Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violoncelistul Marin Cazacu, membru al juriului în cadrul Concursului Enescu

Publicat: miercuri, 11 Septembrie 2024 , ora 11.33

În 10 septembrie 2024 s-a desfășurat finala secțiunii violoncel din cadrul Concursului Internațional "George Enescu". Doi dintre muzicienii calificați în ultima etapă a Concursului Enescu, Haddon Kay din Statele Unite ale Americii și Yo Kitamura din Japonia au ales să interpreteze în finală Concertul în si minor pentru violoncel și orchestră de Antonín Dvoűák, iar Ettore Pagano din Italia a prezentat Concertul nr 1 în mi bemol major aparținând creației lui Dmitri Șostakovici. Evenimentul de la Ateneul Român s-a desfășurat cu participarea Orchestrei Naționale Radio, dirijor Jonathan Bloxham. Juriul a fost format din Arto Noras (președinte), Enrico Dindo, Leonid Gorokhov, Meehae Ryo, Valentin Răduțiu, Dan Prelipcean și Marin Cazacu, cel care a vorbit despre această finală pentru Radio România Muzical.

Violoncelistul Marin Cazacu în direct, prin telefon, la Musica viva. Bună dimineața!

Bună dimineața!


Ieri seară s-a încheiat Secțiunea Violoncel din cadrul Concursului Internațional "George Enescu". Ați făcut parte din juriu. Acesta este subiectul dialogului nostru din această dimineață. Până să vorbim despre finala de aseară însă, aș vrea să discutăm despre nivelul general al concurenților de anul acesta. Cum s-au prezentat tinerii interpreți?

Încă de la preselecția acestei ediții, la care s-au înscris 213 candidați - număr record, cred că printre cele mai mari din câte au existat la un concurs internațional (acesta viind doar la violoncel, la celelalte secțiuni prezentându-se peste 180 de candidați) - mi-am dat seama de nivelul extraordinar al violonceliștilor pe plan universal, pentru că erau toate continentele reprezentate în acel moment. Școlile de violoncel din întreaga lume sunt foarte apropiate ca nivel, violonceliștii care iubesc acest instrument vor să fie la nivelul violoniștilor și pianiștilor și chiar să-l și depășească. Și m-am bucurat enorm să văd că printre cei care au fost selectați au fost și câțiva români, foarte buni de altfel. Totul s-a confirmat apoi în următoarele etape.


Aș vrea să rămânem la un subiect pe care l-ați atins ceva mai devreme. Cum s-au prezentat violonceliștii români din cadrul competiției, cum au arătat în etapele Concursului Internațional "George Enescu"?

În primul rând, au trecut de preselecție. Din cei 213 care s-au prezentat inițial pe bază de video-uri transmise concursului, au fost selectați 3 români foarte, foarte buni - Horațiu Ludușan, care cântă deja în Orchestra Filarmonicii "George Enescu", Cornelius Zirbo, care este deja angajat al Orchestrei de Cameră Radio și Jan Sekaci, încă student la Universitatea din Berlin. Toți trei au calități deosebite. A ajuns până în faza semifinală unul singur, Jan Sekaci, care nu a ajuns în finală, dar nivelul lui a demonstrat calitățile violonceliștilor români și școala pe care o reprezintă pentru că, de fapt, despre acest lucru este vorba, și... talentul, înainte de toate, care este deosebit.


Și ajungem la ultima parte a acestei competiții, finala de ieri seară, transmisă în direct de Radio România Muzical. Dar, pentru cei care nu au ascultat-o, cum s-a desfășurat finala? Cum s-au prezentat cei trei?

Acompaniați de Orchestra Națională Radio și sub bagheta dirijorului Jonathan Bloxham, cei trei finaliști au reprezentat cele trei continente importante ale muzicii clasice - Europa, prin italianul Ettore Pagano, Statele Unite ale Americii, prin Haddon Kay și Asia, prin japonezul Yo Kitamura. A fost un regal să-i asculți cântând concertul de Dvorak - doi dintre cei trei candidați, și concertul nr.1 de Șostakovici - cel de-al treilea candidat.

A fost o bucurie deosebită pentru cei care au fost prezenți, pentru cei care au ascultat pe calea undelor să asculte această finală cu violoncelul în prim-plan și cu un nivel artistic excepțional. A fost și pentru juriu o bucurie să-i asculte din nou, au dovedit că meritau să intre în finală și a fost, într-adevăr, o încununare a calităților lor de a fi prezenți pe o scenă importantă cum este cea a Concursului Internațional "George Enescu" și să reprezinte mai departe acest concurs pentru că toți trei sunt laureați.

Cât privește premierea lor, pe durata tuturor cel patru etape s-au delimitat, să spunem, calitățile unora dintre ei. Premiul I a fost acordat violoncelistului japonez Yo Kitamura, care a obținut și Premiul pentru cea mai bună interpretare a piesei românești impuse în concurs, o piesă compusă de Sebastian Androne-Nakanishi. Premiul II a fost acordat violoncelitului italian Ettore Pagano, care a obținut și Premiul pentru cea mai bună interpretare a Sonatei pentru violoncel și pian de George Enescu, Premiul special "Serafim Antropov" și, de asemenea, a primit pe baza votului publicului, Premiul publicului. Iar Premiul III a fost obținut de către americanul Haddon Kay.

A fost o seară a bucuriei, a muzicii, a împlinirii profesionale pentru cei trei și pentru toți cei care aspiră să fie laureați ai Concursului Internațional "George Enescu".

Deja concursul are o faimă la nivel internațional. Așa cum ați văzut, în finală a fost reprezentanți de pe trei continente care, într-adevăr, vor duce mai departe mesajul acesta că George Enescu - compozitorul român care a scris și pentru violoncel, și nu puțin - a fost un compozitor care iubea violoncelul (și cânta un pic la violoncel) și lucrările sale merită să fie prezentate și pe scene de concerte din Statele Unite, din Asia și din Europa.


Marin Cazacu, vă mulțumesc pentru prezența în matinalul Musica viva, mulțumesc pentru toate aceste informații de la finala Secțiunii de violoncel din cadrul Concursului Internațional "George Enescu", din juriul căruia ați făcut parte.

Interviu realizat de Lucian Haralambie