Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu violistul Razvan Popovici
Domnule Răzvan Popovici, susțineți, împreună cu pianista Diana Ketler concertul L'heure bleue o experiență sinergetică, pe care o propuneți în premieră publicului de la muzeul MINA. V-aș ruga să ne spuneți care este semnificația titlului L'heure bleue și cum a fost imaginată ideea proiectului.
L'heure bleue este celebra Oră albastră, probabil cel mai magic moment al zilei, când căldura zilei se stinge, ziua doarme, iar noaptea se trezește, când acele splendide nuanțe de albastru, sute aș zice, apar și când creativitatea și sensibilitatea omului devine mai acută. Acesta a fost motivul pentru care ne-am dorit să onorăm această temă cu un program foarte frumos. Știți că am concertat în SoNoRo Conac pe parcursul anului cu o parte din acest repertoriu, dar, având posibilitatea de a colabora cu această echipă internațională de specialiști în neuroștiinț și cu artistul vizual Ion Cotănescu, am zis să ducem magia acestei ore albastre mai departe, poate chiar la apogeu prin această experiență imersivă, la care adăugăm, desigur, și partea olfactivă.
Cum veți ilustra muzical conceptul propus?
Muzical, zic eu, într-un mod subtil și elegant, cu piese de Rebecca Clark, Maurice Ravel, George Enescu, Frank Bridge, Louis Vierne. Aceștia ar fi doar doar câțiva dintre compozitorii pe care îi vom prezenta în concert.
După cum ați spus, la pregătirea proiectului a luat parte și o echipă internațională de cercetători în domeniul neuroștiințelor. Care este efectul pe care doriți să îl creeze acest concert?
Dorim să creăm o experiență de concert cum publicul nu a mai avut niciodată. Știm cu toții că muzica pe care o interpretăm nu are nevoie de altceva, pentru că este perfectă și explicită de la sine, dar, credem că adăugând componenta vizuală și apoi pe cea olfactivă, dorința noastră de a crea o operă totală - un fel de Gesamtkunstwerk cum o numea Wagner -, în care să ducem publicul mai departe, din punct de vedere emoțional, decât este obișnuit în sala de concert. Cred că vom reuși acest lucru datorită posibilităților tehnologice pe care le avem aici la MINA și posibilităților de a include magia orei albastre, de a o duce mai departe și de a o exarcerba prin tablourile alese, semnate de Van Gogh, Hokusai, Monet ș.a.m.d. Sunt extrem de încântat că am făcut acest proiect pentru că, trebuie să vă spun, a fost nevoie un pic de curaj. Este un experiment, desigur, și vom vedea cum va reacționa publicul.
Ne apropiem și de începutul Festivalului SoNoRo, ediție intitulată Ex libris. Ne puteți face o scurtă descriere a ediției cu numărul XIX?
Ediția cu numărul XIX, cum bine ați spus este intitulată Ex libris. Energia și imaginația ne-am luat-o din lumea extraordinară a cărților și, după cum veți vedea, fiecare concert are ca sursă de inspirație o carte. Astfel, vom umple de muzică foarte multe locuri din Cluj și București. Vor fi 17 zile de concerte în cele două orașe.
Nu vor lipsi cărți precum Jocul cu mărgele de sticlă de Hermann Hesse, Un veac de singurătate a lui Gabriel García Márquez, Comoara din insulă de Robert Louis Stevenson, cărțile lui Milan Kundera, James Joyce etc. Sunt multe surprize muzicale și sunt foarte bucuros că reușim să unim lumea cărților cu lumea muzicii pentru că sunt foarte apropiate și cumva aparțin una de cealalta. Pasiunea Dianei Ketler, directorul artistic al festivalului și a mea personală au fost dintotdeauna cărțile, deci cred că ne-am jucat extrem de elegant cu piesele respective și avem câteva concerte care au potențial de a fi de neuitat.