ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Daniel Auner, membru al Cvartetului Auner

Publicat: joi, 22 Octombrie 2020 , ora 14.26

La Sala Thalia a Filarmonicii din Sibiu au loc două recitaluri susținute de Cvartetul Auner, alcătuit din violoniștii Daniel și Barbara Auner, violistul Nikita Gerkusov și din violoncelistul Konstantin Zelenin.


În primul rând, aș vrea să aflăm mai multe despre acest ansamblu.

Cvartetul Auner este un cvartet vienez, fondat în urmă cu opt ani, alcătuit din patru muzicieni care s-au întâlnit în Viena, la studii. Cu toții venim din părți diferite ale lumii - avem o violonistă din Brazilia, un violoncelist din Belarus și un violist rus, eu fiind singurul care s-a născut în Austria, deși am origini românești: familia Auner vine din Sibiu, deci sunt încântat de posibilitatea de a concerta cu cvartetul în România pentru prima dată. Avem norocul de a fi susținuți de Banca Națională a Austriei și de a avea patru instrumente de mare valoare, realizate de maeștri precum Stradivari sau Guadagnini, ceea ce e un privilegiu pentru noi. Ansamblul a avut, de asemenea, norocul de a câștiga importante competiții dedicate muzicii de cameră, fapt de care ne bucurăm; în același fel ne bucurăm și de faptul că, deși ne aflăm în mijlocul unei crize, putem avea parte de concerte frumoase și de momente de fericire muzicală pe scene.


Cvartetul Auner a devenit ambasador cultural al Austriei, ca parte a programului New Austrian Sound of Music. Ce înseamnă asta pentru un grup de muzicieni?

Titlul de 'ambasador al muzicii' oferit de guvernul austriac este, bineînțeles, foarte prestigios, iar competiția pentru acesta este acerbă - sunt trimise multe portofolii, din partea multor ansambluri sau soliști din Austria, competiția nefiind limitată la cetățenii austrieci, ci la muzicienii care locuiesc pe teritoriul țării. Comisia este alcătuită din profesori universitari și directori ai unor universități importante, iar faptul că am fost aleși de această comisie pentru a reprezenta Austria a fost o mare onoare pentru noi. Mai exact, acest titlu presupune că suntem invitați cu regularitate la evenimente organizate de diferitele reprezentanțe ale Forumului Cultural al Austriei de pe întreg mapamondul. Este, într-un fel, un program ce susține tinerii artiști, oferindu-le un 'bilet de aur', cu care se pot prezenta în fața unui public divers și numeros, având în același timp și ocazia de a pune bazele unei cariere, atât prin relațiile cu impresarii, de exemplu, cât și prin apariția pe scenele de concert. Prin intermediul acestui program, noi am cântat deja în Statele Unite ale Americii, în Africa de Sud, vom ajunge în Japonia, dar am mai fost și în Columbia, Mexic, Peru sau Brazilia, iar din Europa am vizitat toate țările, cu excepția României, care intră acum pe lista noastră, care mai include și țări precum Thailanda sau Indonezia; am călătorit, deci, foarte mult, cu ajutorul acestui program de ambasadori culturali, și suntem foarte recunoscători pentru experiența pe care am putut-o aduna și pentru momentele pe care le-am putut împărtăși cu publicul nostru de pe tot globul.


Înțeleg că veți avea două concerte, cu două programe diferite. Cum ați făcut această alegere?

Am vrut ca toți cei care își doresc să participe să aibă ocazia, dar din cauza coronavirusului au fost impuse restricții peste tot în lume; știm că sălile de concert nu pot fi pline, astfel că ne-am decis să îl împărțim în două concerte. Pentru a oferi publicului opțiunea, am gândit două programe diferite, care au o lucrare comună - Cvintetul pentru clarinet și coarde de Wolfgang Amadeus Mozart. În primul recital avem Cvartetul de Coarde op. 18 nr. 4 de Ludwig van Beethoven, scris la Viena, ca rezultat al unei competiții cu Joseph Haydn; unul dintre cei mai importanți duci din oraș la acea vreme, ducele Lobkowitz, a aranjat un concurs între cei doi compozitori - Joseph Haydn, ajuns la maturitate, și Ludwig van Beethoven, tânărul venit din Germania pentru a locui la Viena. Ducele le-a cerut amândurora să compună un ciclu de șase cvartete de coarde, pentru a vedea care va fi mai interesant. Dintre aceste șase semnate de Beethoven, Cvartetul de Coarde op. 18 nr. 4 a devenit până la urmă cel mai popular dintre cvartetele beethoveniene timpurii. În cel de-al doilea recital vom prezenta un alt Cvintet cu Clarinet, de această dată semnat de Egon Wellesz, un compozitor austriac care a trebuit să emigreze în Anglia de teama regimului național-socialist; a fost unul dintre cei mai cântați compozitori din Viena înainte de ascensiunea regimului național-socialist. Muzica sa este intensă și plină de emoție, fiecare din lucrările sale are o poveste de spus. Poate că nu este la fel de accesibilă ca Cvartetul de Beethoven, însă este o piesă foarte specială; de fapt, va fi prima audiție a acestei lucrări - este premiera acestui Cvintet deoarece partitura nu a fost publicată anterior, fiind compusă în anii '50, în urmă cu 7 decenii, dar va fi totuși premiera, ceea ce presupune multă muncă, deoarece există greșeli în știme pe care trebuie să le găsim, și nu există o tradiție interpretativă a acestei piese, deci nu putem asculta o înregistrare a altui ansamblu pentru a observa tempourile sau chiar și unele note despre care nu suntem sigur ce ar trebui să fie. Este, deci, vorba despre multă cercetare, însă e fascinant și e o metodă bună de a redescoperi o muzică uitată, care - în această situație - se va bucura de prezentarea pe o scenă remarcabilă.

Interviu realizat de Petre Fugaciu