ACUM:
17.00
Perpetuum mobile
Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Rémy Franck, Președinte al juriului ICMA și fondator al revistei Pizzicato din Luxemburg

Publicat: miercuri, 17 Noiembrie 2021 , ora 18.15

Ieri, 16 noiembrie 2021, a fost publicată lista discurilor nominalizate la Premiile ICMA - International Classical Music Awards. Din juriu face parte și Radio România Muzical prin redactorul șef Cristina Comandașu, alături de alți 19 reprezentanți mass-media din 16 țări.

Mai multe detalii despre nominalizările din acest an aflăm de la Rémy Franck, Președinte al juriului ICMA și fondator al revistei Pizzicato din Luxemburg:

În primul rând aș dori să vorbim despre contextul general al acestui an. Suntem deja în al doilea an al crizei sanitare declanșate de pandemie, dar am impresia că industria discografică a fost unicul domeniu artistic care a funcționat fără întreruperi. Din punctul dumneavoastră de vedere, cum vedeți situația din acest domeniu?

Dacă mă uit la albumele pe care le-am primit în ultimele luni aș putea spune că nu există schimbări majore față de cum era situația cu doi ani în urmă. Poate doar că există producții speciale, inspirate de această perioadă de pandemie. În general, observ că mulți artiști au privit această perioadă ca pe o oportunitate, înregistrând lucrări, atâta timp cât nu au mai putut da concerte. Astfel că avem foarte mult material pentru ediția din acest an a Premiilor.


Considerați că pandemia a schimbat modul de a gândi al artiștilor, precum și alegerile acestora în ceea ce privește repertoriul? Și cum vedeți că se reflectă acestea în albumele lansate în acest an?

Da, unii artiști și-au putut acorda timp pentru a găsi lucrări care nu se cântă în mod curent sau pe care le apreciază în mod deosebit, dar nu au avut șansa să le fi interpretat anterior. Este o mică schimbare în această direcție, în sensul că avem parte de o documentare aprofundată înainte de realizarea înregistrărilor. Avem lucrări identificate în arhive, chiar prime interpretări ale unora, dar nu aș putea spune că este vorba despre o impresie generală.


Pentru ediția din acest an am numărat 387 de nominalizări. Care categorie considerați că a fost cea mai productivă sau v-a produs o reală surpriză?

Pentru acest an avem adăugată o nouă categorie, care nu a mai existat până acum, cea a Înregistrărilor în premieră. Așadar aceasta este categoria care îmi place cel mai mult, întrucât reunește înregistrări ale unor lucrări care nu au mai fost înregistrate niciodată până în prezent. Dar avem și foarte multă muzică barocă, așa cum am avut și în anii anteriori. De asemenea, sunt foarte multe albume nominalizate la secțiunea Interpretare solistică, probabil și datorită pandemiei care a determinat artiștii să înregistreze singuri. Totodată avem și foarte multe apariții care se încadrează la categoria Muzică de cameră. Așadar, avem o mulțime de înregistrări, extrem de variate, pentru fiecare categorie în parte.


Care a fost argumentul pentru a adăuga acestă nouă
categorie, a Înregistrărilor în premieră?

Deoarece noi considerăm ca fiind foarte importante aparițiile discografice ale lucrărilor care sunt înregistrate pentru prima dată, întrucât astfel se lărgește și se diversifică oferta produselor de pe piața muzicii clasice. Dacă priviți lista nominalizărilor din această categorie puteți remarca ce lucrări extraordinare au fost înregistrate pentru prima dată. Așadar, acesta este argumentul introducerii acestei categorii pe care doresc să o evidențiez.


M-am bucurat să remarc 3 nominalizări ale unor compoziții de George Enescu - Suita a II-a pentru pian cu
Alexander Krichel, Capriciul român pentru vioară și orchestră cu David Grimal și Les Dissonances, precum și integrala lucrărilor pentru violoncel și pian cu Rudolf Leopold și Raluca Știrbăț. Cum apreciați aceste lucrări?

Personal nu am cum să ascult toate înregistrările, dar contez pe recenziile colegilor mei, care le-au ascultat, impresiile lor și ale mele fiind cele care stau la baza nominalizărilor. Desigur că apreciez lucrările compuse de George Enescu și mă bucur că sunt nominalizate. Avem o mare diversitate de compozitori, tineri interpreți, case de discuri - toate acestea formează larga paletă a ceea ce înseamnă International Classical Music Awards.


Vorbind tot despre Enescu - cât de importantă considerați că este prezența lucrărilor sale în repertoriul internațional de concert, dar și în cadrul producțiilor discografice?

Desigur că este foarte importantă; lucrările lui Enescu se înregistrează de ani de zile, iar o casă de discuri se va ocupa de înregistrarea integralei creației sale, ceea ce nu s-a mai făcut până în prezent. Pentru mine Enescu nu este în totalitate un compozitor român, întrucât lunga perioadă în care a trăit în Franța și-a pus amprenta asupra creațiilor sale. Pentru prima dată am ascultat muzică de Enescu în urmă cu aproape 50 de ani, aici, în Luxemburg, într-un concert al Orchestrei Simfonice RTL conduse de dirijorul Louis de Froment. Așadar, este un compozitor pe care îl apreciez de foarte mult timp și cred că este foarte important că lucrările sale sunt înregistrate și nu doar de artiști români, ci de o pleiadă de artiști internaționali.


România are mai multe nominalizări la ediția din acest an a premiilor și prin intermediul artiștilor - violistul Adrian Stanciu invitat al Trioului Lontano, Cvartetul Arcadia, dirijorul Cristian Măcelaru și Corul Național de Cameră "Madrigal - Marin Constantin". Cum apreciați contribuția artiștilor români pentru această ediție?

Trebuie să spun că niciodată nu am luat în calcul nominalizările în funcție de naționalitatea artiștilor sau a țărilor din care provin înregistrările. Cred că derivă din statutul meu de luxemburghez, sunt locuitor al unei țări foarte mici din Europa, dar foarte deschise către toate țările din jur. Probabil că alți membri ai juriului s-ar putea să fie mai atașați față de ceea ce s-a realizat în țările lor, dar eu am o deschidere față de toate și mă bucur că avem o foarte largă reprezentare a acestora prin intermediul artiștilor care provin dintr-o multitudine de state. După cum știți, sunt artiști români care nu concertează des în România, dar fac parte din ansambluri alături de care cântă în toate colțurile lumii. Consider că este foarte important că România este o voce distinctă în peisajul muzical mondial. Mă bucur foarte mult că Radio România Muzical este membru al juriului, astfel încât vocea României se poate face auzită atât în cadrul juriului nostru, cât și în lumea întreagă.


Când este programată anunțarea câștigătorilor premiilor
?

În luna ianuarie a anului viitor. Probabil că vom fixa toate detaliile până la finalul lunii decembrie 2021, când juriul va cunoaște lista câștigătorilor, dar anunțul îl vom face spre finalul lunii ianuarie. Ne vom ocupa și de invitarea artiștilor care vor participa la Concertul de Gală ce va avea loc în data de 21 aprilie 2022, la Luxemburg și vom stabili programul muzical al acestuia.

Interviu realizat de Florica Jalbă