Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Szép Gyula, directorul Operei Maghiare din Cluj-Napoca

Publicat: luni, 10 Iunie 2024 , ora 17.45

Opera Maghiară din Cluj-Napoca este instituția invitată să prezinte joi, 13 iunie, spectacolul "La rondine" în cadrul Bucharest Opera Festival -All Puccini Edition. Mai multe detalii aflăm de la Szép Gyula - director general al Operei Maghiare, într-un interviu oferit colegei noastre, Ioana Țintea.

Domnule Szep Gyula, artiștii instituției pe care o conduceți revin în cadrul Bucharest Opera Festival într-o ediție dedicată memoriei lui Giacomo Puccini. Cu ce gânduri vă întoarceți în festival și cum descrieți experiențele din anii trecuți?

Ne bucurăm foarte mult că a luat naștere acest festival. Lipsea din spectrul cultural al țării și al zonei Europei de est și centrale. Deci, este un festival foarte binevenit. Noi am încercat să contribuim esențial la culoarea interesantă a acestui festival mergând cu lucrări foarte valoroase dar mai puțin jucate, din păcate: la prima ediție, operele lui Ravel, iar anul trecut, opera și baletul lui Bela Bartok. Și anul acesta, în cadrul repertoriului Puccini, mergem cu un titlu interesant și, din nou, puțin jucat, "La rondine". Pentru noi a fost o alegere bună deoarece în nașterea acestei lucrări a fost puțin amestecat și compozitorul maghiar Lehar Ferencz, care a fost foarte bun prieten cu Puccini. A vrut să-l convingă pe Puccini să scrie și operetă. Această operă a fost comandată de Teatrul de Operetă din Viena, în 1913, însă nu a devenit operetă, chiar dacă în structura distribuției avem primadona și tenorul, subreta și dansatorul... așa pornește distribuția, parcă ar vrea să fie operetă, dar nu e nici operetă, nici operă... ceva între aceste două genuri. Și nici nu a fost, de fapt, prezentat la Viena pentru prima dată, ci la Monte Carlo.


Așadar, pe scena lirică din România, un titlu puccinian rar cântat. Ne puteți oferi mai multe detalii despre producție?

Nu a fost prezentat niciodată în România; noi așa știm. Am auzit de la colegii de la Brașov că vor să o monteze și ei în viitorul apropiat. Noi am montat această lucrare cu forțe proprii fiindcă am primit o susținere din partea Operei din Budapesta pentru a pune în scenă acest titlu. Am invitat ca și regizor pe fostul director artistic al Operei din Budapesta, domnul Anger Ferenc. Dânsul acum trăiește în Berlin, dar a revenit ca să pregătim această deplasare la festivalul din București unde, ca și până acum, mergem foarte pregătiți. Soliștii sunt ai noștri; Pataki Adorjan, care este un tenor binecunoscut și în Europa, Covacinschi Yolanda va fi La Rondine... e o distribuție foarte mare: Balla Sandor, Szilagyi Janos... Eu spun cu toată speranța că va fi o revelație pentru publicul bucureștean, fiind o operă interesantă care nici nu e dramă, dar nici nu e operă comică, cum am spus, nu e nici operetă, dar nici operă. Dar, totuși, muzica lui Puccini este muzica lui Puccini.


Ne puteți împărtăși amănunte și despre cea mai recentă premieră pe care instituția a prezentat-o clujenilor, și anume opera rock "Jesus Christ Superstar"? Care sunt ecourile din partea publicului meloman?

Instituția noastră a făcut câteva experiențe de muzică rock; în primul rând, cu lucrări maghiare scrise în special pentru opera maghiară. Așa am prezentat musicalul "Elisabeta Báthory", despre care se știe în literatură și istorie că era o doamnă interesantă. După aceea, "Sandor Matyas", pe baza romanului lui Jules Verne. Și, după 10 ani de experiență, colectivul nostru a crescut acolo ca cea mai cunoscută din genul de musical și operă rock... să punem în scenă "Jesus Christ Superstar" fiindcă ecoul, spectacolul este de o foarte mare putere și densitate. Cel puțin, din cum simțim noi, este o reușită!

Interviu realizat de Ioana Țintea