ACUM:
20.00
Armonii preclasice
O oază de liniște și echilibru.
Urmează: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.
Apoi: 23.30 Sunete contemporane Creații contemporane românești

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Silvia Sbârciu, noul manager al Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca

Publicat: joi, 30 Septembrie 2021 , ora 13.18

În data de 17 septembrie a avut loc concertul de deschidere a stagiunii 2021-2022 la Filarmonica Transilvania, concert care l-a avut ca invitat pe violoncelistul Corneliu Zirbo. Care va fi în continuare parcursul stagiunii la Filarmonica Transilvania?

Concertul de deschidere l-a avut ca dirijor invitat și pe Serghei Simakov, care este un oaspete deja frecvent la Cluj. Am început de fapt pe trei mari direcții. O direcție este concertul de brand, cel cu care de fapt, publicul clujean s-a obișnuit, altă direcție va fi cea a concertului educativ, în sensul cel mai larg. Avem un proiect extrem de sustenabil, vizează de fapt un public foarte vast, nu doar concertul educativ așa cum îl știm pentru cei mici și programe interesante de inițiere pentru tineri și concerte pentru adulții care nu fac parte din publicul frecvent al filarmonicii, dar care pot să devină. Repertoriul pentru aceste concerte va fi foarte eterogen și merge într-o altă zonă, în care muzica clasică întâlnește și alte genuri muzicale și vom avea o altă linie, o linie care vizează spațiile neconvenționale, publicul foarte larg, Clujul este un bazin pentru un public extrem de eterogen și foarte cultivat. Acestea sunt cele trei mari direcții. Avem o linie, să zicem, care începe chiar săptămâna aceasta dedicată și adresată femeilor dirijor. În această săptămână o vom avea ca invitată Nil Venditti, altă direcție va fi cea în care muzica clasică, așa cum spuneam, întâlnește și alte genuri, dar care cumva, vizează publicul foarte larg. Spectrul acesta pe care Clujul îl poate oferi cu amendamentul că foarte multe lucruri se pot schimba în ceea ce privește numărul de persoane permise în sală și atunci ne-am gândit la un plan B. De fapt avem un parteneriar cu Via TV pentru live streaming, dar avem și varianta hibridă, în care este lăsat public în sală, dar totuși vom difuza și concertele online. În fiecare săptămână artiștii se testează înainte de intrarea la prima repetiție și înainte de concert, cu toate că marea majoritate sunt deja vaccinați. Deci asta cumva, pentru a oferi o marjă de siguranță, atât celor de pe scenă, cât și celor din sală, dar mai ales să protejăm proprii noștri artiști, proprii noștri angajați. La concertul de vineri, corul va sta în lojă, deci încercăm cumva să oferim siguranță și distanțare. Încercăm cumva să îmbinăm restricțiile, care deja sunt din ce în ce mai mari cu siguranța reală a angajaților.


Silvia Sbârciu sunteți noul manager al Filarmonicii Transilvania. Care sunt perspectivele de lungă durată pe care le aveți privind conducerea instituției?

Am pornit de la ceea ce vedeam la mai toate festivalurile la care am participat, acea perfectă funcționare și acel raport foarte bun între sponsori și finanțarea de la stat. Aici deja am început să duc tratative pentru sponsori fideli și importanți. Doresc foarte mult să aduc nume foarte mari pentru că asta va fi un beneficiu direct al orchestrei și implicit al publicului. Prin urmare deja am început negocieri cu artiști pe care de foarte multă vreme doream să-i aduc. Îmi doresc să avem o orchestră foarte bună. Este una dintre cele mai bune orchestre din țară indubitabil. Îmi doresc să aibă vizibilitate pe plan internațional mai mare decât are deja. Avem un cor foarte bun pe care doresc foarte mult să-l pun în valoare, deci o creștere valorică indiscutabil, o orchestră foarte bună. Poate deveni mai bună. Și altă problemă pe care sper s-o pot rezolva și pentru deja am început să duc tratative este problema spațiului, pentru că Filarmonica de Stat Transilvania este probabil singura din țară sau printre puținele din țară care nu are un spațiu propriu și acest lucru ne împiedică de fapt, să ne creștem aripi, pentru că sunt chirii uriașe. Le mulțumim celor care ne găzduiesc în spațiu, dar este o permanentă tevatură, un risc destul de mare, nu există spații de repetiții, lumea studiază mai mult acasă. Oricum, repetițiile de dimineață sunt contractate în sala de concerte care aparține Universității Babeș Bolyai, adică din punctul acesta de vedere, filarmonica ar avea enorm de câștigat dacă ar avea un spațiu al ei și eu cred că într-un Cluj, așa cum ne lăudăm, de cinci stele, filarmonica merită o sală proprie și propice.


Interviu realizat de Maria-Isabela Nica