Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu violoncelistul Jan Sekaci (II)

Marți, 10 iunie 2025, Sala Radio din București va găzdui un nou eveniment din cadrul seriei "Moștenitorii României muzicale". Pe scenă se vor afla violoncelistul Jan Sekaci, câștigătorul bursei "Moștenitorii României muzicale" - ediția din 2024 și pianista Daria Tudor, interpretă apreciată atât în țară, cât și pe plan internaționale. Despre recitalul de la Sala Radio, ne oferă mai multe amănunte Jan Sekaci, într-o ultimă parte a unui dialog purtat cu Ioana Țintea.
Revenind la recitalul din data de 10 iunie, de la Sala Radio, veți evolua alături de pianista Daria Tudor, una dintre cele mai apreciate tinere muziciene în domeniul acompaniamentului. Cum priviți această colaborare?
Mă bucur foarte mult că am oportunitatea de a colabora cu Daria împreună la Academia Barbenboim-Said, unde este acompaniatoare oficială de aproximativ 2 ani, și pot să zic că acest recital este un moment de celebrare a acestei burse, a șansei oferite tinerilor artiști români de a ieși în fața publicului bucureștean și nu doar, și înregistrările transmise radio în întreaga țară ajung la un public foarte larg. Simt că este un moment foarte special pentru amândoi de a ajunge în fața oamenilor și de a ne deschide sufletele.
Povestiți-ne despre programul serii. Cum l-ați gândit?
O să încep cu ordinea programului. Sonata de Debussy este foarte scurtă, în total durează undeva la 11 minute, dar pot să vă asigur că vom avea o călătorie absolut teatrală, vom avea o întreagă poveste demnă de o simfonie. În afara stilului extraordinar al lui Debussy, aș putea zice despre această sonată că seamănă cu o casă în miniatură, plină de detalii, de tablouri, plină de mobilier de fel și fel.
În continuare, va fi Schumann, vor urma cele cinci piese în stil popular, scrise foarte aproape de Concertul în la minor de același compozitor. Aceste cinci piese au un caracter foarte îndrăzneț, umoristic, interiorizat, seamănă mult cu sonata de Debussy. Sunt cinci piese foarte contrastante, iarăși, prezentate într-o durată relativ scurtă, undeva la 15 minute.
Apoi va fi Sonata de Brahms în Fa major, care îmi aduce cu drag aminte de Concursul Brahms din Portschach, din 2021.
Povestea mea cu această sonată a început în urmă cu 8 ani, când încercam să descifrez tumultuoasa textură a acestei sonate și, pe parcurs, învățând că, de fapt, o lucrare încărcată, complicată, are în esență o simplitate.
De exemplu, în începutul acestei sonate veți auzi o textură foarte tumultuoasă din partea pianului, iar linia melodică a violoncelului este o simplă formă a lanțurilor muntoase alpine, care reprezintă libertatea lor sublim privită din perspectiva noastră. Ne cuceresc prin măreția lor.
În încheierea programului, veți auzi o lucrare destul de cunoscută și des prezentată în fața publicului românesc, în cele mai multe cazuri, din perspectiva violoniștilor. Este vorba de Melodii lăutărești de Pablo de Sarasate, o lucrare de care mă bucur de mulți ani. Țin minte, prima mea încercare a acestei lucrări a fost în cadrul Olimpiadei Naționale de la Craiova, din 2018, dacă mi-aduc bine aminte. Cred că nu e nevoie să descriu lucrarea în detaliu, pentru că publicul o va recunoaște instant. Prezintă cultura maghiară, care-mi este foarte dragă, fapt pentru care am decis să și înregistrez Sonata pentru violoncel solo de Zoltan Kodaly.
Și cred că acest program este unul inedit, un program foarte contrastant, un program care prezintă o Europă întreagă, pornind din Spania, continuând cu cultura franceză, germană și ajungând foarte aproape de granițele țării noastre, în Ungaria.
În final, cu ce gânduri așteptați reîntâlnirea cu publicul de la Sala Radio?
Voi reveni în fața publicului de la Sala Radio în primul rând cu dor, un dor de casă, un dor de aplauzele și energia care mă reîncarcă de fiecare dată când mă întorc acasă și pot să zic că număr zilele până la recital.