Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu pianistul Ștefan Doniga, despre „Eminesciana 2.0” și „Universal Enescu”

Pianistul Ștefan Doniga și violonista Diana Jipa desfășoară în această perioadă două proiecte dedicate celebrării patrimoniului cultural românesc. Între 9 mai și 13 iunie, publicului din 14 orașe ale țării i se propune "Eminesciana 2.0" - un spectacol multimedia în care muzica se împletește cu poezia și cu materiale video. Cei doi muzicieni se află acum la Budapesta, unde au demarat proiectul "Universal Enescu".
În cadrul Turneului Național "Eminesciana 2.0" propuneți o experiență inedită - un spectacol multimedia în care muzica se împletește cu poezia, dedicat universalității culturii române. La ce se poate aștepta publicul?
Publicul se poate aștepta la o experiență așa cum nu a mai avut parte, cel puțin în România. Este un lucru care s-a născut cu foarte multă vreme în urmă, cu vreo 4 ani, din pasiunea noastră pentru poezie - când spun a noastră, spun a Dianei Jipa și a mea, pentru că funcționăm, iată, în această echipă de mulți ani și încercăm să dăruim publicului lucruri cât mai valoroase și mai atrăgătoare.
Așadar, cu 4 ani în urmă, în 2021, cu ocazia Zilei Culturii Naționale, propuneam celor care ne urmăresc în mediul online - pentru că încă era în perioada pandemiei - o idee aparte: realizarea unor videoclipuri cu mari actori români care să recite și lirica eminesciană secondați de muzica noastră, cântată în același timp cu înregistrarea versurilor respective. Mai mult decât atât, ca să probăm universalitatea liricii eminesciene și a culturii române, am căutat ca aceste versuri să fie recitate fiecare în altă limbă de cei șase actori cu care am colaborat. Am atras în acel proiect de acum 4 ani care s-a numit "Eminesciana 2.0" nume ca Maia Morgenstern, Cristina Deleanu, Eugen Cristea, Gheorghe Visu, Simona Vintilă, dar și pe foarte bunul nostru prieten Charlie Ottley. Așadar, ajunseserăm să facem aceste înregistrări cu doamna Maia Morgenstern recitând în ebraică "La steaua", cu maestrul Gheorghe Visu recitând într-o franceză superbă un poem eminescian numit "Diana", Charlie Ottley recitând o traducere de-a mea după "Ce te legeni, codrule?", Simona Vintilă - o traducere semnată de Lucian Blaga după sonetul "Trecut-au anii" și tot așa. Astfel, pe muzica cântată de noi și semnată de compozitori de origini etnice apropiate traducerilor respective - Hilda Jerea, fiind o compozitoare româncă de origine evreiască, este plasată în secondarea textului poeziei "La steaua" recitată de doamna Maia Mogenstern în limba ebraică; apoi, maestrul Gheorghe Visu, recitând în limba franceză, are în fundal "Impromptu concertant" de George Enescu, pe care el l-a compus într-un superb stil impresionist, undeva la începutul secolului XX; recitarea în limba germană, realizată de Simona Vintilă după sonetul "Trecut-au anii" se sprijină pe muzica lui Paul Richter și a lui Walter Klepper... Cu cât mergem mai în profunzimea acestui proiect vom găsi, iarăși, lucrui interesante de descoperit! Am făcut această serie de videoclipuri care s-a publicat online, la vremea respectivă.
Acum, la 175 de ani de la nașterea lui Eminescu, am spus să ducem mai departe ideea de atunci, să ne bucurăm de faptul că putem să fim în fața publicului, nu cum se întâmpla în momentul acela, și vom propune un turneu de 14 spectacole multimedia în care se vor face proiecții cu aceste videoclipuri alternate cu interpretări ale noastre ale pieselor care sunt cântate pe fundalul recitărilor din videoclip. Așadar, muzica va curge din materialul filmat în realitate, aproape pe nesimțite și se va întoarce în materialul următor. Va fi o astfel de alternanță între virtual și realitate, între prezența unor mari actori pe ecranele de proiecție și muzica interpretată live.
De aceea vă spuneam că este o experiență inedită, știm că astfel de lucruri nu s-au mai întâmplat, însă este un proiect realizat din dorința de a oferi mereu publicului nostru lucruri cât mai atrăgătoare și cât mai valoroase.
Ce reacții ați primit până acum din partea publicului?
Proiectul a început vinerea trecută, pe data de 9 mai - așadar, de Ziua Europei, tocmai pentru a simboliza deschiderea către cultura mare, vastă europeană și către universalitate a acestui demers al nostru și, de fapt, a culturii române - la Zalău, în superba clădire Transilvania. Reacția a fost uimitoare, chiar și pentru noi! Publicul nu știa dacă spectacolul s-a terminat și nu putea să iasă din această vrajă care se înfiripase prin dialogul acesta permanent dintre virtual și real.
Sincer vă spun, nu știam la ce să ne așteptăm, pentru că nu aveam cum să repetăm acest spectacol. El a fost doar gândit. Singura posibilitate de a fi pus în practică era să așteptăm primul spectacol. Nu aveam unde să repetăm proiecție alternată cu muzică live, nu avem la dispoziție un astfel de studio. Totul s-a construit doar în mințile noastre și a fost pus în practică la prima înfățișare publică.
Vă aflați acum la Budapesta, unde desfășurați un alt proiect dediat celebrării patrimoniului cultural românesc, intitulat "Universal Enescu" - la 70 de ani de la moartea marelui compozitor. Ați putea să ne povestiți despre acest proiect?
Ne bucurăm să susținem în paralel două proiecte - "Eminesciana 2.0" și "Universal Enescu" - având în vedere cele două mari celebrări din anul acesta, respectiv aniversarea nașterii lui Mihai Eminescu și comemorarea morții lui George Enescu. Momentul în care avem ce să sărbătorim înseamnă că s-au întâmplat foarte multe lucruri foarte frumoase și foarte valoroase în istoria culturii române și nu putem să fim decât recunoscători providenței că am apărut într-un astfel de cadru cultural.
Astăzi, la Sala de concerte a Academiei Liszt, vom prezenta același program dedicat lui George Enescu. Am ales să îl comemorăm pe George Enescu într-un mod inedit: să alternăm creații de George Enescu cu creații care i-au fost dedicate lui, pentru a arăta cât de mult a fost el prețuit în timpul vieții, dar și după, pentru că avem în program și creații care au fost compuse cu prilejul unor evenimente care i-au fost dedicate cum se întâmplă, de pildă, cu Festivalul Internațional "George Enescu", acolo unde sunt creații compuse pentru concursul de compoziție, sau care sunt impuse la diverse categorii ale concursului de interpretare.
Turneul va număra 7 concerte. Sunt 7 concerte pentru 7 decenii. Sunt aceste două evenimente de la Budapesta; apoi, o să continuăm pe data de 3 iunie, la Sibiu, pe 11 iunie, la București, în sediul Institutului Cultural Român, în 19 iunie vom fi la Giurgiu, pe 24 iunie, la Deva și pe 26 iunie, la Fiarmonica "Ion Dumitrescu" din Râmnicu Vâlcea.