Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Sebastian Gheorghiu, despre Stagiunea de jazz de la Ateneul Român

Publicat: joi, 23 Octombrie 2025 , ora 10.38

Filarmonica ,,George Enescu" deschide cea de a doua ediție a Stagiunii de jazz, cu un concert susținut de ansamblul "Sorin Zlat Trio", luni, 27 octombrie, de la ora 19:00, în Sala Mică a Ateneului Român. Despre program, artiști și publicul acestor concerte, Sebastian Gheorghiu, manager cultural și curator al stagiunii, a stat de vorbă cu colega noastră, Cristina Cîrjan.

Domnule Sebastian Gheorghiu, filarmonica George Enescu reia Stagiunea de jazz, demarând cea de a doua ediție. Ne puteți povesti cum a luat nașterea această inițiativă?

Această inițiativă a venit natural, pentru că, în general, instituțiile de cultură din străinătate, pe lângă evenimente de muzică clasică și de muzică contemporană, organizează și serii de concerte de jazz. Mă bucur că, la propunerea mea, conducerea Filarmonicii "George Enescu" a fost de acord să începem - am început în luna ianuarie - o serie de concerte lunare de jazz. Acum, deja am ajuns în cea de a doua stagiune, pe care o vom începe curând, cu un concert în care principalul interpret este Sorin Zlat.


Primul concert de anul acesta are loc luni, 27 octombrie, și aduce pe scenă ansamblul "Sorin Zlat Trio", sub titlul "Changing Times". Ce v-a determinat să deschideți stagiunea cu acești muzicieni?

Sorin Zlat este un pianist extraordinar, un compozitor nemaipomenit, iar locul lui este aici, pe scena Ateneului Român. A doua zi, marți, 28 octombrie, plecăm împreună la Baku, unde el va reprezenta România în Festivalul Internațional de Jazz din Azerbaidjan. Sorin Zlat este o personalitate a jazzului românesc care are o deschidere și în străinătate, deci este foarte potrivit să începem cu acest ansamblu, mai ales că Sorin Zlat nu a fost în prima parte a stagiunii, cea din primavară-vară.


Acest prim concert se desfășoară cu casa închisă. Cum vă explicați interesul crescut al publicului pentru jazz și pentru această stagiune?

Toate concertele de până acum au fost sold-out și pe unele chiar am fost nevoiți să le repetăm în aceeași zi. Există un interes imens în România, iar un oraș ca Bucureștiul, care este prima scenă culturală a țării, are nevoie de o scenă mai mare pentru acest gen muzical. Sper ca în curând să venim cu surprize, astfel ca scena Sălii Mici să devină scena Sălii Mari a Ateneului Român, pentru că interesul este enorm, iar publicul este chiar unul foarte avizat.


În general, cum ați descrie publicul acestei stagiuni de jazz? Este același cu cel al stagiunilor simfonice de la filarmonică sau reușiți, prin aceste concerte, să atrageți ascultători noi?

Cu siguranță este un public nou și cam o treime din cei care asistă la aceste concerte sunt turiști, străini sau expați care trăiesc în România. Este un public cultivat, este un public care vine special pentru concertele jazz. De aceea spun că potențialul este imens. Probabil că sunt și o parte din cei care vin în stagiunea concertelor simfonice, dar numărul lor este mult mai mic. Este clar că este un proiect destinat unui nou tip de public.


Ce artiști vom asculta în continuare în cadrul stagiunii 2025-2026? Ne puteți menționa câteva dintre concertele viitoare sau cele mai importante momente ale acestei ediții?

Avem o surpriză pentru publicul de jazz. Din luna ianuarie, vor fi două concerte pe lună, unul la două săptămâni. Împreună cu managementul filarmonicii am decis, dat fiind acest interes pentru seria de concerte de jazz, să dublăm numărul de concerte. Vom avea invitați artiști din România, precum trio-ul "Amphitrio" sau cvartetul "Răzvan Florescu Quartet" - care va avea recitalul în data de 26 ianuarie. La acest eveniment vom avea ca invitați și board-ul importantei asociații "European Jazz Network", care vor veni la București. Vom mai avea în martie un concert în care o invităm pe Koszika, de la Târgu Mureș. Vom avea și oaspeți din Italia, Irlanda și Olanda în această serie. Îi invit pe toți iubitorii jazz-ului să urmărească concertele care vor apărea pe site-ul filarmonicii și să își ia din timp biletele, pentru că, într-adevăr, cu 10 zile înaintea evenimentului, nu mai sunt locuri.

Credit foto: Mihai Benea

Interviu realizat de Cristina Cîrjan