Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu Remy Franck, președintele juriului International Classical Music Awards

Gala ICMA programată în 2027 va avea loc în data de 9 aprilie, la Cluj-Napoca. În primul rând, aș vrea să aflu cât de important este faptul că o nouă ediție a acestui eveniment va avea loc pentru prima dată în România?
Ei bine, eu consider că e foarte important, deoarece adăugăm o nouă țară și un nou oraș pe lista galei noastre. Până atunci, vom fi avut evenimente în Germania, în Franța, în Spania, Finlanda, Elveția și în alte câteva țări, deci a adăuga o nouă țară este un lucru important pentru noi, iar eu sunt entuziasmat de faptul că gala va avea loc într-o sală nouă, ce va fi inaugurată în câteva zile - deci întreaga situație este foarte incitantă.
Din moment ce Radio România Muzical este membru al juriului nostru, iar Cristina Comandașu a organizat deja ședința anuală a juriului ICMA în 2024, la București, și a venit cu ideea de a organiza această gală în România; în primă fază am discutat posibilitatea ca evenimentul să aibă loc la București, iar ulterior ea a venit cu ideea de a merge la Cluj, pe care eu o consider foarte bună!
Care sunt câteva dintre provocările sau dificultățile de a organiza o astfel de gală?
Pentru moment, din câte îmi dau seama, și din conversațiile pe care le-am avut cu cei de la Cluj, nu văd nicio dificultate, cu excepția celor pe care le avem în fiecare an. Acestea țin, în mare parte, de noi, deoarece noi avem rezultatele votului nostru abia în decembrie, deci cu aproximativ trei sau patru luni înainte de gală, deci abia atunci putem începe să invităm artiști. Sper că vom avea o selecție impresionantă de artiști câștigători în Cluj. Orchestra este binecunoscută în România, dar nu este atât de celebră în afară - ca multe alte aspecte ale vieții muzicale românești, nu este suficient promovată în afară, trebuie să observăm. Știți, desigur, faptul că viața muzicală românească a fost foarte izolată în timpul perioadei comuniste, iar acum se face remarcată, și eu cred că noi putem contribui cu gala noastră la recunoașterea vieții muzicale românești, în mod special când vorbim despre zonele din afara Bucureștiului - toată lumea știe despre legătura dintre București și Festivalul Internațional "George Enescu", iar acum mergem într-un alt oraș; eu am fost deja acolo, în anii '90, înainte de a fi unul dintre cele mai bine dezvoltate orașe din România, dar am avut bucuria de a observa un nivel muzical foarte înalt acolo, deci am încredere că atunci când vom veni cu juriul nostru format din 12 membri, care reprezintă 17 țări, vom avea ocazia de a face Clujul mai bine cunoscut în țările noastre.
Ce ne puteți spune despre categoriile la care vor fi premiați artiștii, în cadrul galei ICMA?
Va fi ca în fiecare an: avem premiile speciale, Premiul pentru întreaga carieră, Tânărul artist al anului sau Premiul Discovery, și altele; apoi avem premiile în categoriile audio și video, de la muzică veche, prin baroc, muzică corală, muzică simfonică, înregistrări istorice, operă, deci avem un număr mare de premii, iar oportunitatea pe care o au artiștii, de a veni la o astfel de gală, este foarte bună.
Vom face foarte multe reportaje despre gală, în propriile noastre publicații, desigur chiar înainte de gală vom fi publicat tot ce urmează să se întâmple, și apoi după, evident. Ne-am obișnuit cu faptul că artiștii care vin și cântă în cadrul galei abia așteaptă să promoveze evenimentul pe rețelele sociale - și acesta este un aspect foarte important. Mai trebuie menționat, de asemenea, deja din 2022, un parteneriat cu Deutsche Welle, prin care gala noastră este disponibilă pe contul de YouTube al postului german, ceea ce înseamnă că putem ajunge la sute de mii de ascultători, din întreaga lume, din Indonezia, Europa, Statele Unite, sau Canada. Acest fapt ne oferă o vizibilitate enormă, iar eu cred că este de asemenea profitabil și pentru gala din Cluj.
Știți, desigur, că transmisiunea directă va fi oferită de Radio România Muzical, iar postul dumneavoastră de radio va oferi acest concert prin intermediul rețelei Uniunii Europene de Radio, astfel că oricare membru va putea comanda acest concert, pentru a-l prezenta ascultătorilor. Este un lucru foarte important.
Să vorbim puțin despre importanța ICMA - care ați observat că sunt reacțiile după decernarea acestora?
Acum că am organizat mai mult de zece astfel de evenimente, știm că artiștii respectă aceste premii, într-o manieră specială. Nu fără motiv se vorbește despre "Oscarurile muzicii clasice", cu referire la Premiile ICMA, însă eu mă gândesc la comentarii ale unor artiști care mi-au spus că văd Premiile noastre drept importante în mod special, deoarece juriul este total independent de industrie. Acesta nu este cazul cu alte premii, precum Opus în Germania sau chiar Premiile Grammy, în Statele Unite - toate acestea sunt organizate de industrie, deoarece juriile sunt alcătuite din oameni ai industriei, deci își oferă premii singuri. Noi, pe de altă parte, suntem total independenți de industrie, iar Premiile ICMA au, pentru mulți artiști, mai multă valoare, spre deosebire de alte premii.
Pentru că am vorbit deja despre impactul pe care îl au rezultatele premiilor pe care le decernați, aș vrea să aflăm cum se desfășoară procesul de selecție al câștigătorilor?
Ei bine, fiecare membru al juriului își face temele, în biroul său, fără să vorbim între noi, doar votăm, pe niște foi de Excell pe care le avem cu toții. Eu sunt unul dintre cei doi care văd toate rezultatele când vin, astfel că pot observa cum, poate, unele voturi tind să fie puțin naționale, la început - cineva din Franța, să spunem, votează una dintre cele două înregistrări realizate de artiști din Franța; însă de la a doua rundă încolo, vorbim doar despre nivelul internațional, iar eu consider că, fiind independenți, nimeni nu ne poate influența: facem cum credem, și avem rezultate democratice, pe care le acceptăm fără discuție. Pentru noi nu e vorba doar de înregistrări bune, ci de excelență. Căutăm, de fapt, cele mai excelente înregistrări din fiecare categorie, fapt ce este recunoscut și de artiști.