ACUM:
20.00
Jazzy hour cu Berti Barbera
Berti Barbera vă aduce albumul săptămânii.
Urmează: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.
Apoi: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violistul Traian Boală, membru al Cvartetului Arcadia

Publicat: luni, 5 Octombrie 2020 , ora 14.07

Joi, 8 octombrie 2020, urma să aibă loc la Sala Radio din București un recital cameral-eveniment inclus în seria Moștenitorii României Muzicale, organizatori fiind Radio România Muzical și Rotary Club Pipera. De această dată, sub semnul Anului Beethoven, pe scenă ar fi urcat membrii cvartetului Arcadia, formație camerală a Centrului Național de Artă "Tinerimea Română. Din program făcea parte și o lucrare în primă audiție absolută, "Für Ullisse", creată special pentru acest eveniment de compozitorul Dan Dediu, la comanda lansată de organizatori. Concertul a fost anulat în urma măsurilor luate de Comitetul pentru Situații de Urgență la nivelul municipiului București. Lucrarea va putea fi ascultată în primă audiție vineri, 9 octombrie, la Cluj, când cvartetul Arcadia are programat un nou recital.

Cum ați primit invitația adresată de Radio România Muzical de a concerta în cadrul seriei "Moștenitorii României muzicale", organizat de postul nostru în parteneriat cu Rotary Club Pipera?

Am fost, bineînțeles, foarte fericiți de această invitație, cu atât mai mult cu cât programul ales pentru acest concert se potrivește extraordinar în contextul anului 2020, an aniversar Beethoven, și faptul că sala de concerte a Radioului este o sală în care orice instrumentist își dorește să cânte. Parteneriatul nostru cu Radio România a fost întotdeauna unul benefic, care a fost fructificat foarte bine de către ambele părți. Pentru noi a fost o veste foarte bună.


Cum decurge pregătirea recitalului?

Foarte bine. Am început-o din timp. Acum, în condițiile în care ne aflăm, timpul nu mai reprezintă problema care o reprezenta în trecut. Suntem foarte mulțumiți de cum sună întregul program.


Aveți șansa de a cânta cu public în sală, ceea ce nu părea posibil la data programării acestui recital. Cu ce gânduri sunteți acum, înainte de eveniment?

Faptul că această perioadă a fost una dificilă pentru întreaga societate umană, nu numai în România și nu numai printre muzicieni, ne face să ne simțim cu atât mai nerăbdători și mai încântați de acest proiect, pentru că în ultima vreme concertele au fost destul de puține și chiar în sală nu am mai cântat de foarte mult timp. Au mai fost concerte în aer liber într-adevăr în ultima perioadă, dar într-o sală de concert ne este dor să cântăm și suntem foarte entuziasmați pentru acest concert.


Povestiți-ne despre Für Ulisse - cvartetul compus special pentru aceastî ocazie de Dan Dediu. Cum este din perspectiva interpreților? La ce să se aștepte publicul?

Este o poveste foarte interesantă, foarte complexă, întregul cvartet - o plimbare prin diferite limbaje muzicale, în principiu plecând de la limbajul lui Beethoven, dar trecând și prin alți compozitori, cum ar fi Ravel, în mișcarea a III-a. Este un cvartet, din perspectiva noastră, foarte inspirat, dar nu a fost o surpriză lucrul acesta. Întotdeauna când am cântat muzica lui Dan Dediu a fost o plăcere pentru noi să o facem și întotdeauna a avut un mare succes la public. Este un cvartet pe care ne mândrim să-l cântăm în primă audiție, ne mândrim că suntem menționați în textul introductiv al acestui cvartet. Suntem foarte fericiți că avem ocazia să-l prezentăm publicului pentru prima dată în acest concert.


Pentru această lucrare, ați colaborat cu Dan Dediu înainte de finalizarea compoziției sau pe parcursul repetițiilor?

Înainte - nu, pe parcursul repetițiilor - da. Am avut o serie de convorbiri telefonice cu dumnealui, să stabilim anumite detalii, s-au mai modificat anumite mici indicații ca să ajungem la un numitor comun. Din experiența interpretării, anumite notații pot fi la un moment dat modificate sau îmbunătățite. Suntem nerăbdători să-l și întâlnim. Am fixat o întâlnire la repetiția generală din data de 8 octombrie, dimineața; maestrul Dediu va veni să ne asculte; de data aceasta să facem live colaborarea, nu doar prin intermediul telefonului.


