ACUM:
7.00
Musica viva
Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Urmează: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 9.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Matei Varga, director al Concursului Internațional „Vendome”

Publicat: marți, 8 Decembrie 2020 , ora 16.23

Pianistul român Matei Varga a devenit director al Concursului Internațional „Vendome”, al cărui manager general a fost timp de peste un deceniu. Despre felul în care au fost parcurse aceste etape și despre viitorul prestigioasei competiții aflăm mai multe de la muzicianul român stabilit la New York.

Înțeleg că ați început ca laureat al acestei competiții al cărei director ați devenit acum, corect?

Așa este. Totul a început în anul 2003, când Alexis Gregory, cel care a înființat acest concurs și care pe atunci se afla la a doua lui ediție, m-a invitat la sugestia Marianei Nicolesco și a lui Radu Varia să particip la una dintre edițiile Concursului Vendome. M-am dus atunci mai întâi la Londra, unde avea loc semifinala, și apoi la Lisabona pentru finală, unde am cântat în fața juriului și am fost unul dintre finaliști. Nu am obținut Marele Premiu, dar chiar atunci în juriu era Elisabeth Leonskaja, care mi-a acordat un premiu special care a fost o încurajare extraodinară pentru mine și nu singurul lucru de excepție care s-a întâmplat atunci, pentru că după finală Alexis Gregory a venit la mine și mi-a spus "Mi-a plăcut foarte mult cum ai cântat! Îmi aduci aminte de Dinu Lipatti, așa că am să-ți spun micul Dinu." Evident, cel mai frumos compliment pe cre l-aș putea primi din partea oricui! Și m-a întrebat foarte direct: "Cum aș putea să te ajut în viitor?" La care eu i-am răspuns la fel de direct că aș dori să vin să studiez la New York după ce temin cu astudiile la Universitatea de Muzică din București. La care Alexis a spus "Bine, să vedem ce se poate face!" După un an eram deja la New York, unde începeam masteratul la Mannes School of Music, unde a început și o nouă etapă a veții mele. Câțiva ani mai târziu, în 2009, Alexis, care locuia la New York, m-a contactat din nou și m-a întrebat dacă aș dori să vin să-l ajut la organizarea concursului. Deci, de data asta, să mă implic cumva din poziția cealaltă, aceea de administrator, organizator. Și am devenit atunci, în 2008 mai precis, project manager sau manager general al Concursului Vendome. Din nefericire, anul acesta în luna aprilie, Alexis Gregory s-a stins și concursul a rămas cumva fără persoana de la cârma lui, iar eu fiind manager general în toți acești ani am fost foarte onorat evident, deși foarte trist de dispariția lui Alexis, în același timp foarte bucuros că voi putea continua acest concurs în cinstea și în memoria lui și, sper eu, să-l pot realiza cel puțin la fel de bine ca și până acum, dacă nu chiar și mai mult.


Având în vedere că este un concurs cu adevărat internațional, cum este organizat propriu-zis?

Concursul are mai multe particularități. În primul rând, el a fost găzduit de-a lungul timpului de diverse instituții muzicale și culturale în general din lume. După cum am spus la început, finala avea loc la Lisabona, mai precis la Fundația Gulbenkian. În 2014, ne-am mutat la Festivalul de la Verbier, cu care am avut o colaborare excepțională în toți acești ultimi ani. Acum am decis să îl aducem la New York. Concursul este unul pe bază de invitație, ceea ce înseamnă că, spre deosebire de majoritatea sau chiar toate celelalte concursuri pentru pian pe care le cunosc eu, candidații nu se pot înscrie singuri. Deci, noi avem un comitet artistic care face recomandări. Toți aceștia sunt foarte mari și importanți muzicieni sau profesori de pian din toate colțurile lumii. Ei fac recomandările, după care eu îi invit pe cei care au fost recomandați, personal pe fiecare, și abia atunci ei ne pot trimite o înscriere. La momentul acesta, folosim acest proces pentru a primi înscrierile și sigur că poate elementul cel mai important din înscriere este o înregistrare video pe care juriul o va examina și în urma căreia juriul va decide pe cei 12 semifinaliști. Acești 12 semifinaliști vor fi invitați să cânte live pentru noi în cadrul semifinalei, după care se vor alege 3 finaliști. Și acei trei finaliști sunt, practic, cele trei premii, deși începând cu acest an vom reveni la ideea inițială a Concursului Vendome, așa cum a început el în anii 2000, și anume aceea de a avea de fapt un singur Mare Premiu Vendome și premii speciale pentru semifinaliști nepremiați, care nu au luat marele premiu.

Interviu realizat de Petre Fugaciu