Interviuri Înapoi

AUDIO. Invitații săptămânii la Perpetuum mobile, violonista Maria Marica, violoncelistul Cornelius Zirbo și pianistul Cadmiel Boțac, în dialog cu Gabriel Marica

Publicat: joi, 6 Aprilie 2023 , ora 13.42


Trei invitați, trei tineri și talentați muzicieni care, nu peste mult timp, vor fi auziți în direct la Radio România Muzical în transmisiunea concertului de la Sala Radio.

Bine ați venit, Maria Marica, Cornelius Zirbo și Cadmiel Boțac!

Bine v-am găsit!

Mulțumim de invitație.


Trebuie spus că Maria Marica este câștigătoarea Concursului Internațional "George Enescu" 2022, secțiunea vioară, iar Cornelius Zirbo și Cadmiel Boțac, pe lângă alte premii, sunt câștigători ai Bursei "Moștenitorii României muzicale" în 2021, respectiv 2020 (un proiect Radio România Muzical) și toți trei sunt laureați ai Concursului "New Hope Grand Prix" de la Cluj Napoca. Sub această egidă se desfășoară mai multe concerte. Am înțeles de la voi că sunt 10 la număr.

Cum ați fost primiți până acum acolo unde ați cântat?

Cornelius Zirbo: Pentru toți trei, tot acest an a fost incredibil. Ne-am simțit foarte bine primiți oriunde am fost. Fiecare concert în parte a avut ceva special, a avut ceva personal. Și, da, cred că pot vorbi în numele tuturor când spun că ne simțim foarte bine să avem această șansă de a susține acest turneu.


Pentru aceste 10 concerte, Maria, cam câte concerte ați pregătit?

Maria Marica: Cred că destul de multe. Cântăm, într-adevăr de trei ori Triplul de Beethoven, pe care-l cântăm și în seara asta (pe 5 aprilie la Sala Radio), dar am cântat cu Cornelius și Dublul de Brahms, am cântat Mendelssohn, am cântat Mozart. Cred că fiecare dintre noi a încercat să găsească un repertoriu cât mai variat și care să i se potrivească cât mai bine.

Cadmiel Boțac: Eu cânt în aceste zece concerte șase lucrări pe lângă acest Triplu de Beethoven; Concertul de Mozart, Concertul nr.3 de Beethoven pentru pian și orchestră, Ceaikovski, Rahmaninov, Prokofiev... Deci, ne bucurăm că avem această oportunitate să ne dezvoltăm această latură solistică și, desigur, suntem foarte recunoscători pentru încrederea pe care filarmonicile și organizatorii ne-o oferă. Pentru noi este o mare șansă ca la vârsta noastră să avem atât de multe concerte în România.


Sunteți foarte talentați! Eu cred că meritați. Și cred că vă sudați ca trio. Cumva, pregătiți ceva în acest sens?

Maria Marica: Ne cunoaștem din copilărie; am amintiri și cu Cornelius, și cu Cadmiel... de fapt, nici nu știu de când îi știu. De atâta vreme ne cunoaștem și am cântat deja destul de mult împreună. Și, oricum facem, oricât de departe suntem unii de alții, tot împreună pe scenă ajungem. Ne întâlnim din nou și din nou și, pentru că ne face așa o mare plăcere să cântăm împreună, ne dorim să continuăm să ne întâlnim cât mai des pe scenă. Mai urmează și alte concerte și recitaluri.


La Sala Radio, Maria, tu ne-ai spus înainte de acest dialog că ai mai concertat cândva, de un 1 iunie, acum mai mulți ani. Iar acum, iată, calci pe urmele profesorului tău, David Grimal, care a fost în iarnă aici, a concertat cu aceeași Orchestră de Cameră Radio, însă în calitate și de dirijor și de solist. Cornelius și Cadmiel, ați cântat deja de mai multe ori la Sala Radio, chiar împreună în proiectul "Moștenitorii României muzicale", parte dintr-un turneu. Ați făcut și înregistrări speciale. Deci, sunteți acasă! Voi ați obținut Bursa "Moștenitorii României muzicale" și pentru că s-au anunțat deja înscrierile pentru a patra ediție, ce îi sfătuiți pe tinerii artiști? Pe voi v-a ajutat această bursă sau nu? Ce puteți să ne spuneți?

Cadmiel Boțac: Pentru mine personal, acest premiu, obținerea acestei burse a însemnat posibilitatea de a-mi achiziționa un instrument bun pe care să pot studia în fiecare zi, așa că nu pot decât să îi încurajez pe tinerii muzicieni din România să se înscrie la această bursă pentru că este, într-adevăr, o șansă de neratat și o oportunitate de a fi văzut, de a fi cunoscut de muzicieni importanți ai României. Și, desigur, o șansă de a primi această bursă. Vreau să mulțumesc organizatorilor acestui concurs. Dacă nu greșesc, și Clubul Rotary Pipera este implicat. Nu pot decât să îi încurajez pe tinerii muzicieni să aplice la această bursă pentru că nu vor regreta și, cu siguranță, vor avea mult de câștigat.

