Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu violoncelistul Jan Sekaci

Doamne și domnilor, în studioul Radio România Muzical se află Jan Sekaci. Bună dimineața, Jan. Bine ai venit.
Bună dimineața. Mulțumesc foarte mult pentru invitație și mă bucur foarte mult să mă reîntorc în studio.
Spuneam că obiectul vizitei tale în acest studio, în această dimineață, este faptul că în această seară, pe scena Sălii Radio, vei susține un recital în proiectul Moștenitorii României Muzicale. Care este starea de spirit a protagonistului acestui eveniment în această dimineață?
Pentru acest recital-eveniment, în primul rând, foarte bucuros, puțin emoționat este finalul acestei burse care m-a ajutat enorm în ultimul an, în perioada de tranziție între licență și master, trebuie să-mi găsesc un loc de muncă, toate costă, transport, cazări, multe costuri adunate și această bursă m-a ajutat foarte mult să reușesc să încerc cât mai multe căi, pentru că, în ziua de azi, nivelul este atât de înalt și este dificil pentru fiecare să-și găsească locul.
Programul ales de tine și de Daria Tudor, cea cu care vei urca pe scenă în această seară, este alcătuit din lucrări de Debussy, Brahms, Schumann și Sarasate. Daria spunea într-un interviu că sonata de Brahms este aproape de sufletul ei. Acum o să te întreb și pe tine, pentru că suntem aici între noi, care este preferata ta, care lucrare este preferata ta din programul din această seară?
Dacă e să avem o emoție comună, eu și Daria, cu siguranță am alege Brahms, pentru că sonata de Brahms în Fa major este una dintre primele lucrări pe care le-am cântat împreună, în urmă cu șase ani, la trei ediții în urmă la concursul Enescu. Dacă e să aleg eu singur o lucrare, în ultima vreme mă fascinează foarte mult lumea muzicală, lumea componistică a lui Robert Schumann, așa că voi alege cele Cinci piese în stil popular.
Dar să nu uităm că după acest recital veți avea o sesiune de înregistrări speciale, în care, pe un album, primul tău album, va fi inclusă...
Sonata de Debussy, deoarece, atunci când aleg o lucrare preferată depinde foarte mult de momentul în viață. Când am ales programul îmi plăcea foarte mult Sonata de Debussy, acum am ajuns la Schumann, probabil data viitoare va fi un Mendelssohn sau cine știe.
Spuneai undeva că acest recital nu este unul oarecare pentru tine, ci un moment de a celebra bursa Moștenitorii României Muzicale. Ai spus câteva cuvinte ceva mai devreme, ce înseamnă această bursă, iată că dincolo de suma de bani vei face și primul tău album. Concret, ce a mai însemnat această bursă pentru tine?
În primul rând, concertele, concertele care sunt greu de obținut, este foarte greu să obținem invitații ca tineri artiști cu un nume puțin cunoscut și această bursă, pe lângă suma de bani, care pe mine m-a ajutat enorm, concertele, începând chiar de la celelalte ediții de bursă, mi-aduc aminte de concertul cu maestrul Mandeal, cu concertul de Schumann și Orchestra de Cameră Radio. A fost un moment extraordinar și ca experiență, experiență de a cânta împreună cu orchestra este imbatabil. Când te afli pentru prima dată sau pentru a doua sau a treia oară, când te duci la un concurs și ajungi în finală să cânți împreună cu o orchestră de afară sau din cadrul concursului.
Tu ai mai cântat pe scena Sălii Radio, ca solist. Cum ați repetat pe scena Sălii Radio, până acum?
Am avut ocazia de două ori să concertez pe scena Sălii Radio, împreună cu maestrul Mandeal și cu maestrul Bebeșelea, ultimul concert în care am cântat concertul de Dvorak. Sala este o sală mare, necesită o pregătire specială, în special fizic, pentru că poziția de solist, violoncelist, necesită o energie fizică mare, chiar destul de mare și asta necesită și o pregătire în timpul studiului, o extindere a limitei de sunet, o aducere mai aproape spre capătul a ce poate instrumentul să dezvolte.
Important este că tu te afli pe scenă alături de un artist experimentat, este vorba despre pianista Daria Tudor, care de altfel a mai concertat în cadrul proiectului Moștenitorii României Muzicale și cu care tu colaborezi, nu-i așa, la Academia Barenboim-Said din Berlin. Înseamnă mult acest lucru pentru tine, că Daria se află alături de tine pe scenă?
Absolut. Noi ne cunoaștem deja de vreo cinci-șase ani și la Academie ea este acompaniatoarea oficială la clasa profesorului Frans Helmerson, la clasa unde particip și eu și mă ajută foarte mult să mă calmez. În situații dificile este o pianistă extraordinară și nu o zic doar eu, i-am mai mai cântat și lui Gautier Capucon împreună cu ea, lui Frans, normal, în timpul orelor și prima remarcă a lor era: Ai o pianistă foarte bună.
Ceea ce se va cunoaște și în această seară, în recitalul la care îi așteptăm pe ascultătorii noștri Radio România Muzical. Presupune că se află printre cei care ne ascultă melomani care încă nu s-au hotărât să vină la recital. Ce vrei să le spui acestora?
Să redescoperim ce înseamnă o bijuterie în spațiul muzicii și o bijuterie însemnând o lucrare în care compozitorul, cel care a scris-o și-a dăruit sufletul și viața pentru acel moment, cât a durat, de la două săptămâni pentru o sonată la 20 de ani pentru o simfonie, prima simfonia lui Brahms, de exemplu și vreau să ne gândim la cât de specială este, nu doar pentru el ca și compozitor sau pentru noi ca muziceni, dar pentru public, ce s-a oferit pe masă și cât de puțin apreciem în ziua de azi aceste lucrări.
Așadar, în această seară de la ora 19.00, la Sala Radio, un recital din cadrul proiectului Moștenitorii României Muzicale, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, Jan Secaci și Daria Tudor pe scenă cu lucrări foarte interesante. Jan, spuneai că după acest recital urmează o sesiune de înregistrări. Ai stabilit deja un repertoriu pentru acea sesiune de înregistrări speciale? Primul tău album.
Primul meu album se va centraliza pe repertoriul violoncelistic solo. Voi înregistra Suita a IV-a în Mi bemol major de Johann Sebastian Bach și o sonată foarte dragă, provenind din Oradea, 10 km de la graniță, Sonata op. 8 pentru violoncel solo de Zoltan Kodaly, care conține și o scordatură, extinde abilitățile violoncelului. Pe lângă aceasta vom avea și sonata de Debussy, care își va avea locul din acest recital.
Practic, o înregistrare live alături de înregistrări de studio pe primul tău album, care va apărea în curând, nu știm, deocamdată faci înregistrările și vom vedea când va apărea acest album. Jan Sekaci, mult noroc și aplauze furtunoase la finalul recitalului din această seară.
Mulțumim foarte mult!