Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Silvia Sbârciu, managerul Filarmonicii de Stat ”Transilvania” din Cluj Napoca

Publicat: miercuri, 18 Septembrie 2024 , ora 10.00

În așteptarea debutului stagiunii 2024-2025 a Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, instituția clujeană găzduiește în data de 20 septembrie un eveniment marca Moștenitorii României muzicale, proiect initiat de Radio România Muzical. Mai multe detalii despre acest concert, dar și despre alte aspecte ale activității instituției, ne sunt oferite de Silvia Sbârciu, managerul Filarmonicii "Transilvania" din Cluj-Napoca, într-un dialog cu Ioana Țintea

Doamnă Silvia Sbârciu, concertul din 20 septembrie aduce în prim-plan laureați ai Bursei "Moștenitorii României muzicale". Ce ne puteți spune despre colaborarea cu Radio România Muzical și despre importanța acestui proiect pentru susținerea tinerelor talente?

Avem o colaborare foarte bună cu Radio România Muzical. În acest an, am fost chiar în juriul acestui concurs "Moștenitorii României muzicale" și cred că este un lucru foarte important să sprijinim tânăra generație, pentru că oportunitățile acestora de a cânta pe marile scene de concerte, chiar și cele din România, sunt relativ puține. Deci, asta ar însemna și un motor foarte bun pentru tinerii meritorii de a-i stimula să continue și să performeze la cel mai înalt nivel. Pe de altă parte, este, să zicem, o politică a Filarmonicii de Stat "Transilvania" de a susține tinerele talente și, mai ales, tinerele talente din România, de a oferi oportunități de a performa alături de Orchestra Filarmonicii de Stat "Transilvania" și de a oferi, în ultimă instanță, o deschidere pentru aceștia încât și marile scene ale lumii să le fie la un moment dat la îndemână.

Avem destul de multe concerte de acest fel și încercăm să ne oferim sprijinul pentru tot ce înseamnă concursuri locale de anvergură, cu câștigători care ulterior pot să confirme.


Cine sunt tinerii protagoniști ai concertului din 20 septembrie?

O să avem un contratenor foarte valoros, Alexandru Costea, clarinetistul Petru Pane și un pianist cu perspectivă, care a câștigat deja niște premii importante, Antoniu Nagy. Toți trei sunt pentru prima dată pe scena Filarmonicii de Stat "Transilvania" și sperăm să putem colabora. Este și pentru noi o pepinieră, pentru a ne aduce soliști tineri, dinamici, în plin studiu, cu repertoriu, proaspeți, cărora să le oferim și ulterior oportunități.


Stagiunea 2024-2025 a Filarmonicii de Stat "Transilvania" debutează pe 27 septembrie, avându-l în prim-plan pe violonistul Remus Azoiței. Un concert care-l va readuce în fața ansamblului pe Cristian Mandeal, care este de altfel și dirijorul principal al orchestrei instituției. Ce ne puteți spune despre acest eveniment?

Este un preambul pentru un turneu pe care alături de maestrul Cristian Mandeal îl vom face la Salonic. Acolo, orchestra va interpreta același repertoriu, dar cu violonistul Leonidas Kavakos. Pe de altă parte, Remus Azoiței a venit destul de rar la Cluj, așa că ne bucurăm de această conexiune și sperăm să-l avem mai des pe scena noastră.

Oricum, stagiunea în sine este extrem de lungă și foarte frumoasă, cu nume foarte mari. Îi avem pe cei doi titani la cârma orchestrei - maestrul Cristian Mandeal, ca dirijor permanent, și maestrul Lawrence Foster, ca dirijor emerit. Avem soliști de anvergură - Mari Kodama, Elisabeth Leonskaja, Elena Bashkirova, Jean-Efflam Bavouzet... Soliști vocali foarte importanți - Ruxandra Donose, Ramon Vargas... Oricum, o stagiune destul de plină cu soliști foarte buni, cu dirijori de anvergură și cu repertorii eterogene, pentru că noi aducem pe scenele de concert și programe mai deosebite.

După turneul de la Salonic, vom avea un parteneriat cu Festivalul Cluj Symphony Experience, unde orchestra noastră va performa alături de trupe rock. Apoi, o să intrăm din nou în ritmul binecunoscut, cu Toamna Muzicală Clujeană - concerte în fiecare zi, recitaluri, va veni Liviu Prunaru ca violonist, apoi, Andrei Gologan, alături de care am concertat în cadrul Festivalului "George Enescu".

Bineînțeles că vor fi programe inedite în spații neconvenționale. Am început o colaborare interesantă cu spațiul neconvențional "Mușuroi", care se va deschide astfel și spre zona muzicii clasice.

Cumva, încercăm să acoperim o plajă foarte mare de public, avându-i într-adevăr pe cei doi dirijori care duc repertoriul într-o direcție foarte interesantă - propun și lucrări noi, dar și lucrări de mare anvergură. Noi, de altminteri, avem deja o istorie destul de bogată în ceea ce privește înregistrările cu San Francisco Classical Recording, alături de Pentatone și, ulterior, de EuroArts - nu mai puțin de 7 cd-uri în ultimii 5 ani.

Deja începem încet să ne mișcăm și pe piața de muzică și sper ca acest tip de stagiune care să ofere suficientă vizibilitate prin soliștii pe care-i propune să ne aducă un plus și în această zonă.


În general, ați observat o schimbare în modul în care publicul clujean se raportează la muzica clasică în ultimii ani?

Da. Cel puțin în statistica mea personală din pandemie, de când am preluat cârma filarmonicii, când oricum primele concerte erau obligatoriu goale... apoi, revenirea s-a făcut treptat, destul de încet, iar acum putem să spunem că în stagiunea trecută am avut aproape toate concertele sold out, ceea ce înseamnă o creștere uluitoare în doar 3 ani. Dar, am încercat prin programele noastre să atragem și un alt public decât cel care vine de obicei în sala de concerte. Sigur, avem un public consacrat, care vine de decade la filarmonică, dar există un public tânăr care s-a format acum, care a venit poate prima dată la un Electric Castle și i-a plăcut sunetul orchestrei, pentru ca mai apoi să vină la un program mai mainstream în sala de concerte, iar apoi am reușit să-i atragem și-i vedem pe unii dintre ei revenind cu regularitate sau chiar făcându-și abonament, ceea ce este un lucru fantastic.

De asemenea, mai există un public foarte tânăr, care a venit să asculte muzică pentru jocuri pe calculator, pentru ca poi să-i vedem în sală la Carmina Burana, oricum, la repertoriu mainstream dar clasic, simfonic. Îi vedem apoi la Mahler, se umple sala... îi vedem apoi la toate concertele noastre de vineri seara și ne bucurăm pentru că aceste este un foarte mare câștig într-o epocă în care publicul de muzică clasică e din ce în ce mai puțin și din ce în ce mai select. Poate că asta este menirea noastră și acesta este mesajul nostru, să-i facem să vină în continuare în sala de concerte.

Interviu realizat de Ioana Țintea