Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Vlad Mateescu, directorul general al „Ploiești Jazz Festival”

Publicat: marți, 25 Octombrie 2022 , ora 14.05

Domnule Mateescu, cum au fost aleși artiștii care vor evolua în cadrul festivalului?

Este o mare bucurie să anunțăm a XVII-a ediție a Ploiești Jazz Festival, o ediție cu foarte multe surprize din punct de vedere al line up-ului, surprize bune. În primul și în primul rând, reluarea parteneriatului cu Sibiu Jazz Festival este un lucru foarte important. Ei au mutat acest festival pe care îl realizau, de altfel, în luna mai, în același timp cu noi, tocmai pentru a reuși să aducem împreună artiști de o valoare extraordinară. În felul acesta am redus foarte mult cheltuielile cu câștigători de premii „Grammy”, care urcă atât pe scena de la Ploiești, cât și pe cea de la Sibiu. În ceea ce privește line up-ul, avem în festival artiști pe care i-am contactat cu luni bune înainte, chiar dacă această perioadă a pandemiei, încă ne-a dat, vreau să spun, bătăi de cap destul de multe, dar am reușit să contractăm artiști mari, cum ar fi Jeff "Tain" Watts sau Romain Pilon, Don Braden sau poate una dintre surprizele festivalului, Orchestra Națională de Jazz a Franței. Toți acești artiști sunt cumva în target-ul nostru de artiști, discutăm de la un anume nivel, dar bineînțeles că trebuie să discutăm și despre buget. Încercăm să facem foarte multe cu bugetele pe care le avem, însă am observat că pe partea cealaltă suntem foarte lăudați, inclusiv de cei din Statele Unite. Mutual Foundation din Kansas City și Muzeul de Jazz din New Orleans, două dintre cele mai importante instituții dedicate acestui gen muzical, cu care Filarmonica din Ploiești a realizat un parteneriat, iar laudele venite din partea dânșilor cu privire la line up-ul pe care noi îl pregătim de altfel an de an, contează foarte mult pentru noi.


Cum este alcătuit programul concertului de deschidere din data de 26 octombrie?

Așa cum i-am obișnuit pe toți cei care pășesc în sala de concerte sau mai nou, de doi ani de zile, ni se alătură virtual în sala de concerte, Virtual Concert Hall, i-am obișnuit să deschidem acest festival de jazz - care nu se mai desfășoară de această dată doar pe cinci zile. Am deschis festivalul în data de 3 octombrie, iar concertul de încheiere va avea loc pe 30 octombrie, dar cele mai importante concerte sunt în perioada 26-30 octombrie. În data de 26 octombrie avem acest concert de deschidere al Orchestrei Simfonice al Filarmonicii „Paul Constantinescu” alături de „Ploiești Jazz Trio”, Filarmonica din Ploiești fiind singura care are și un compartiment de jazz. Spunem că aducem pe scenă jazz simfonic, un proiect care se numește Unspoken, cu dirijor Simona Strungaru și Sorin Sebastian Burneci la trompetă. Este un jazz simfonic, în așa fel încât să putem să facem o trecere, zicem noi, cât mai simplă și cât mai lejeră de la muzica clasică (fiind o instituție de acest gen, de profil, având o stagiune simfonică bineînțeles), făcând trecerea spre jazz prin acest proiect - Unspoken.

Joi, 27 octombrie vom avea două concerte extraordinare, unul desfășurat sub egida ambasadei Germaniei în România, iar celălalt sub egida ambasadei Franței și a Institutului Francez în România. Este vorba despre Nicolas Simion Quartet, „Funky Dudes” featuring Benjamin Henocq la tobe, Oliver Lutz la electric bas și Antonis Anissegos la pian, iar de la 20.30, va concerta Orchestra Națională de Jazz a Franței, orchestră care, dacă nu mă înșel, n-a mai venit în România de peste 20 de ani. Vineri, 28 octombrie, de asemenea, vom prezenta două concerte, de la ora 19.00 - „Maria Joao Quartet”, formație ce reunește muzicieni din Brazilia și Portugalia. Aceasta este una dintre formațiile care a fost adusă împreună cu prietenii și partenerii de la „Sibiu Jazz Festival”, iar de la 20.30, „Benito Gonzales Trio”, alături de Jeff „Tain" Watts, poate unul dintre cei mai mari toboșari ai lumii de jazz și Will Stater la bas. Sâmbătă, 29 octombrie, „Kristin Asbjornsen Trio”, un proiect din Norvegia, așadar, inclusiv o egidă a ambasadei norvegiene. După cum vedeți, aproape fiecare seară din festival beneficiază de aceste susțineri ale ambasadelor, tocmai pentru că bugetele sunt foarte mari, dându-ne ocazia de a aduce mari artiști în România. De la ora 20.30, „Romain Pilon Trio”, cu Romain la chitară, Jason Brown la tobe și Geraud Portal la bas, iar duminică, va concerta Daphna Levy Project „By the see of Galilee", un proiect susținut de ambasada Israelului. Iar de la 20.30, „Joris Teepe Trio”, cu Joris Teepe la bas, Oqen Hart Jr. - tobe și Don Braden - saxofon, de asemenea poate unul dintre cei mai grei saxofoniști ai New York-ului vin la Ploiești, în perioada 26-30 octombrie. Toate aceste seri, vreau să spun că se termină inclusiv cu o ediție de jam-session. Toate formațiile vor lua parte și la un „after party”, unde, din punctul meu de vedere, este de fapt adevăratul festival, acolo vedem cu adevărat artiștii în momentele lor de creație și improvizație.


Ce așteptări aveți de la această a XVII-a ediție a „Ploiești Jazz Festival”?

Așteptările nu sunt decât de bucurie, de a merge mai departe, de a ne da speranțe, pentru că în afară de războaie, pandemie, probleme și provocări avem și muzică bună, oameni faini, spectacol frumos și o atmosferă deosebită pentru Ploiești și pentru România. După cum bine știți, Ploieștiul a fost primul oraș care a dat naștere unui festival de jazz în 1969. Ne bucurăm că anul acesta Sibiul sărbătorește 50 de ani de jazz, inclusiv în cele trei ediții de la Ploiești care s-au organizat 1969, 1970 și 1971, ei le-au calculat pe toate ca fiind 50 de ani. Ne bucură foarte mult acest lucru, tocmai spuneam că suntem prieteni, că suntem parteneri, iar acest fenomen se dezvoltă din ce în ce mai mult în România. Apar tot mai multe festivaluri, tot mai multe formații și acest lucru este de încurajat și de lăudat.


Interviu realizat de Ana Sireteanu