Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu pianistul și dirijorul Ricardo Castro
În data de 26 noiembrie, muzicianul brazilian Ricardo Castro va evolua pentru prima dată pe scena Sălii Radio, în dubla ipostază de dirijor și solist al Orchestrei de Cameră Radio. Programul cuprinde două lucrări din creația lui Wolfgang Amadeus Mozart, uvertura operei Don Giovanni și Simfonia Haffner, și Concertul nr.1 pentru pian și orchestră de Ludwig van Beethoven. Cu această ocazie, Ricardo Castro a vorbit despre cariera sa într-un interviu acordat Teodorei Ion.
Domnule Ricardo Castro, în 1993 ați câștigat Concursul internațional de Pian din Leeds, premiu care v-a adus invitația de a concerta împreună cu orchestre și personalități din lumea muzicii recunoscute la nivel mondial. Ce impact au avut aceste colaborări asupra parcursului dumneavoastră profesional?
Câștigarea unei competiții atât de importante îți dă oportunitatea de a începe să lucrezi la un nivel ridicat în lumea muzicii, lucru care te ajută să îți îmbunătățești aptitudinile. Este important să fii înconjurat de oameni mai buni decât tine. Cel mai bun lucru care i se poate întâmpla unui tânăr muzician este să înceapă să colaboreze cu cele mai bune orchestre în cele mai bune săli, pentru că așa începem să cântăm mai bine și să devenim mai încrezători. Este un proces care are nevoie de un start- iar, uneori, acest start îl reprezintă câștigarea unei competiții de acest fel.
Să vorbim puțin despre proiectul social pe care l-ați înființat în 2007, NEOJIBA. Care a fost cea mai mare provocare în înființarea și dezvoltarea acestui proiect?
NEOJIBA a fost inspirat de "El Sistema" din Venezuela, despre care cred că toată lumea a auzit. Este locul unde Gustavo Dudamel și-a început cariera. Este un proiect fantastic din America de Sud, iar când am aflat despre el, în 2005, am avut ideea de a face același lucru și în Brazilia, lucru care mi-a schimbat complet cariera profesională. Deși sunt stabilit în Elveția încă de când eram student, în fiecare lună mă duc în Brazilia pentru a avea grijă de proiectul în care sunt implicați acum aproximativ 8000 de studenți. Este o oportunitate pentru tinerii din Bahia de a cânta în orchestre sau coruri, fără niciun cost. Nu plătesc pentru instrumente, pentru cursuri, nu plătesc reparațiile instrumentelor, iar partea frumoasă este că avem un grup de muzicieni foarte buni care îi învață. Este un proces în desfășurare de care suntem foarte mândri. Am fost în multe turnee în Europa și America; de altfel, anul următor vom merge in China.
Sunteți membru onorific al Societății Filarmonice din Londra. Ce presupune această calitate?
Este amuzant când citești numele celorlalți membrii, precum Franz Liszt, Igor Stravinski, Johannes Brahms sau când știi că această societate a comandat Simfonia a 9-a de Beethoven. Așadar este o mare onoare să fac parte dintre ei, mai ales că sunt sub 400 de oameni din toată lumea, iar eu sunt singurul brazilian. Cred că această distincție a venit nu doar datorită activității mele muzicale, ci și a programului NEOJIBA, care a avut un impact real în viețile a mii de oameni.
Cum se raportează formarea dumneavoastră de pianist la modul în care priviți o partitură din perspectiva de dirijor?
Întotdeauna mi-am dorit să dirijez, dar nu am avut această oportunitate în Bahia, așa că am rămas la pian- instrument la care cânt de când aveam 3 ani. Când am ajuns în Europa, însă, nu doar că am urmat cursuri de pian cu Maria Tipo, dar m-am și înscris la cursurile de orchestrație ale lui Arpad Gerecz, lucru care nu a fost deloc ușor, având în vedere că aveam de studiat foarte mult la pian. Dar dragostea mea pentru orchestră este foarte puternică, în primul rând datorită repertoriului, dar și a colaborării cu oameni, care mie îmi plac foarte mult. Când ai o orchestră în față ai la dispoziție o plajă mai largă de culori, idei; nu doar negrul și albul asociat cu pianul. Muzicienii din trecut erau mult mai polivalenți decât acum, iar eu cred că ar trebui să ne întoarcem la acest lucru. Trebuie să fim mai implicați, uman și muzical, în loc să cântăm la un instrument și atât. Ca muzician, sunt foarte fericit că activez în mai multe domenii: conduc acest proiect, sunt profesor la Geneva, dirijez și cânt la pian...