Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu soprana Aida Pascu

Publicat: joi, 5 Decembrie 2024 , ora 12.29

Soprana Aida Pascu, laureată a Bursei Moștenitorii României muzicale și câștigătoare la secțiunea "Tânărul artist al anului" la International Classical Music Awards ediția 2024, va interpreta rolul Mimi din opera pucciniană Boema pe scena Operei Germane din Berlin, în spectacolele din 6 și 11 decembrie. Despre debutul său pe scena berlineză, Aida Pascu a stat de vorbă cu colega noastră, Ioana Țintea.

Aida Pascu, într-un interviu anterior, ați menționat că rolul „Mimi” este o mănușă pentru vocea dumneavoastră. Ce noi valențe ale personajului ați descoperit pe parcursul pregătirii acestuia pentru debutul din 6 decembrie de pe scena operei germane din Berlin?

Să pășesc pe scena Operei Germane din Berlin este atât o bucurie, cât și o provocare, întrucât, deși regia acestui spectacol este una clasică, este plină de detalii atent construite, ce portretizează o Mimì ușor diferită. Aici, pe lângă faptul că iubește viața, lucru pe care îl vedem în primele două acte, ea este cea care îl consolează pe Rodolfo în ultimele două, devenind astfel o eroină pucciniană puternică, și nu o femme fragile, așa cum suntem obișnuiți poate să o vedem.


Ați mai portretizat-o pe Mimì în trecut. Cum a fost procesul de pregătire acum, comparativ cu experiențele anterioare?

Lucrul cu dirijori diferiți aduce întotdeauna noi perspective asupra partiturii și a interpretării. Fiecare dirijor și regizor va dori alte versiuni ale aceluiași personaj, ale muzicii, iar noi trebuie să le asimilăm pe fiecare în parte și să le facem ale noastre pe scenă, în funcție de cerințe. De data aceasta, revenind la partitură, văd mai multe variante de a aborda anumite fraze muzicale, iar din punct de vedere vocal mă simt și mai sigură.


Cum percepeți provocarea de a aduce mereu ceva nou unui rol pe care l-ați mai interpretat?

Cred că pe lângă percepția personală - care așa cum am spus, se poate schimba de-a lungul timpului, fie din felul cum vedem noi un rol, fie prin prisma sugestiilor care vin din exterior - noul vine din interior. Vine din faptul că în fiecare zi suntem altfel, spectacolele nu vor fi niciodată identice între ele, chiar dacă am încerca. De asemenea, spontaneitatea, atât de necesară pe scenă după părerea mea, va asigura întotdeauna prospețime interpretării.


Ce aspecte considerați esențiale în construirea acestui personaj?

Mimì m-a fascinat prin simplitatea ei, pe care am vrut să o înțeleg mai bine. Ce pot să vă spun este că prioritate are și va avea întotdeauna partitura, cum vede compozitorul lucrurile. Mai apoi, după studiul atent al partiturii, este important să ne însușim un personaj, să îi studiem gesturile, gândurile din spatele gesturilor și povestea de viață. Mimì este o figură a inocenței, cu o inimă sinceră și curată. Această puritate o face și mai atractivă pentru poetul Rodolfo. Ea trăiește intens și pasional, în ciuda condițiilor dificile. Își exprimă dragostea cu o sinceritate copleșitoare, făcând-o astfel un personaj romantic emblematic, iar relația sa cu Rodolfo este plină de pasiune și devotament, chiar dacă este afectată de sărăcie și de boala ei.


Din punct de vedere vocal, care sunt cele mai mari provocări în abordarea acestui rol?

Pentru mine, actele I și III necesită mai multă concentrare, lucru cu care probabil orice soprană care a cântat acest rol ar putea fi de acord. Este vorba despre ariile "Sì, mi chiamano Mimì" si "Donde lieta uscì", duetul cu Marcello și cvartetul de final de act 3.


Cum vă simțiți în această montare de la opera germană din Berlin, imaginată de Götz Friedrich?

Simt că am găsit o viziune a personajului cu care rezonez în această regie, o Mimì mai puternică, mai sigură, care își duce cu multă noblețe boala răvășitoare. Frumusețea detaliilor în această regie și scenografie m-au copleșit.


Ce ne puteți spune de colaborarea cu partenerii de scenă? Cum ați fost primită în colectivul de la Berlin?

Colegii mei sunt excepționali, atât pe scenă, cât și din punct de vedere personal. Mă simt foarte bine primită și, așa cum cred că ar trebui să fie la toate repetițiile de Boema, ne distrăm, ceea ce este important, avem o atmosferă frumoasă.


După Boema de la opera germană din Berlin, ce urmează în agenda dumneavoastră?

Urmează să am două concerte în Italia, pe 17 și 18 decembrie, cu Solisti Veneti, concerte dirijate de maestrul Giuliano Carella, unde vom interpreta lucrări de muzică sacră.


Interviu realizat de Ioana Țintea