Resimtiți diferit responsabilitatea unei prime interpretări față de redarea în manieră proprie a unei lucrări consacrate?

Nu. Intenția noastră este întotdeauna aceea de a reda o partitură, o piesă muzicală cât mai aproape de intenția compozitorului, cât mai aproape de perfecțiunea interpretării din punct de vedere tehnic, emoțional, expresiv. Efortul nostru întotdeauna va fi același, indiferent dacă este vorba de o primă audiție sau o lucrare consacrată. Dar, într-adevăr, având în vedere că va fi prima oară când această lucrare va fi ascultată de cineva, nu poți să nu simți o anumită responsabilitate în plus. Dar e doar o chestie subiectivă. Intenția sau efortul nostru întotdeauna vor fi aceleași.


Spuneați că în acest an dificil în care ne aflăm acum, ați reușit să cântați mai mult în aer liber - știm că au fost participările din cadrul Festivalului "Enescu și muzica lumii". Dar, detaliați-ne cum a trecut acest an peste membrii cvartetului Arcadia? Ce proiecte ați reușit să derulați?

În prim fază, când a început pandemia și a fost izolarea aceea de două luni, am reușit să facem niște proiecte de înregistrări, fiecare la el acasă și apoi montaje făcute de mine pe calculator, ca să putem să prezentăm, totuși, măcar online niște mici piese. Apoi, am avut o prezență la Festivalul "Vară magică", la București, pe Esplanada Ateneului. A fost prima noastră ieșire pe scenă, din martie, de când începuse izolarea. Am mai avut un concert la Sinaia.


Înțeleg din ce spuneți că pasiunea dumneavoastră pentru informatică ajută acum!

Da, exact. Am putut să scot din buzunar niște abilități mai vechi pe care să le folosesc în scopuri muzicale.


Ce planuri aveți deja conturate pentru activitatea concertistică? Ce urmează?

Acum urmează o perioadă mai bogată. Avem două concerte în București; pe data de 7 octombrie vom cânta la "Tinerimea română" Pastorala de Beethoven în orchestrație pentru sextet de coarde, cu doi invitați - Ștefan Cazacu la violoncel și Mihai Oșvat la violă. Pe data de 8 octombrie este concertul despre care vorbim acum, la Radio. Pe data de 9 octombrie avem un concert în Cluj, în care vom interpreta din nou cvartetul de Dan Dediu alături de sextetul Pastorala de Beethoven. Pe data de 11 octombrie avem un concert la Satu Mare cu Dan Dediu și Beethoven op. 131, apoi, mai urmează în noiembrie două concerte - unul în Sibiu, cu același program și participarea într-un proiect care, inițial voia să prezinte toate cvartetele de Beethoven într-o serie de concerte. Suntem patru cvartete implicate, din țară, dar în situația actuală a devenit imposibil, pentru că o parte dintre membrii celorlalte trei cvartete locuiesc în străinătate și dacă vin în țară trebuie să stea două săptămâni în carantină, nu pot repeta, e mai complicat. Și-atunci, am stabilit o serie de patru concerte - fiecare formație va cânta două cvartete de Beethoven într-o seară, urmând ca la anul să continuăm, să terminăm proiectul și să interpretăm restul cvartetelor de Beethoven.


În ceea ce privește înregistrările, ce aveți în lucru sau urmează să demarați? Știu că era în plan integrala celor 17 cvartete de Weinberg.

Acest plan este pe rol. Am înregistrat deja primele trei și cd-ul cu aceste trei cvartete va fi lansat în ianuarie, din câte știu, iar în martie 2021 urmează înregistrarea celui de-al doilea cd cu încă trei cvartete de Weinberg și probabil că vom încerca să accelerăm un pic ritmul. Anul acesta nu s-a putut, dar încercăm să-l terminăm mai repede de șase ani.


Și mai aveți și alte proiecte asemenea sau vă dedicați exclusiv acestor cvartete?

Pentru înregistrări, acesta este proiectul nostru, deocamdată. Avem semnată o exclusivitate cu casa de discuri Chandos și pentru ei vom înregistra cel puțin o bună perioadă de-acum încolo, acesta fiind proiectul actual. După ce vom termina cvartetele de Weinberg, probabil că vor urma alte proiecte.

Credit foto: Raluca Ciornea

Interviu realizat de Florica Jalbă