Cornelius Zirbo: Da, și pentru mine a fost un pas foarte important. Lăsând la o parte aspectul financiar și bursa în sine, pe care fiecare și-o gestionează cum dorește (pentru a te înscrie în acest program trebuie să prezinți un plan de dezvoltare foarte bine gândit și construit), pentru mine personal, cel mai mare avantaj l-a reprezentat faptul că au fost concerte importante care au urmat după acest concurs. Am avut șansa să susțin un turneu împreună cu Cadmiel, să cântăm sonatele de Rahmaninov și Sonata de Liszt pe care a interpretat-o el. De asemenea, am avut oportunitatea să deschid stagiunea Filarmonicii de Stat "Transilvania" în 2021. Și, în urma recitalului de la Sala Radio, am primit și invitația să concertez cu Orchestra Națională Radio și am avut concertul în 1 decembrie. Deci, toate aceste concerte au făcut o diferență foarte mare în parcursul meu artistic.


Maria, tu chiar dacă nu ești laureata Bursei "Moștenitorii României muzicale", ești câștigătoarea Premiului I la Concursul Enescu. Pentru tine, ce a însemnat acest concurs? Te-a ajutat în cariera de până acum? Mulți spun că concursurile sunt ceva dificil sau delicat de abordat; înseamnă doar o "fotografie" a nivelului tău într-un anumit moment și nu te definesc. Pentru tine, cum a fost?

Maria Marica: E adevărat că există în ziua de astăzi atât de multe concursuri și atât de mulți câștigători de concursuri, încât e greu să le și ții numărul și faptul că ai câștigat un concurs nu mai înseamnă astăzi ce însemna acum 50 de ani, când un concurs câștigat îți garanta cariera. Însă, pentru mine, a fost o experiență atât de specială Concursul Enescu, a fost un moment venit după foarte multă muncă și și după o pandemie în care eu, practic, nu prea am fost pe scenă. Deci, a fost un moment dificil în care, în loc să fiu pe scenă, am lucrat extrem de mult, am schimbat foarte mult în cântatul meu. Și, cumva, Concursul Enescu a fost momentul în care m-am eliberat de tot ce era o presiune negativă pe mine și mi-am recăpătat curajul și încrederea și bucuria pe care o aveam dintotdeauna, de a fi pe scenă. Așa că a fost o încurajare enormă și, în același timp, e un premiu care mă responsabilizează; adică știu că trebuie să mă ridic la așteptările pe care le are publicul, de exemplu, de la un câștigător de Concurs Enescu.


Vorbeai de bucuria de a fi pe scenă. Sperăm că în această seară ne vom bucura cu toții de bucuria voastră de a fi pe scenă.

Revenim la Triplul concert de Beethoven. Eu, sincer, am văzut pe un site de muzică o înregistrare cu voi când erați mai copii, acompaniați de Orchestra Liceului "Sigismund Toduță" din Cluj Napoca. Vă înțelegeați foarte bine acolo. așa este?

Maria Marica: Așa este.


Deci, această lucrare vă este dragă, vă place, este o lucrare dintr-o perioadă eroică a lui Beethoven. Știm că atunci a compus "Eroica" (simfonia a 3-a), a compus Cvartetul "Razumovski". Eu am ascultat o înregistrare de curând cu Anne Sophie Mutter, Yo Yo Ma și Daniel Barenboim - bănuiesc că vă este și vouă cunoscută - cu un aer eroic, plin de energie. Pentru voi, cum este această lucrare?

Maria Marica: Cred că e o lucrare dintr-o perioadă foarte fericită a lui Beethoven. Cred că se simte o bucurie foarte sinceră în muzica lui din această perioadă. Și, pentru mine personal, este o lucrare foarte specială pentru că am trei frați mai mari - un frate și două surori - care sunt violoncelist, pianistă, violonistă și aveam 3 sau 4 ani când ei cântau concertul ăsta la Cluj. Deci, cumva, e foarte legat de copilăria mea, așa că sunt foarte bucuroasă nu doar să-l cânt pe scenă, ci să-l cânt cu doi prieteni de-ai mei din copilărie. E o senzație fantastică nu doar să fii singur pe scenă, ci să împarți scena cu oameni care sunt realmente prieteni atât de dragi.


Am văzut acolo, în înregistrarea video, deși erați și mai tineri decât sunteți acum, deși și acum sunteți foarte tineri, vă sprijineați unul pe altul din priviri. Vă ofereați cu o reverență intrarea unul altuia, ceea ce este extraordinar de remarcat.

După acest concert, Cadmiel, vei avea o sesiune de autografe pe albumul tău de debut - Beethoven-Chopin-Enescu, un album apărut la Editura Casa Radio, rezultat al obținerii Bursei "Moștenitorii României muzicale". Și spui frumos și, totodată, incitant pentru melomani: "Vă propun o incursiune sonoră interesantă, prin care să vă aduc aminte de clipele frumoase ale vieții, dar și de momentele de suferință, de greutăți și de întristare." Cum este discul ăsta? Ca viața, nu? Cu toate cele.

