Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu violonista Mihaela Martin, membru al juriului în cadrul Concursului Enescu
În 16 septembrie 2024 s-a desfășurat finala secțiunii vioară din cadrul Concursului Internațional "George Enescu". Premiul I i-a revenit lui Mayumi Kanagawa din Statele Unite ale Americii, în vârstă de 30 de ani , care a interpretat Concertul nr. 3 în si minor pentru vioară și orchestră de Camille Saint-Saëns. Premiul al II-lea a fost câștigat de Hyeonjeong Lee din Coreea de Sud, în vârstă de 13 ani, în timp ce locul al III-lea i-a revenit japonezei Wakana Kimura , în vârstă de 23 de ani. Concurentele au fost acompaniate în finală de Orchestra Filarmonicii George Enescu, dirijată de Alan Buribayev.
Cele trei muziciene au evoluat în fața unui juriu alcătuit din Dmitry Sitkovetsky (președinte), Boris Garlitsky, David Halen, Silvia Marcovici, Shlomo Mintz, Liviu Prunaru, Benjamin Schwartz, Doug Sheldon și Mihaela Martin, care a vorbit despre această finală pentru Radio România Muzical.
Violonista Mihaela Martin, acum în direct prin telefon, în matinalul Radio România Muzical. Bună dimineața.
Bună dimineața.
Vorbim despre Concursul Internațional "George Enescu". Ieri seară s-a desfășurat finala secțiunii vioară din cadrul competiției. Până să ajungem la rezultate, vă rog să ne vorbiți despre nivelul participanților la competiția din acest an. Care sunt concluziile dumneavoastră?
Ceea ce pot spune, fiind deja membru al juriului în edițiile precedente, ediția din acest an ne-a arătat un nivel și mai ridicat de performanță muzicală. Deci a fost un nivel mediu foarte ridicat, ceea ce este un lucru foarte îmbucurător pentru dezvoltarea tinerelor talente. De la prima etapă am avut participanți foarte interesanți.
Din acest punct de vedere, s-a schimbat în vreun fel și competiția? Așa cum spuneați, sunteți de câteva ediții, membru în cadrul juriului.
La structură, concursul rămâne la fel. Sunt cele patru etape. Anul acesta a fost introdusă și o lucrare impusă, o piesă scrisă de Vlad Maistorovici, o piesă foarte dificilă. Chiar două din finalistele pe care le-am avut aseară au interpretat-o pe dinafară, fără să folosească partitura, ceea ce a fost ceva foarte impresionant. De asemenea, au ocazia să cânte în finală cu orchestre foarte bune. A fost Orchestra Filarmonicii "George Enescu". Devine din ce în ce mai mult un concurs, o competiție muzicală din ce în ce mai înaltă.
Wakana Kimura din Japonia, Hyeonjeong Lee din Coreea de Sud și Mayumi Kanagawa, reprezentantă a Statelor Unite ale Americii au fost cele trei finaliste la secțiunea vioară. Cum s-au prezentat în ultimul act al Concursului Internațional "George Enescu" și cum a arătat podiumul aseară?
Consider întotdeauna că într-un concurs, ultima etapă este de fapt cea mai dificilă. În primul rând este o altă dimensiune pe care trebuie să o arăți ca muzician, trebuie să poți să te prezinți ca un solist, trebuie întotdeauna o altă fațetă a posibilităților muzicale și tehnice. După o săptămână sau zece zile de pregătit repertoriul foarte mare care s-a cerut la etapele precedente este foarte să menții sau să strălucești și mai mult în finală. Clasamentul pe care l-am avut aseară a reflectat de fapt felul în care s-au prezentat cele trei violoniste. Discutăm și despre vârste foarte diferite. Avem între 13 ani și 30 de ani. Violonista din Coreea de Sud are 13 ani. Câștigătoarea premiului întâi având 30 de ani. Pe undeva este foarte interesant de observat cum se simte muzica la diferite vârste. Consider că a fost un podium foarte interesant și pentru publicul nespecializat, cât și pentru noi, membrii juriului.
Violonista Mihaela Martin, membră a juriului Concursului Internațional "George Enescu", invitatul acestei dimineți în matinal. Vă mulțumesc pentru prezență.
Și eu mulțumesc.
Interviu realizat de Lucian Haralambie