Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu pianistul Oliver Triendl, laureat al Premiului ICMA 2025

Numele pianistului german Oliver Triendl figurează în lista câștigătorilor Premiilor ICMA 2025. Artistul a fost evidențiat pentru înregistrarea Concertului pentru pian și orchestră de Paul Constantinescu, în compania Orchestrei Filarmonicii Nord Germane din Rostock și a dirijorului Marcus Bosch, pentru casa Hänssler Classic. Această alegere repertorială este justificată de fascinația pe care Oliver Triendl o are pentru muzica românească, așa cum a declarat în interviul realizat de Monica Isăcescu-Lup.
Felicitări pentru prestigiosul Premiu ICMA, domnule Oliver Triendl!
Mulțumesc foarte mult.
Juriul a motivat alegerea sa pornind de la faptul că sunteți unul dintre cei mai curioși pianiști ai timpului nostru. Nu ați ales calea confortabilă a partiturilor binecunoscute, ci sunteți un constant cercetător al arhivelor, în căutarea unor lucrări valoroase, dar rar interpretate. Prima mea întrebare este: care a fost punctul de plecare al acestor explorări? Ce descoperire inițială v-a condus pe acest drum al dezvăluirii lucrărilor necunoscute?
În primul rând, mă simt foarte onorat să primesc acest premiu. Și este absolut adevărat că am încercat să explorez aceste drumuri uitate sau foarte puțin cunoscute, să spunem. Asta nu înseamnă că nu interpretez Ceaikovski, Brahms, Bach sau Beethoven. Însă, o parte foarte importantă a activității mele este să îmi dedic timpul, munca și entuziasmul acestui tip de lucrări. Cumva, acest interes special pentru compozitorii și piesele necunoscute a apărut pentru că, de exemplu, interpretam un cvartet cu pian de Brahms și mă gândeam la faptul că el nu era singurul compozitor al timpului său. Brahms era la curent cu creațiile contemporanilor lui care acum, în secolul 21, sunt uitați sau aproape necunoscuți. Dar ei existau. Și cred că toți acești compozitori s-au influențat reciproc. Și asta este important de știut. Întotdeauna am fost curios să descopăr, să găsesc conexiuni între compozitori. De-a lungul timpului, am avut ocazia să înregistrez această muzică, pentru că mi-a plăcut mereu să aduc la lumină aceste partituri mai puțin cunoscute. Iar asta s-a transformat într- o mare pasiune. Și cu cât cauți mai mult, cu atât descoperi mai mult. Îmi doresc ca, pentru tot restul vieții mele, sperând la mulți ani înainte, să am și alte ocazii de a documenta muzică ce ar trebui auzită și cunoscută.
Desigur, este mereu o chestiune foarte personală cum simți muzica și cum judeci valoarea acesteia. Dar cred că există multe partituri minunate și fiecare țară are un patrimoniu bogat. Sunt fascinat, de pildă, de muzica românească, care ar trebui auzită în întreaga lume, nu doar în România, și nu este vorba doar de marele compozitor George Enescu, bineînțeles. Este un domeniu vast, iar eu sunt foarte fericit și norocos să am oportunitatea de a explora aceste lucruri.
Concertul pentru pian și orchestră de Paul Constantinescu oscilează între folclorul românesc și muzica modernă europeană de la începutul secolului 20, între rigoare și improvizație. Ce feedback ați primit în urma lansării internaționale din partea publicului? Juriul ICMA a apreciat la superlativ demersul dumneavoastră și v-a acordat acest premiu atât de valoros, însă ce reacții ați primit din partea melomanilor și care sunt, în opinia dumneavoastră, șansele ca acest concert să se impună în bogatul și valorosul repertoriu internațional pentru pian?
În primul rând, acest concert nu este atât de dificil de înțeles. Cred că, dacă asiști la un concert și auzi această piesă pentru prima dată, te poți conecta destul de ușor cu ea, exact datorită elementelor pe care le-ați menționat. Am interpretat această partitură de patru ori în total - la Ploiești și de trei ori la Rostock, cu Orchestra Filarmonicii Nord-Germane, iar reacțiile au fost mereu foarte pozitive, publicul fiind foarte entuziast. De asemenea, în orchestră, la Rostock, nimeni nu cunoștea această muzică înainte, cu excepția unui violonist român, care aștepta cu mare nerăbdare acest concert special. Desigur, am oferit CD-ul câtorva prieteni și toți au fost realmente uimiți de această muzică pe care nu o cunoșteau anterior. Sper cu adevărat să am ocazia să o interpretez din nou și sunt sigur că reacțiile vor fi la fel de entuziaste.