Cadmiel Boțac: Așa este. Am uitat să menționez un lucru foarte important. Faptul că acest disc este un rezultat al câștigării Bursei "Moștenitorii României muzicale". Așadar, încă un motiv în plus pentru tinerii muzicieni să aplice la această bursă. Și, într-adevăr, repertoriul pe care l-am ales reprezintă suma preocupărilor mele din perioada în care studiam la Cluj, la Conservator. Și cele trei lucrări, Sonata Appasionatta de Beethoven op.57 (iată, următoarea lucrare după Triplul de Beethoven), dar, mai ales Sonata a II-a de Frederic Chopin cu partea a treia, celebrul Marș funebru, sunt lucrări care nu au cum să nu te facă să te gândești mai mult la sensul vieții, la suferință... lucruri pe care, poate, de multe ori le evităm și nu vrem să discutăm despre ele, dar sunt lucruri care fac parte din viața noastră. Și-atunci, prin muzică, eu personal am reușit să le înțeleg un pic mai bine și sper ca publicul și ascultătorii, cei care vor asculta acest cd să fie inspirați de interpretările mele. Sper și îmi doresc.


Și sperăm să vină cât mai mulți să le oferi câte un autograf pe acest disc!

Ați făcut repetiții cu Orchestra de Cameră Radio, cu Vlad Vizireanu. Cum vă înțelegeți? Ați mai colaborat cu Vlad Vizireanu?

Cornelius Zirbo: Din această postură eu nu am mai lucrat. Din postura de violoncelist în orchestră am mai lucrat, nu e prima oară. Pentru mine, este o colaborare fericită și din prisma faptului că, trebuie să menționez, eu sunt artist instrumentist în Orchestra de Cameră Radio. Deci, vă dați seama ce conotație trebuie să aibă acest concert pentru mine din punctul de vedere al colaborării cu Maria și Cadmiel, dar și cu orchestra. Consider că este o colaborare fericită și toate aceste repetiții pe care le-am făcut au construit ceea ce publicul va putea să asculte diseară. Noi spunem că este un nivel bun la care am ajuns și așteptăm cu entuziasm să cântăm pentru public.

Maria Marica: E o colaborare de care eu mă bucur foarte mult. Am mai cântat cu Orchestra de Cameră Radio acum mulți ani și cred că, între timp, lucrurile s-au schimbat destul de mult. M-am bucurat să revin și să văd o orchestră tânără și plină de energie. E o mare plăcere să cântăm împreună și abia aștept concertul.

Cadmiel Boțac: Pentru mine, este prima oară când colaborez cu dirijorul Vlad Vizireanu și, de asemenea, este o colaborare plăcută și mă bucur că avem aceleași idei muzicale, același mod de a înțelege lucrarea și putem să formăm o echipă foarte bună.


Ne așteptăm la un concert foarte interesant în această seară. Nu uitați, de la ora 19.00, la Radio România Muzical veți asculta în direct de la Sala Radio, Concertul Orchestrei de Cameră Radio ce îi are ca soliști pe cei trei aflați aici, în studioul nostru.

Vreau să vă întreb înainte de a vă lăsa să mergeți, pentru că știu că trebuie să vă pregătiți pentru concert, ce urmează în agenda voastră după concertul din această seară? Aveți ceva în plan?

Cornelius Zirbo: În primul rând, avem un turneu de terminat. mai sunt încă trei concerte în cadrul turneului câștigătorilor Concursului "New Hope". În afară de aceste trei concerte, eu am să mai concertez cu Filarmonica de Stat Oradea. Voi interpreta Concertul de Dvorak. Și, în vară, voi participa la un festival în Franța, unde o să am ocazia să concertez cu Yo Yo Ma.


Minunat! O să te chemăm să ne povestești cum a fost această întâlnire extraordinară.

Maria Marica: Eu mă întorc chiar mâine în Germania, unde am în săptămânile următoare niște concerte dedicate lui Vivaldi, de care sunt foarte încântată, alături de colegii mei de clasă din Saarbruken. După care, voi reveni la Sibiu, unde vom interpreta din nou Triplul de Beethoven. Voi cânta apoi la Roma, la Praga. Revin la București pe 31 mai și 1 iunie, la Filarmonica George Enescu, unde voi avea ocazia să cânt alături de fratele meu, ceea ce mă bucură enorm. El trăiește în Statele Unite și nu ne-am văzut de dinainte de pandemie, așa că nu doar că ne revedem, dar ne revedem pe scenă. Și tot la București mă voi întoare la toamnă, în Festivalul Internațional George Enescu.

Cadmiel Boțac: Pentru mine, pe lângă aceste trei concerte pe care le susținem în cadrul acestui turneu, în această perioadă particip la un concurs organizat de Universitatea de Muzică și Arte din Viena. Momentan, am fost admis în etapa a II-a și sper ca săptămâna viitoare să reușesc să fiu printre cei trei finaliști.


Noi îți ținem pumnii!

Mult succes vă doresc și sper să ne revedem curând aici, în studio, să discutăm despre alte succese ale voastre!

Mulțumim!

Interviu realizat de Gabriel Marica