Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Horia Mihail

Publicat: marți, 7 Iunie 2022 , ora 13.42

Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19.00, pe scena Sălii Radio, artistul va interpreta Concertul nr. 20 în re minor de Mozart, alături de Orchestra de Cameră Radio dirijată de Gheorghe Costin. 


Domnule Horia Mihail, după recitalul din luna mai cu al dumneavoastră "Pian călător", reveniți pe scena Sălii Radio tot cu un program clasic; și anume Concertul nr. 20 în re minor de Wolfgang Amadeus Mozart. Cum sună povestea dumneavoastră legată de această lucrare?

Este o poveste de foarte lungă durată din partea mea, deoarece acesta a fost unul dintre primele concerte pe care le-am cântat cu orchestra, asta pe vremea când eram elev la Școala de Muzică din Brașov. A fost un concert pe care l-am cântat în turneu aș putea spune în acea perioadă, alături de diverse filarmonici din România, inclusiv de Orchestra Națională Radio care a fost dirijată atunci de maestrul Iosif Conta. Pentru mine este o reîntâlnire cu un foarte bun prieten, poate unul dintre cei mai buni prieteni ai mei și anume, Concertul în re minor de Mozart.


S-a vorbit mult despre cât de aparte sunt creațiile mozartiene în tonalități minore, acestea fiind, ca număr, aproape excepții în contextul preocupărilor compozitorului. Pentru dumneavoastră ce înseamnă re minor, în cazul de față?

Este foarte adevărat ceea ce spuneți, Mozart a ales cu foarte mare atenție tonalitățile în care scria, iar momentul în care a ales tonalități minore au fost cu totul și cu totul excepții, însă foarte bine gândite, dacă aș putea spune așa. Se știe, Mozart era o fire extrovertită, om extrem de vesel, poate dus la prea extrem, în modul în care se comporta, însă în același timp avea o viață interioară foarte intensă și nu de puține ori, în sufletul lui se chinuia, motiv pentru care a scris o muzică de un tragism absolut fantastic. Dacă mă refer doar la ce-am cântat de curând în turneul Pianul călător, în recital, vorbesc despre Fantezia în do minor sau Sonata pentru pian în do minor, iată alte exemple. Muzica aceasta trebuie tratată cu totul altfel, cu mult mai multă profunzime. Deseori, mă gândesc că acest re minor al lui Mozart este un fel de anunț al venirii pe lume al lui Beethoven, dar Beethoven a fost extrem de încântat și pasionat de acest concert, care de altfel a scris și cadențele pentru partea I și partea a III-a.


Nu sunteți la prima colaborare cu Gheorghe Costin. Cum a fost reîntâlnirea cu acesta și ce perspectivă are asupra re minorului de Mozart?

Împreună cu maestrul Gheorghe Costin colaborez de foarte mulți ani. Ne-am întâlnit, atât în țară, cât și în București de mai multe ori. Este un muzician de o profunzime și o inteligență apare și abia aștept concertul de miercuri seara.


Ce urmează pentru dumneavoastră în viitorul apropiat?

Foarte mult Schumann. Vorbeați la începutul interviului despre clasicism. Iată că mă îndepărtez de el. Împreună cu prieteni muzicieni voi cânta la Iași și la Brașov "Carnavalul" de Schumann luna acesta singur, o piesă solo, însă și Cvartetul pentru pian de Robert Schumann, apoi se va încheia Pianul Călător la Constanța, însă activitatea mea continuă cu două recitaluri alături de Elod Kostyak, un violoncelist din Cluj, un program Brahms, Schumann din nou și Clara Schumann, iar finalul lunii iunie mă găsește ca unul dintre soliștii concertului de închidere a stagiunii la Filarmonica Brașov, un concert dedicat unui pictor din Brașov, o persoană emblematică pentru acest oraș, vorbesc despre pictorul Gabriel Stan, un program integral Bach, în care îi vom avea invitați pe alți doi foarte binecunoscuți muzicieni din România, mă refer la violonistul Gabriel Croitoru și la flautistul Ion Bogdan Ștefănescu.


Interviu realizat de Ioana Țintea