Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu violistul Cristian Andriș, directorul artistic al Romanian Symphony Orchestra
Vineri, 7 noiembrie 2025, sala "Héritage" din Cluj-Napoca găzduiește concertul inaugural al turneului internațional "Way to Kölner Philharmonie" susținut de nou înființata Romanian Symphony Orchestra. Despre acest eveniment, violistul Cristian Andriș, directorul artistic al ansamblului, a stat de vorbă cu Ioana Țintea.
Cristian Andriș, pentru început v-aș ruga să ne vorbiți despre proiectul Romanian Symphony Orchestra descris în comunicatul de presă drept echipa națională a muzicienilor români. Cum a luat în naștere ideea de a crea acest ansamblu și care este componența orchestrei?
Romanian Symphony Orchestra este varianta lărgită a Romanian Chamber Orchestra. Această idee de a crea un nou nume am avut-o în luna august 2024, datorită faptului că am concertat la Concertgebouw anul trecut cu o variantă simfonică, cu 50 de muzicieni pe scenă, sub denumirea de Romanian Chamber Orchestra, ceea ce nu se preta foarte bine. Și am simțit această necesitate de a crea un nou ansamblu care se bazează pe vechiul ansamblu, pe vechea tradiție, pe vechile principii pe care le-am implementat încă din anul 2019. Vom folosi această denumire pentru toate proiectele mari ale Romanian Chamber Orchestra.
Deci, Romanian Symphony Orchestra este Romanian Chamber Orchestra în varianta simfonică, având în componență între 50 și 80 de muzicieni. Muzicienii sunt pe trei categorii. Cea mai mare parte o reprezintă românii care activează în diaspora.
Scopul proiectelor noastre este să conectăm muzicienii care se află în diaspora cu România și cele 16 milioane de români aflați în țară.
Adică, primul nivel, în special, este constituit de muzicienii români din diasporă. Cel de-al doilea nivel - unii dintre cei mai reprezentativi muzicieni români care activează la cele mai importante orchestre din România.
Și, de fiecare dată, la fiecare proiect, avem bursierii proiectelor noastre de care suntem mândri. De exemplu, la acest proiect au aplicat peste 25 de tineri violoniști pentru cele șase locuri disponibile în ansamblu nostru, din care 12 au fost din diaspora.
Turneul internațional Way to Kölner Philharmonie, având ca temă destinul, pornește vineri de la Cluj-Napoca și va continua în alte orașe din Germania, marcând totodată 145 de ani de relații diplomatice dintre România și Germania. În opinia dumneavoastră, ce înseamnă diplomație culturală și cum contribuie acest proiect la consolidarea ei?
Diplomația culturală are un loc foarte important deoarece aduce o conștientizare a faptului că muzicienii dintr-o anumită țară au ajuns, de exemplu, în Germania și activează foarte mulți dintre ei și pe poziții de șef de partidă sau de concertmaeștri în orchestrele lor. Însă, din momentul în care aceștia reprezintă, nu știu, filarmonica din Nuremberg sau filarmonica radio Heiselslautern, ei sunt percepuți ca muzicieni ai acestui ansamblu, cu toate că există 25 sau 26 de naționalități în fiecare orchestră din occident.
Dar în momentul în care muzicianul acela este readus către țara lui de origine, putem spune că acea legătură cu locul în care el a luat naștere și el s-a format ca muzician este restabilită și în acel moment el activează, cum s-ar spune, sub steag românesc, reprezentând un ansamblu românesc care își propune să arate valorile culturale ale României dispersate peste tot în lume.
Ce ne puteți spune despre programul pe care Romanian Symphony Orchestra îl va prezenta publicului clujean în deschiderea turneului și cine sunt artiștii invitați?
În primul rând, cum ați spus și dumneavoastră, tematica acestui turneu este destinul. De ce destinul? Evident, Simfonia V-a de Beethoven este lucrarea centrală. Acea temă e cunoscută de întreg mapamondul, dar, ținând cont că este vorba de un nou ansamblu care se naște, este destinul care se va decide de la concert la concert.
Noi, la fiecare turneu, ne diferențiem față de alte orchestre, deoarece nu mergem cu un program identic și la fiecare turneu al nostru avem pentru fiecare sală de concerte soliști distincți.
Astfel, avem Dublul concert de Brahms, care va fi interpretat și la Cluj și la Koln. Violonista Ioana Cristina Goicea, alături de care am cântat și în Festivalul Enescu în acest an, va lua știma de vioară și Benedict Klockner, un vechi prieten al nostru, va fi violoncelistul solist în acest dublu concert.
De asemenea, alături de Benedict Klockner, la Koblenz, vom interpreta Strauss - Don Quixote. Este lucrarea cea mai amplă pe care o avem în acest turneu și este o provocare pentru noi să interpretăm această lucrare. Va fi de departe cel mai amplu aparat orchestral pe care l-am avut vreodată. Și vom cânta și Concertul pentru clarinet și orchestră de Mozart, iar solist va fi Sergio Pires, prim-clarinetist la London Symphony Orchestra.
De asemenea, în program, am dorit să introducem și o lucrare care să aibă influențe populare românești și am luat Dansurile populare românești de Bela Bartok.
De această dată, avem un singur dirijor pentru întreg turneul și va fi exclusiv maestrul Gabriel Bebeșelea.