Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu soprana Florina Ilie

Publicat: luni, 15 Decembrie 2025 , ora 16.09

În 16 decembrie, la Opera de Stat din Viena va avea loc premiera unei noi producții a operei Fidelio de Ludwig van Beethoven. Un spectacol transmis în direct de Radio România Muzical. Solistă a instituției vieneze din stagiunea 2023-2024, soprana Florina Ilie ar fi interpretat rolul Marzelline, dacă nu ar fi intervenit o problemă de sănătate, chiar în perioada repetițiilor generale. Dar vă ofer interviul pe care l-am realizat deja cu ea și sperăm să o auzim cântând cât de curând.


Marzelline este un rol pe care l-ai cântat deja în montarea anterioară de la Viena. Cum l-ai descrie din punct de vedere al partiturii, dar și al caracterului personajului?

Da, exact. Este a doua oară când mi se încredințează acest rol și vine ca o foarte mare bucurie și o mare onoare. Și o confirmare a faptului că am putut să însușesc o mare parte a repertoriului german. După cum se știe, muzica lui Beethoven cere o vocalitate un pic mai robustă și este destul de instrumentală și a fost necesar să-mi adaptez și eu vocalitatea ca să fiu cât mai aproape de dicția germană și de adevărul muzical pe care trebuie să-l transmit. Trebuie să pot face rapid trecerea dintre părțile cântate și cele vorbite.


Iar ca personaj, cum o simți tu pe Marzelline?

Marzelline este o fată care iubește sincer și pur. Ea nu a ieșit foarte mult din lumea pe care i-a prezentat-o tatăl ei. Nu a ieșit din lumea închisorii. Practic, ea iubește și se îndrăgostește de ceea ce poate și ce vede pentru prima dată.


Cum a decurs pregătirea muzicală cu dirijorul Franz Welser-Möst? Ai descoperit alte sensuri? Știu că în producția anterioară a fost Axel Kober la conducere.

S-a lucrat îndeaproape, cu foarte mult calm și tact. Franz Welser-Möst este unul dintre cei mai iubiți dirijori austrieci. Și a venit cu o idee foarte interesantă. El a subliniat faptul că Fidelio este mai mult o filosofie și o atitudine umanistă mai mult decât o operă. Și am mers pe acest principiu și am lăsat textul să decidă în favoarea muzicii.


Regia este semnată de Nikolaus Habjan, absolvent de regie de teatru muzicală, dar cu o activitate preponderentă în domeniul teatrului de păpuși. Pasiunea sa pentru marionete este evidentă și în această montare, căci în distribuție am remarcat că sunt și trei actori păpușari. Cum noi nu vom vedea acest spectacol, te rog să ne povestești despre cum va arăta producția, cum e regia, ce rol au păpușile?

Nikolaus Habjan este debutant la Opera de Stat din Viena, dar este destul de cunoscut în Austria pentru regiile lui cu păpuși. El la bază este actor și maestru păpușar, de altfel și fluierător profesionist de muzică clasică. Regia pe care o propune el pentru opera Fidelio este una clasică, dar cu două elemente surpriză. Într-adevăr, cum ai menționat, acestea sunt două păpuși în mărime naturală, care reprezintă lumea exterioară a personajelor Leonore și Florestan. Ce le revine soliștilor este rolul de a contura cât mai veridic posibil lumea interioară a personajelor cu ajutorul vocilor și a muzicii lui Beethoven. Păpușile sunt prezente și aduc un plus foarte interesant acestei producții clasice, de altfel.


Dacă ai face o comparație cu montarea anterioară, ție care îți place mai mult?

Pentru că am lucrat mai mult, nu pot să nu fiu subiectivă, mă regăsesc mult mai mult în această nouă montare, dar nici cea lui Otto Schenk nu m-a lăsat indiferentă. Mă bucur că am făcut parte și fac parte din ambele.


De la Uniunea Europeană de Radio ni s-a semnalat că este folosită o partitură recent editată, ce conține dialoguri vorbite semnate de Paulus Hochgatterer. Poți să ne detaliez despre ce e vorba?

Dialogurile au fost rescrise pentru a le readuce cumva în zilele noastre, dar mențin într-adevăr firul narativ, nu îl schimbă foarte mult. Ce a dorit Nikolaus Habjan a fost să se facă o trecere cât mai ușoară între partea vorbită și partea muzicală, să nu fie pauze nefirești. Și asta cred că o să se simtă când o să ascultați și nu o să fie timpi morți.


Iar celebra uvertură Leonora numărul 3, care este uneori inclusă în desfășurarea muzicală a operei, de această dată, face parte din discursul muzical, o vom asculta?

Da, aceasta nu va lipsi și va fi tot la fel cu cortina lăsată pentru a putea lăsa spectatorii să poată să...


Să se bucure de muzică, așadar o montare cu adevărat clasică din anumite puncte de vedere, în care interludiile muzicale, că aici nu-i putem spune chiar uvertură, sunt lăsate fără mișcare scenică, astfel încât muzica să iasă în evidență.

Exact, și mi se pare foarte important. Trebuie menționat și faptul că această premieră este probabil cea mai așteptată premieră vieneză din ultimii ani. Ultima dată s-a pus în scenă acum 55 de ani.


Producția în care ai evoluat tu anterior era o producție veterană, de peste 50 de ani?

Da, era o producție de peste 55 de ani cu mai mult de 800 de spectacole la activ.


Chiar că este o sărbătoare pentru publicul vienez.

Da, și practic Fidelio a inaugurat de fiecare dată opera vieneză. În 1869, scena vieneză s-a deschis cu Fidelio (n.r. - al doilea titlu pus în scenă în acel prim an), apoi după ce Opera de Stat din Viena a fost bombardată, în 1955 a revenit tot cu Fidelio. Și iată acum, la 70 de ani de când s-a redeschis, Fidelio este din nou în prim-plan.


După Fidelio, pentru tine va urma participarea într-o nouă premieră a Operei din Viena, Clemența lui Titus de Mozart. Sper să transmitem în direct și acea premieră care va avea loc în martie. Apoi vei cânta tot Mozart, Pamina din Flautul fermecat. Sunt curioasă dacă ai planuri pentru noi debuturi. Ce roluri noi ți-ai mai dori sau poate chiar ți s-au și propus deja să le pregătești în viitorul apropiat?

Într-adevăr, Servilia și Pamina sunt următoarele mele roluri. Cât despre stagiunea viitoare, nu vă pot da detalii. Mi-ar plăcea foarte mult să pot să fac repertoriu italian și francez mai mult decât german, dar fiind parte a unui ansamblu, rolurile se împart.

Interviu realizat de Florica Jalbă