Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu violonistul Alexandru Tomescu, protagonistul Turneului Internațional "Stradivarius"
Violonistul Alexandru Tomescu încheie zielele acestea ediția cu numărul 17 a Turneului Internațional Stradivarius 2024. Programul muzical propus anul acesta este ieșit din comun: cele 6 suite pentru violoncel de Johann Sebastian Bach, într-o transcripție pentru vioară semnată de Werner Icking. Catedrala "Sfântul Iosif" din București și Mănăstirea Stavropoleos găzduiesc astăzi și mâine ultimele concerte ale turneului.
Actuala ediție a Turneului "Stradivarius" se intitulează "Metamorfoze". În perspectiva dumneavoastră, cum se transformă cele șase suite compuse de Bach pentru violoncel atunci când le interpretați la vioară?
Este, într-adevăr, o metamorfoză sonoră în primul rând. Transcripția aceasta a suitelor de violoncel este o lucrare recentă a unui compozitor german și pentru mine, ca mare iubitor al muzicii lui Bach, a fost un cadou nesperat. Cânt de când mă știu toate sonatele și partitele pentru vioară solo și speram către imposibil să mă pot bucura de lucrări noi. Marea mea surpriză a fost să le descopăr. Metamorfoza sigur că este și la nivel sonor, pentru că vioara funcționează altfel decât violoncelul - vorbim aici de alt ambitus, altă agilitate a sonorității, alte elemente expresive..
Dar titlul acesta, "Metamorfoze", l-am gândit mai degrabă îndreptat către ascultători; să se gândească puțin la metamorfoză, la schimbarea pe care muzica, în special cea a lui Johann Sebastian Bach, o produce în fiecare dintre noi atunci când îi dăm răgazul necesar pentru acest lucru.
Această integrală este una care se întinde pe mai bine de două ore. Am ales să cânt cele șase suite de fiecare dată fără întrerupere tocmai pentru a creiona, pentru a construi această continuitate sonoră care are în ea puterea de a ne metamorfoza.
Dumneavoastră,bineînțeles, ați interpretat, de asemenea, integrala sonatelor și partitelor pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach. S-ar putea face o comparație între acestea și suitele bachiene pentru violoncel din punct de vedere expresiv, sau în ceea ce privește limbajul?
Sigur, eu simt în toate lucrările lui Bach această atingere a geniului. Adică, este o muzică de care, personal, nu mă satur niciodată. Aș cânta-o non-stop, zi și noapte. Evident, aceste lucrări pentru vioară dedicate din start viorii exploatează mult mai bine posibilitățile instrumentului. Mă refer aici la polifonie, la acorduri, la sunete complexe, alte elemente din acestea ritmice care sunt accesibile doar viorii.
Pe de altă parte, pentru mine, ca violonist, provocarea a fost tocmai să transform în lucrări pentru vioară aceste suite de violoncel. Nu a fost ușor. La început, când le cântam, chiar simțeam că vioara se transformă în violoncel și mi-am zis că asta e ceva greșit. Atunci am stopat, nu am mai ascultat deloc suitele de violoncel tocmai pentru a lăsa ca în mintea mea să se formeze o lucrare nouă, dedicată viorii.
Sigur că posibilitățile polifonice ale violoncelului sunt mai reduse în comparație cu cele ale viorii. În schimb, Bach reușește să creeze acolo aceste polifonii ascunse care prind viață în acustica, în această rezonanță fantastică a bisericilor și catedralelor.
Am avut parte de niște experiențe memorabile în țară, la Biserica Neagră din Brașov de exemplu sau la Catedrala din Sibiu sau din Sebeș... pur și simplu, niște descoperiri sonore pe care nu le voi uita niciodată.
Ce înseamnă pentru dumneavoastră Turneul "Stradivarius", această călătorie muzicală pe care o întreprindeți an de an?
Turneul "Stradivarius" care, iată, anul acesta a ajuns la cea de-a XVII-a ediție, este laboratorul meu de experiențe muzicale. Aici pot pune în scenă tot ceea ce gândesc eu muzical, pot să merg oricât de departe aș vrea. Este extrem de important că, de-a lungul anilor, avem un sprijin foarte important al unor sponsori de marcă, care înțeleg cât de importantă este cultura în viața noastră de zi cu zi, și în felul acesta putem creiona, putem construi un eveniment la cea mai înaltă calitate, la toate nivelurile - și muzical, și de organizare, și de comunicare, absolut totul. Pentru mine, asta este cartea mea de vizită - Turneul "Stradivarius" - și încerc să-l fac și eu cât de bine pot.
Împreună cu chitaristul Dragoș Ilie, veți începe curând cea de-a doua ediție a masterclass-ului pentru vioară și chitară clasică la Cabana Caraiman, în Munții Bucegi. Ce vă propuneți la aceste cursuri?
Pe Dragoș Ilie l-am cunoscut în urmă cu doi ani, tot în cadrul unei ediții a Turneului "Stradivarius". La vremea respectivă el profesa, concerta în Statele Unite ale Americii, și în mai multe ediții mi-am propus să invit tineri muzicieni români care activează în străinătate să-i invit în România pentru ca să vadă și ei printr-o experiență directă ce înseamnă fenomenul muzical în România, în speranța că, poate, la un moment dat, vor alege România ca loc în care să-și desfășoare activitatea.
Mă bucur foarte mult să spun că Dragoș este convins că are un destin muzical aici, în România. În vara acestui an a revenit în țară, va fonda o școală de chitară la Iași - orașul său natal - și derulăm împreună numeroase proiecte culturale.
La Cabana Caraiman vreau să fac lucrurile puțin diferit. Nu este pur și simplu un masterclass obișnuit. Vrem să le oferim copiilor, participanților posibilitatea de a înțelege fenomenul muzical, fenomenul acesta al interpretului pe scenă din mai multe unghiuri. Vom avea, astfel, un psiholog, un psihoterapeut care îi va ajuta să-și înțeleagă mai bine spaimele, fricile, temerile pe care le încearcă orice artist când se suie pe scenă - lucruri foarte importante și care nu sunt analizate concret în școală. Vom avea un specialist în yoga, care le va explica cât de importantă este postura fizică, pentru că și aceasta se coordonează cu o atitudine mentală. Știm deja că aceste două lucruri împreună, atitudinea mentală și postura fizică pe scenă, deja transmit un mesaj dinainte să începi să scoți primul sunet. Deci, vom avea și niște sesiuni de yoga foarte importante. Vom avea un specialist în marketing care le va explica copiilor că, în această era a social media, orice spui rămâne bun spus acolo și este extrem de important să știi ce spui în public, cum comunici lucrurile pe care le faci, cum îți redactezi un CV ca să poată fi înțeles de cei cărora îl adresezi. În ultimul rând, avem și un medic voluntar care va ține un curs de prim ajutor. Și, bineînțeles, vom avea cursurile de vioară și chitară intensive.
Masterclass-ul se va încheia cu un concert în aer liber sâmbătă, 14 septembrie, ora 11.00, acolo, în fața cabanei, în acel loc în care spațiul era aproape insuficient pentru doritorii să asculte muzică de Bach în cadrul turneului din vara aceasta.
Și, așteptăm cu dragă inimă, cu brațele deschise pe toți cei care vor să se bucure de muzică la concert.