Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Sergei Nakariakov

Publicat: marți, 3 Iunie 2025 , ora 12.12
Celebrul trompetist Sergei Nakariakov a revenit la București și urmează să evolueze mâine, 4 iunie 2025, în ipostază solistică pe scena Sălii Radio. Muzicianul va interpreta Concertul nr. 4 KV 495 de Wolfgang Amadeus Mozart, într-un aranjament pentru fligorn și orchestră. Programul propus de Orchestra de Cameră Radio este completat de Uvertura Coriolan op.62 din creația lui Ludwig van Beethoven și de Simfonia a VI-a în do major de Franz Schubert. Conducerea muzicală va fi asigurată de Christian Schumann. Sergei Nakariakov i-a acordat un interviu colegei noastre, Ariadna Ene-Iliescu:

Veți interpreta pe scena Sălii Radio Concertul nr. 4 pentru corn și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart. Partea întâi și partea a treia a concertului sunt pline de jovialitate și vitalitate; compozitorul a inclus chiar și sugestii ale atmosferei de vânătoare, în timp ce partea mediană, lirică, invită la contemplație. Care este perspectiva dumneavoastră asupra lucrării și ce credeți că aduce fligornul discursului muzical propus de Mozart?

Este una dintre cele mai remarcabile lucrări scrise pentru cornul francez. Atunci când a fost scrisă, era considerată o piesă de virtuozitate. Eu nu o voi interpreta la corn francez, ci la fligorn - un instrument cu o altfel de sonoritate, chiar dacă face parte de asemenea din categoria instrumentelor de alamă. Va fi aceeași piesă, cu exact aceleași note, în același registru, dar interpretată la un alt instrument, cântată de o altă voce, ca să zic așa... Este ca și cum aș picta același tablou dar cu alte pensule, aș putea spune.

Fligornul aduce o culoare diferită discursului muzical. Dar până la urmă, nu este vorba doar despre instrument, ci despre muzician - în acest caz, eu însumi. Va fi propria mea interpretare, așadar mă aduc muzicii pe mine însumi.

Cred că întregul concert este minunat, și îmi face mare plăcere să îl cânt. Nu va fi prima dată când îl interpretez. De-abia aștept să îl cânt la București!


Sunteți unul dintre cei mai renumiți trompetiști de pe întreg globul și totodată un deschizător de drumuri în ceea ce privește locul fligornului în viața muzicală. Ați realizat numeroase aranjamente pentru acest instrument, ați lucrat îndeaproape cu numeroși compozitori contemporani. Care considerați că sunt particularitățile acestui instrument?

În comparație cu trompeta, fligornul are o sonoritate mai dulce, mai moale, într-un fel asemănându-se cu cea a unui corn francez sau cea a unui trombon. Fligornul meu are o dimensiune mai mare față de cel obișnuit; cel standard are 3 pistoane, în timp ce al meu este dotat cu 4, ceea ce îi lărgește ambitusul în registrul grav. Această particularitate face posibilă interpretarea unor lucrări scrise pentru corn francez, între altele.


Ați fost recent în București cu ocazia Frequenza Festival, al cărui cofondator și director artistic sunteți. Îcadrul acestei prime ediții, ați urcat pe scenă împreună cu alți artiști de renume. Ce impresii v-a lăsat festivalul?

Am avut parte de patru zile grozave! Am avut o echipă incredibilă de artiști care ni s-au alăturat pe scenă. Maria Meerovitch și cu mine suntem foarte încântați că am reușit să creăm această primă ediție a festivalului. Și cred că a fost un succes! Am rămas cu un sentiment foarte plăcut în urma festivalului.


Cum priviți revederea cu publicul bucureștean și ce mesaj ați vrea să le transmiteți celor de aici?

De-abia aștept!

Aș vrea să îi invit pe toți la concertul care va avea loc la Sala Radio și sper că se vor bucura de el!


Interviu realizat de Ariadna Ene-Iliescu