri Gagnebin. Acest al doilea volum de scrisori va apărea la Editura Grafoart, în continuarea celui publicat în luna martie, care înfățișa un frumos tablou al prieteniei dintre Lipatti și trei dintre profesorii săi: Mihail Jora, Florica Musicescu și Nadia Boulanger.
„Cele două volume de scrisori Lipatti apărute anul acesta la editura Grafoart alcătuiesc, prin cele peste o mie de pagini, un instrument strict necesar și fără precedent în peisajul publicistic de la noi și nu numai de la noi pentru cunoașterea și înțelegerea lui Lipatti. Volumul al doilea, care se află în faza de tipar, reunește corespondența cu pianista Clara Haskil - marea sa prietenă, George Georgescu - dirijorul lui preferat, cu dirijorul elvețian Paul Sacher - un constant și entuziast susținător al lui Lipatti; de asemenea, Henri Gagnebin - directorul Conservatorului din Geneva unde Lipatti a fost profesor, un alt mare protector al său și cu pianistul Nikita Magaloff - de asemenea, bun prieten cu muzicianul român. Scrisorile apar, cele mai multe dintre ele, în premieră.”
Concluziile serii îi revin, desigur, Monicăi Isăcescu:
„Ne bucurăm să fi putut prezenta în această seară la Muzeul Enescu, în premieră pentru publicul românesc, primul film descoperit ce conține secvențe în care apare și muzicianul nostru, Dinu Lipatti. Sper că publicul a apreciat aceste momente și că aplauzele de la final au reflectat acea emoție a serii.”